Förändringar hos Alfa Romeo…

Alfa Romeos aerodynamiske chef jan Monchaux blir teknisk direktör för teamet

Alfa Romeos aerodynamiske chef jan Monchaux blir teknisk direktör för teamet

Återigen är det förändringar på gång hos Alfa Romeo och deras tekniska avdelning. Simone Resta, som till slut tog över efter Jörg Zander för ett år sedan, kallas tillbaka till Ferrari där han enligt uppgift ska lägga merparten av sitt fokus på den nya bilen från 2021. Fram till hans karens går ut i slutet på 2019 så kommer Resta troligen jobba med Ferraris gatbilar.

Den som tar över blir Alfa Romeos aerodynamiske chef Jan Monchaux som nu blir teamets tredje tekniske direktör de senaste 18 månaderna. Inget konstigt med detta val kan jag tycka, ganska naturligt att flytta upp någon som redan är väl inarbetad i organisationen och som smidigt kan köra vidare på den inslagna vägen. Tiden är förbi när rollen som tekniks direktör mer eller mindre var avgörande för hur bra bil man skulle få, idag är rollen som teknisk chef mer att leda arbetet än att designa själva bilen. Självklart har personen på chefsposten det yttersta ansvaret och givetvis med i processen när det gäller designen av bilen men långt ifrån lika ”hands on ” som förr.

Att Simone Resta nu ”kallas hem” till Ferrari känns lite som att han var utlånad till Alfa Romeo under period när Alfa/Sauber stod utan någon teknisk direktör, han blev lösningen på Alfa/Saubers problem men fick på samma gång chansen att bevisa sin förmåga högst upp i den tekniska organisationen i ett ”eget” team. Hur bra detta är för Alfa Romeo återstår att se, känns lite hattigt på den posten för min smak, få team har haft så många teknisk chefsbyten de senaste åren som just Alfa/Sauber.

I veckans podd pratade jag och Erik om att det skulle komma en första ”riktig” bild på hur bilarna kan komma att se ut från 2021, efter vad jag hört var det tänkt att bilden skulle publiceras under tisdagen. Som vanligt när det gäller podden så dök bilden inte upp förrän på onsdagen, dagen efter vi spelat in, men finns nu att beskådas på diverser siter. Mycket intressant vad som sägs om konceptet där man lagt stort fokus på s k ground effect, att bilens downforce ska genereras från underredet på bilen snarare än från vingarna ihop med golvet.

En skiss på hur F1-bilarna kan komma se ut från 2021

En skiss på hur F1-bilarna kan komma se ut från 2021

Formel 1:s ambition är att göra det enklare att följa en annan bil och därmed få bättre racing. Om siffrorna man presenterar, att man från att tappa 45-50% downforce bakom framförvarande bil går ner till ca 5-10%, då är man på rätt väg. Nu gäller det bara att få igenom det slutliga reglementet som ska presenteras för teamen i mitten av september.

Autosport har gjort en bra sammanfattning av hur det nya reglementet är tänkt att fungera som du kan läsa här

Fortfarande stretar teamen och dess designerns emot lite kring det nya konceptet där många är missnöjda med att den förhållandevis lilla frihet som kommer finns att hitta på egna innovativa lösningar. Ross Brawn motargument är det redan idag är väldigt små skillnader på bilarna och att utrymmet visst kommer finnas för egna innovativa lösningar.

Det som presenterats i veckan är inget nytt, vi har hört vad målet är för kommande reglemente och även sett datarenderade bilder på hur en eventuell bil från 2021 kan komma att se ut. Det nya med den senaste skissen är att den är gjord efter den senaste versionen av reglemente för 2021 och troligen inte så långt ifrån slutprodukten.