Första ovaltesten för Ericsson

Marcus Ericsson har nu för första gången kört på en oval

Marcus Ericsson har nu för första gången kört på en ovalbana

Hej alla och god fortsättning på påsken. Som ni märkt har jag legat lite lågt senaste veckan, valde helt enkelt att vara lite ledig fram mot och över påsken efter en intensiv start på säsongen med både Indycar och Formel 1.

På Formel 1-fronten har Ferrari varit på tapeten, dels många som tycker saker om teamets val att frekvent använda sig av teamorder tidigt på säsongen men också det faktum att bilen inte riktigt hållit vad den lovade under testerna i Barcelona. Läste bl a Mark Hughes artikel om vad som ev är galet med årets Ferrari och han är inne på att bilen har en för svag framände vilket i sin tur kan ha att göra med valet man gjorde kring framvingens design som bl a delvis kopierats av Alfa Romeo. Svårt att egentligen ha någon åsikt om saken utan mer ”kött på benen”, läs gärna artikeln och bilda dej en egen uppfattning. Det är dock som Erik Stenborg konstaterade i senaste poddavsnittet, Ferrarin verkar inte vara tillräckligt snabb och därför hamnar man lite snett även med sina teamorder.

Vidare har vi från Indycar också hört och läst att Marcus Ericsson nu gjort sina första varv på en oval, en s k rookietest som genomfördes på Texas Motorspeedway. Skickade ett meddelande till Marcus och frågade hur det var?  ”Det var helt sjukt! Det tog en stund att komma in i men kändes bra mot slutet av dagen, men fan vad det går ha ha”. Som jag uppfattar det en rätt bra beskrivning på hur det är att köra oval för första gången. Motorsport.com har gjort en intervju med Ericsson om ovaltestet som du kan läsa här.

På hemmafronten så närmar sig starten av den svenska racingsäsongen och som de flesta nog känner till har det hänt en del med konkursen för STCC och uppstarten av TCR Scandinavia istället. Vi får se hur stort startfält man, på relativt kort varsel, får ihop. Ambitionen är väl nånstans kring 12-15 bilar, om man lyckas återstår att se.

Prins Carl Philip kör Kanonloppet i Porsches gästbil

Prins Carl Philip kör Kanonloppet i Porsches gästbil

Några som har ett stort och starkt startfält är Porsche Carrera Cup Scandinavia, inte någon helg under 20 bilar till start och ett välmående mästerskap som från och med i år får ta på sig rollen som huvudklass i svensk racing. PCCS fortsätter också med konceptet kring gästbilar där förare bjuds in att köra. Självklart är det inte vilka förare som helst som bjuds in utan profiler av olika slag med stark anknytning till racing. Häromdagen presenterades bl a att Prins Carl Philip kommer att köra Porsches gästbil på Gelleråsen (Kanonloppet) senare i sommar. Prinsen meddelade tidigare att han inte kör någon full serie under 2019 men känner uppenbarligen suget att köra en tävling när det finns ett hål i den annars så späckade kalendern. Ryktesvägen har jag hört att vi, förutom prinsen, nog kan förvänta oss några riktigt ögonbrynshöjande namn i Porsches gästbil under 2019.

Klart sedan tidigare är också att Porsche Carrera Cup Scandinavia, premiär den 2-4 maj på Ring Knutsorp, kommer visas i Viasat Motor och Viaplay.

– Sedan hösten 2018 har Porsche Sverige helt tagit över som promotor för Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. Vår första uppgift är att tillgodose den svenska racingpublikens högt ställda krav på en professionell och högkvalitativ TV-produktion.

– Vi är stolta över samarbetet med NENT som under många år har visat stor passion för motorsporten, fortsätter Wermelin. Vår målsättning är därför glasklar. Insiktsfulla och underhållande TV-sändningar som håller den klass vår racingserie förtjänar.

Kommentator för sändningarna av Porsche Carrera Cup Scandinavia blir Robin Nilsson som sedan tidigare kommenterar Porsche Mobil1 Supercup och Indycar på Viasat Motor. Expertkommentator blir Björn Wirdheim som därmed får en intensiv säsong vid mikrofonen med kommentering av både både inhemsk och internationell racing.

– NENT Group har en lång och stolt tradition från att sända världens bästa motorsport. Porsche Carrera Cup Scandinavia blir ett spännande komplement till våra befintliga racingrättigheter, och en möjlighet för våra tittare att följa några av Nordens snabbaste förare, säger Per Nunstedt, sportchef på NENT Group Sverige.