Red Bull med rejält övertag i Mexiko…

Max Verstappen och Red Bull var med marginal snabbast idag

Max Verstappen och Red Bull var med marginal snabbast idag

Det är Red bull som har ett klart övertag om händelserna så här långt efter att med marginal varit snabbast i både FP1 och 2. Försprånget på, lite överraskande, Renault var i båda passen dessutom ungefär lika stort, ca 1.2 sekunder. Enda orosmomentet för Red Bull är att Max Verstappens bil stängde ner motormässigt i slutet av FP2 med något problem som såg ut att likan det som Ricciardo råkade ut för i Austin.

Den stora utmaningen för samtliga team och förare är att kontrollera däckslitaget. Hypersoft hade idag en ungefärlig livslängd på ca 10 varv men inte utan att ändå tappa väldigt mycket från första till sista varvet. Hypersoft verkar denna helg vara ett riktigt kvaldäck för dem som får dem att fungera men även här såg vi både Mercedes och Ferrari ha stora problem att hänga med Red Bull vilket förvånar en del.

Anledningen till att däcken uppför sig som de gör med massiv graining är det låga luftmotståndet (ca 25 % mot havsnivån) här i Mexiko som gör att bilarna inte genererar lika mycket downforce som vanligt och därför halkar omkring en hel del på asfalten. En extra komplikation är också att asfalten i sig är väldigt hal vilket gör saken ännu värre. Red Bull har som bekant en väldigt bra bil aerodynamiskt och verkar klara detta bäst just nu, även Renault verkar ha bra balans i bilen och är just nu näst snabbaste team även om man tidsmässigt är långt efter.

Nu är det fredag än så länge och vi vet av erfarenhet att greppnivån ökar genom helgen och säkert jämnar ut saker och ting men det känns som att Red Bull just nu är teamet att slå. Det som kan komma att påverka saken ytterligare är risken för regn under helgen, just idag har det varit torrt men morgondagen kan påverkas även om prognosen just nu säger att det kommer efter att kvalet är kört. Söndagen verkar få stabilare väder med enbart någon enstaka procent risk för regn just nu.

Sauber led som alla andra av hur däcken fungerade och imponerade inte med någon av bilarna, krävs en rejäl uppryckning till i morgon om det ska finnas någon chans på framskjutna startpositioner. Sen är frågan om man verkligen vill starta topp 10 med låsta däckval till de man gick vidare till Q3 med (troligen hypersoft). Som jag ser det är det en stor fördel i mittfältet att starta just utanför topp 10 och därmed få välja startdäck, i nuläget är supersoft det däck som fungerat bäst. Tror vi får vara beredda på lite taktiskt spel i kvalet där några av toppteamen försöker få starta på ultrasoft och där teamen precis runt tiondeplatsen i Q2 faktiskt väljer att inte försöka gå vidare till sista kvalrundan.

Resultat FP1 Mexikos GP

1 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m16.656s - 19
2 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m17.139s 0.483s 19
3 Carlos Sainz Renault 1m17.926s 1.270s 20
4 Nico Hulkenberg Renault 1m18.028s 1.372s 21
5 Lewis Hamilton Mercedes 1m18.075s 1.419s 23
6 Valtteri Bottas Mercedes 1m18.322s 1.666s 27
7 Sebastian Vettel Ferrari 1m18.746s 2.090s 17
8 Kimi Raikkonen Ferrari 1m18.936s 2.280s 22
9 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m19.024s 2.368s 29
10 Nicholas Latifi Force India/Mercedes 1m19.078s 2.422s 23
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m19.124s 2.468s 29
12 Antonio Giovinazzi Sauber/Ferrari 1m19.134s 2.478s 25
13 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m19.276s 2.620s 26
14 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m19.312s 2.656s 28
15 Lando Norris McLaren/Renault 1m19.646s 2.990s 23
16 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m19.716s 3.060s 29
17 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m19.853s 3.197s 28
18 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m19.899s 3.243s 30
19 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m20.142s 3.486s 26
20 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda - - 2

Resultat FP2 Mexikos GP

1 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m16.720s - 21
2 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m16.873s 0.153s 32
3 Carlos Sainz Renault 1m17.953s 1.233s 35
4 Sebastian Vettel Ferrari 1m17.954s 1.234s 42
5 Nico Hulkenberg Renault 1m18.046s 1.326s 36
6 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m18.061s 1.341s 35
7 Lewis Hamilton Mercedes 1m18.100s 1.380s 40
8 Kimi Raikkonen Ferrari 1m18.133s 1.413s 42
9 Valtteri Bottas Mercedes 1m18.140s 1.420s 40
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m18.167s 1.447s 24
11 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m18.485s 1.765s 24
12 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m18.733s 2.013s 39
13 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m19.024s 2.304s 39
14 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m19.047s 2.327s 36
15 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m19.096s 2.376s 30
16 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m19.219s 2.499s 25
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m19.322s 2.602s 41
18 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m19.335s 2.615s 37
19 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m19.543s 2.823s 31
20 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m19.670s 2.950s 35