1000:e racet blev utan fyrverkeri…

Lewis Hamilton tämligen överlägsen i Kina

Lewis Hamilton tämligen överlägsen i Kina

Sitter inne i Shanghai efter en av de längre racingdagarna under året, har precis sett delar av Indycar-loppet från Long Beach som tyvärr inte blev någon svensk succé med Felix Rosenqvist på 10:e plats och bästa rookie och med Marcus Ericsson nere på 20:e efter en incident redan i starten.

Sitter även och funderar lite på det 1000:e F1-racet som kördes tidigare imorse. Mercedes dominerade från start till mål och vi såg ett Ferrari som redan hamnat i ett läge där de tvingas ta konstiga beslut för att ordningen mellan förarna skulle vara återställd. Charles Leclerc tvingades släppa förbi Vettel under racet vilket i praktiken gjorde att teamet enbart fick med sig en 3:e och en 5:e plats från Kina när man med relativ enkelhet hade kunnat bli 3:a och 4:a om man låtit Leclerc köra på.

Ferrari gick in i säsongen som storfavoriter efter en imponerande försäsong men när vi nu kört tre lopp har Mercedes vunnit dubbelt i alla tre. Ferrari har eventuellt tappat så mycket poäng på Mercedes att det kan bli svårt att komma tillbaka och därmed har man ”bara” förartiteln att köra om resten av säsongen. Om det visar sig att Ferrari släpper konstruktörs-vm tidigt i år så är det nog inte sista gången vi får se teamorder som här i Kina, frågan är bara vem av föraran som ska ha prioritet. Leclerc fick ge sig i morse och vi har hört Mattia Binotto säga att Vettel är den man tror mest på i kampen om VM-titeln, men hur länge?

Sebastian Vettel fick sin vilja igenom denna gång men som vi såg i Bahrain är Leclerc riktigt snabb när allt stämmer och faktum är att Charles inte direkt blev frånkörd av Vettel här i Kina heller. I premiären var det också teamorder som räddade Vettel från att hamna bakom Leclerc, så hur länge ska teamet anse att Sebastian Vettel ska ha prioritet?

Det blir nu några avgörande helger som bestämmer hur resten av den här säsongen ska se ut internt i Ferrari, dessutom måste man nu ta sig samman och få till några ”rena” helger med helst mer poäng än Mercedes.

Hos Mercedes såg det i morse ut ungefär som det gjort så många gånger de senaste åren. Lewis Hamilton dominerade loppet från spets tillsynes ohotad av Valtteri Bottas. Den ”pånyttefödde” finländaren fick spela andrafiolen efter en lite för dålig start och sen åkte han igenom racet och bara bevakade sin position mot Ferrari snarare än att försöka jaga på Lewis som helt enkelt var för snabb.

Mittfältsfighten vanns i Kina av Renault där Daniel Ricciardo gjorde vad han kunde med sitt material.. Höll sin startposition in i mål vilket var vad man kan begära, mer oroande för Renault är deras brist på tillförlitlighet. Alldeles för många haverier så här tidigt på säsongen där gårdagens problem för Nico Hülkenberg sas vara relaterat till den uppdaterade MGU-K som samtliga Renaultbilar använde denna helg. Ska man ta fjärdeplatsen i märkes-vm måste detta bli bättre.

Haas fortsätter också att ha problem med sin racefart, för andra helgen i rad gick man från bra startpositioner bakåt i racet och blev denna helg utan poäng även om det var när för Romain Grosjean. Inte bra och måste åtgärdas snarast om de ska kunna upprepa fjolårets prestation. Nästa gång man får testa blir efter racet i Barcelona men innan dess ska vi både köra i Baku och i Spanien, kan mycket väl bli noll poäng de helgerna också och då kan det bli tufft att komma tillbaka.

Mest kul att följa igår, i ett annars rätt lamt jubileumsrace, var Alexander Albon som efter sin krasch i FP3 fick starta från depån. Detta hindrade inte honom från att nå sista poängplatsen efter mycket inspirerad körning, visserligen hade han lite tur med blåflaggorna de sista varven då en jagande Grosjean var på väg ikapp men verkligen en helgjuten insats. Jag tror på allvar att en underpresterande Pierre Gasly kan bli petad under året om Albon fortsätter imponera samtidigt som fransmannen är för långsam jämfört med Max Verstappen.

Sist också några ord om denna 1000:e racehelg i Formel 1. Jag trodde tanken var att detta skulle firas men av detta såg man inget. En otroligt avslagen helg runt detta evenemang, närmast pinsamt hur man lite pliktskyldigt försökte få oss tycka racet i Kina var något extra. Dessutom var det en bedrövlig bildproduktion, massor av missade saker och märkliga kameraval gjorde inte upplevelsen bättre direkt. Ger Liberty duktigt underkänt för denna 1000:e VM-helg.