Tillbaka i Monaco…

På plats på T-läktaren i Monaco, precis under vår kommentatorshytt

På plats på T-läktaren i Monaco, precis under vår kommentatorshytt

Ja, då var man tillbaka i Monaco, det alltid så omdiskuterade lilla stället mellan Frankrike och Italien. Hatkärleken till stället har även jag med alla utmaningar logistiskt men blir samtidigt helt tagen av stämningen och atmosfären runt detta väldigt speciella race. I övrigt tror jag allt är sagt om loppet, det är som det är här nere.. Jag och Erik tog en vända om det i veckans F1-podd, om du inte redan lyssnat så får du den här..

Under gårdagen nåddes vi av det tråkiga beskedet att Niki Lauda avlidit, enligt pressmeddelandet från familjen så somnade han stilla in på sjukhus. Jag har egentligen ingen speciell relation till Lauda mer än att jag såklart vet att han var en enastående förare på sin tid, väldigt frispråkig men också otroligt respekterad och omtyckt. DN ringde upp mig för en intervju om Lauda som du kan läsa här.. den är låst bakom betalvägg men för dej som har abonnemang så kan du använda länken.

Har även hunnit lägga kvalet till Indy500 bakom mig, ett kval som främst blev ett gigantiskt fiasko för Mclarens satsning på ”The greatest spectacle in racing”. Fernando Alonso kvalade inte in till racet och får nu tillsammans med teamet vända om med svansen mellan benen. Den här artikeln är rätt talande för hur illa förberedd Mclaren var för Indy-äventyret, nästan lite skrämmande läsning om hur denna stora organisation inte kunde göra detta bättre. Självklart är det Zak Browns version i mångt och mycket, skulle gissa att om vi frågade Bob Fernley om anledningen till misslyckandet så skulle det troligen låta lite annorlunda.

Våra svenskar Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist kvalade dock in och stod båda för en stark prestation fast på lite olika sätt. Marcus gjorde ett riktigt starkt försök och hade till slut 13:e tid vilket är väldigt bra för en rookie, Felix hade det lite tuffare efter sin krasch tidigare i veckan och hade fram till kvalet jobbat hårt med att få förtroendet tillbaka för bilen, bl a med några bra ”runs” i slutet av ”fast friday”. Väl i kvalet saknades farten för en tid på den övre halvan och Rosenqvist fick några nervösa minuter på slutet men kunde till slut konstatera att han startar 29:a på söndag. Låter kanske inte så märkvärdigt men få som inte kört på Indianapolis Motor Speedway i +360 kph och kraschat kan förstå vad det betyder mentalt för föraren, Felix var faktiskt den ende av förarna som kraschat under träning eller kval som inte behövde köra ”bump day” och ett extra kval om de tre sista startpositionerna.

Till sist vill jag gärna puffa för en grej jag gjort med en kille som heter Johan Hedberg. Hedberg är YouTuber med mat som specialitet och kallar sig själv för Matgeek men är även väldigt intresserad av motorport. Vi bestämde oss för att åka över till England och Silicon valley of motorsport, området runt Silverstone där vi snackade min karriär, Formel 1 och natuligtvis även åt en massa god mat.

Del 1 och 2 här nedan