Going for a Hotlap i Mexiko…

Idag hängde vi på Sauber på trackwalk

På plats i Mexiko city för säsongen tredje sista lopp. Som vanligt pustar man lite extra på den höga höjden men detta blir säkert bättre under helgen. Mexiko city bjuder idag på alldeles strålande fint väder med sol och 26 grader, perfekt med andra ord efter några dagar med riktigt höstväder i Texas.

Mediadag som vanligt och bl a har vi fått vet varför Kevin Magnussen använde för mycket bränsle förra söndagen, något som gjorde att han blev diskvalificerad från racet. Günther Steiner sa idag att man låtit Kevin attackera något varv för länge bakom Ocon vilket gjorde att man inte klarade marginalen på 105 kg, man gick över med 170 g! Kevin var väldigt irriterad förra söndagen över att regeln som anger hur mycket bränsle man får använda men samtidigt har denna begränsning funnits rätt länge och något man normalt hanterar ganska lätt. Personligen tror jag att bristen på torrkörning under fredagen spelade viss roll i att Haas hamnade i denna situation. Fredagens racesimuleringar handlar bl a om att se hur hårt man kan åka för att inte använda för mycket bränsle och man testar s k ”lift and coast” och ser hur man måste åka för att inte tappa för mycket varvtid men samtidigt sparar på bränsle.

Jag har försökt räkna ut hur mycket 0,170 kg är i antal meter körning på banan och kom fram till ca 500 m (fick hjälp med matematiken här nedan), hoppas och tror jag räknat rätt. En av sakerna som ställde till det för Kevin var att Kimi Räikkönen aldrig varvade honom, hade Räikkönen gjort det skulle Haas med marginal klarat gränsen för bränsleåtgången, nu gick man istället över med ytterst liten marginal och blev diskade.

För övrigt har det varit en ganska lugn torsdag utan några större nyheter, den största är möjligen att jag i morgon ska få ett Pirelli Hotlap med Lando Norris. Detta blir givetvis kul och något som vi delar med oss av i våra sändningar i helgen. Tänkte, med tanke på medåkningen i morgon, att det därför kunde vara bra att ha gått banan så jag och Björn Wirdheim följde med Sauber runt på deras trackwalk. Man slås verkligen av hur lång startrakan är och hur tvär första kurvan blir. Missar du inbromsningen där är det bara en större gräsplan innan barriären och som Marcus sa under promenaden ”Bäst att inte missa här”. Vidare konstaterade vi hur slät asfalt banan har men som trots detta generar väldigt lågt grepp. Detta förklarar Pirellis val av däck denna helg med hypersoft/ultrasoft/supersoft och där de flesta föraran valt övervägande mängd hypersoft. Trots de mjuka däcken tror alla på en enkel enstoppare på söndag.

Den höga höjden här i Mexiko city är inte bara jobbigt för oss den gör också att luftmotståndet är ca 25 procent lägre mot normala banor, med max vinge på bilarna (typ Monaco konfiguration) får man samma downforcenivåer som på Monza vilket säger en del om hur det påverkar.