Kokande hett på Hockenheim, men svalare väder på väg…

Brutal värme på Hockenheim idag

Brutal värme på Hockenheim idag

Första dagen inför Tysklands GP och det är precis som väderprognoserna angett extremt varm med just nu, i skrivande stund, 39 grader varmt. Fredagen kommer också bli oerhört varm men sen är det lite annat väder på gång med allt större risk för regn och åskskurar lördag och söndag och med detta också lägre temperatur. Det varierar lite vad man förväntar temperaturmässigt sig på söndag men någonstans mellan 25-30 grader pekar det mot och närmast 100 procentig risk för regn någon gång under dagen.

Värmen till trots alltid trevligt att vara tillbaka i Tyskland där Mercedes, på hemmaplan, firar stort sina 125 år inom racing. Detta gör man bl a med lite speciellt utseende på bilen denna helg med en vit front där det vita sedan klingar av ju längre bak på bilen du kommer.

Mercedes med vit nos denna helg för att fira 125 år inom racing

Mercedes med vit nos denna helg för att fira 125 år inom racing

Har just kommit upp i hytten igen efter en sittning med Robert Kubica då vi gör en ”Williams-special” här i Tyskland. Lite senare också en pratstund med George Russell och i morgon ska Björn även sitta ned med Claire Williams där vi försöker finna om det är något ljus i tunneln för teamet som firat så stora triumfer genom åren men som just nu genomgår en rejäl kris både ekonomiskt och prestandamässigt.

Robert Kubica svarade lite maskinmässigt på frågorna och när vi kom in på hans framtid lät det väldigt osäkert hur det blir. Först och främst tycker han det är för tidigt att börja diskutera 2020 men säger också att det är många olika saker som ska falla på plats om han ska kunna stanna kvar, inte minst om teamet vill ha honom kvar då han knappast gjort någon succé så här långt under sin comebacksäsong. Hela reportaget om Williams ser ni på söndag. Björn har även hunnit med och intervjua Antonio Giovinazzi och var rätt tuff i sina frågor mot italienaren om varför det inte gått bättre och vad som saknas.

Är tankriggen på väg tillbaka till Formel 1?

Är tankriggen på väg tillbaka till Formel 1?

Mycket snack i depån om att eventuellt införa tankning igen i Formel 1 och incitamentet att göra detta hänger ihop med att bilarna är så tunga som de är. Det är bl a än mer ökad säkerhet när det gäller kraschstrukturen på bilarna, hybridmotorer och större tyngre hjul från 2021 som gör att inte någon tror bilarna i det nya reglementet kommer bli lättare. Samtidigt kommer alltfler önskemål från både team och förare om lättare bilar som t ex inte frestar på däcken och bromsarna lika hårt. Ett sätt att få till det är att återinföra tankning igen då man med möjlighet att tanka skulle kunna köra bilarna som tyngst 70 kg lättare än när den är fulltankad.

Personligen har jag varit tveksam till införande av tankning igen då jag inte trott det kommer främja fler omkörningar på banan, det finns det tydlig statistik på hur det var från förra gången tankning var tillåten, senast 2009. Det som ändå gör att tankning igen kanske skulle kunna fungera är, enligt mig, om bilarna blir så mycket lättare att köra om med som man siktar på med annan form av aerodanmiskt grepp. Får man till det i kombination med standardiserad storlek på tanken, säg 40 kg, så kan det bli bra racing även med tankstopp igen. Idag får man ha max 110 kg bränsle för ett race, med en tank som rymmer 40 kg så får du på tre stint tillgång till 120 kg vilket med råge räcker för att inte behöva spara på bränslet under racet. Lägg därtill att du då även använder 3 set fräscha däck så tror åtminstone jag att man får effekten som söks, att alla åker för fullt hela tiden. Med 10 kg ”marginal” mot idag skulle man då kunna chansa på en lättare bil i någon av stintarna och även om man tvingas spara en aning ändå kunna ha nytta av att ha en bil som är ca 3 tiondelar snabbare per varv under en sådan stint. Andra skulle kunna göra tvärtom, köra tre fulla tankar och köra hela racet på max om man anser att det är det snabbaste sättet baserat på t ex däckslitage.

Risken kvarstår dock att man strategiskt bara siktar in sig på banposition och aldrig ens försöker göra omkörningar då man inte behöver, precis som under förra eran med tankning. Detta skulle som sagt kunna avhjälpas om bilarna blir betydligt enklare att köra om med i det nya reglementet vilket förhoppningen alltså är.

Mitt sätt att se på tankning är bara ett av många.. Man skulle kunna ha ännu mindre bensintank som standard (typ 30 kg) där en del chansar på två stopp (90 kg för hela racet) medan andra kanske kör fyra stint med max 25 kg i bilen hela tiden om det är snabbare… kanske man ska ha en max mängd (110 kg) per race även i fortsättningen men fri storlek på tanken.. fan vet:) Det som måste till är att omkörningar är så pass enkla att göra att man inte väljer att avstå från att försöka till förmån för strategiskt val av banpostion. Förra gången tankning var tillåten var omkörningar svårare att göra än att hitta luckor i fältet med hjälp av depåstoppen, detta får inte hända igen enligt mitt sätt att se på det.. Spännande att fundera lite över detta:)