Marcus Ericsson näst snabbast efter förmiddagens körning på COTA

Marcus Ericsson, här under testen på Laguna Seca i fredags, började första dagen av testande på CCOTA på bästa tänkbara sätt

Marcus Ericsson, här under testen på Laguna Seca i fredags, började första dagen av testande på COTA på bästa tänkbara sätt

De första två timmarna av Indycartest på COTA här i Austin har körts och det blev en bra start med svenska ögon sett där Marcus Ericsson noterade nästa bästa tid endast slagen, de sista självande sekunderna på passet, av Colton Herta med blott 9 hundradelars marginal. Felix Rosenqvist hamnade lite längre ner i listan på en 12.e plats 1,5 sekunder bakom snabbaste tid.

Båda svenskarna var annars tidigt ute när det drog igång på förmiddagen och det var Felix Rosenqvist som satte an tonen inledningsvis med Marcus Ericsson några tiondelar bakom. Båda svenskarna gjorde sedan ett antal stint på samma set däck innan Marcus och en hel del andra förare, bl a Penskes, kom ut på ett nytt set däck mot slutet vilket gav en rejäl förbättring av varvtiderna. Felix Rosenqvist var dock en av förarna som aldrig kom ut på nya däck mot slutet då några mindre teknikproblem istället höll honom kvar i garaget, därav det relativt stora avståndet fram till täten.

Marcus Ericsson behövde inledningsvis, trots god bankännedom, lite tid att komma in i körningen då det är helt andra referenser som krävs för en Indycarbil mot Formel 1. Marcus ville även ha bilen lite hårdare inställd än den var från början vilket krävs med så många snabba svängar här på COTA. När detta var åtgärdat och med nya däck mot slutet kom också varvtiden. Jag har en känsla av att även Felix Rosenqvist hade varit med där framme om han fått chansen med fräscht gummi när banan greppat upp lite mer, den möjligheten får han vänta med till under eftermiddagspassets fyra timmar av körning.

En sak jag också fått klart för mig är varför ”the big three” – Chip Ganassi, Andretti och Penske – anses vara starkare än övriga startfältet. Det är nämligen fri utveckling när det gäller stötdämparna på en Indycarbil och programmet för detta är klart starkare hos de tre ovan nämnda teamen än hos resten av startfältet. Schmidt Peterson, som har ambitionen att bli en av ”the big four”, har därför lagt stora resurser på just detta de senaste 12-16 månaderna vilket man hoppas ska ge resultat under årets säsong ska bli väldigt intressant och se hur väl man lyckats med detta.

Tiderna efter förmiddagspasset i Austin dag 1. Ska sägas att Will Power hade tredje bästa tid när målflaggen var ute men fick den struken då han troligen genat någonstans

Tiderna efter förmiddagens körning

Tiderna efter förmiddagens körning

Blogginlägget postades i IndyCar.