Premiärtest 2019…

James Hinchcliffe var snabbast på Sebring den första tesdagen för 2019 inför kommande Indycarsäsong

James Hinchcliffe var snabbast på Sebring den första tesdagen för 2019 inför kommande Indycarsäsong

Så har då våra båda svenskar i Indycar kommande säsong fått köra sin första testdag 2019. 11 bilar var på plats på Sebring i Florida för att starta förberedelserna inför premiären som närmar sig snabbt nu.

Både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist var som sagt på plats och jag fick faktiskt tag i båda två nu under eftermiddagen där Marcus Ericsson var på väg till Denver för ett teamevent medan Felix Rosenqvist var mer nyvaken hemma i Indianapolis.

Båda killarna var nöjda med hur denna första testdag avlöpte, Marcus Ericsson hade lite småbekymmer i början av dagen då man testade lite grejer som inte riktigt fungerade som tänkt, till eftermiddagen däremot gick det bättre. Det blev totalt 110 varv denna första dag för Ericsson som annars kände sig lite blåslagen, man har inte riktigt hittat rätt med hur stolen ska vara för bäst komfort och lite extra padding inne i cockpit kommer nog också att behövas.

Felix Rosenqvist fick ihop totalt 142 varv vilket också märktes i kroppen idag. Felix sa dock att det kändes betydligt bättre nu än efter den test på Barber Motorsport Park som kördes i slutet på året, då var han rejält sliten men träningen som han intensifierat efter detta har gjort nytta. Chip Ganassi Racing valde att fokusera helt på att köra bilen som man tänker att den ska vara i premiären i St Petersburg om en dryg månad. Felix tyckte det var bra att man inte hoppade runt bland inställningarna utan körde bilen mer optimerad för premiärracet än den mjukare set up som krävs för att köra snabbt på just Sebring.

När det gäller varvtiderna är det som vanligt väldigt svårt att göra en riktig bedömning baserat på tidlistan. Flera av förarna i topp på gårdagens tabell körde en mjukare gummiblandning, ett prototypdäck som liknar det ”röda” däcket som är det mjukare av de två valen under en racehelg. Detta prototypdäck sas vara ca 1 sekund snabbare än den hårda däckblandningen. Det var även någon av förarna längre upp som körde med ”push to pass” funktionen och även detta påverkar varvtiden positivt. Jag vet dock att det var hyggligt jämnt mellan bilarna som körde med samma förutsättningar med Andretti (Alex Rossi) som snabbast 3-4 tior före de båda svenskarna. Internt i SPM var Ericsson faktiskt något snabbare än James Hinchcliffe när de hade samma typ av däck på bilen.

Resultat Test Sebring 15 januari

1. James Hinchcliffe Schmidt Peterson Dallara-Honda 51.37s
2. Zach Veach Andretti Dallara-Honda 51.46s +0.09s
3. Takuma Sato Rahal Letterman Lanigan Dallara Honda 51.48s +0.11s
4. Ryan Hunter-Reay Andretti Dallara-Honda 51.62s +0.25s
5. Alexander Rossi Andretti Dallara-Honda 51.66s +0.29s
6. Ed Jones Ed Carpenter Dallara-Chevrolet 51.85s +0.48s
7. Felix Rosenqvist Ganassi Dallara-Honda 51.97s +0.60s
8. Marcus Ericsson Schmidt Peterson Dallara-Honda 52.00s +0.63s
9. Spencer Pigot Ed Carpenter Dallara-Chevrolet 52.03s +0.66s
10. Marco Andretti Andretti Dallara-Honda 52.13s +0.76s
11. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Dallara-Honda 52.23s +0.86s

Blogginlägget postades i IndyCar.