Lewis Hamilton ohotad på Suzuka…

Lewis Hamilton var överlägsen i dagens Japanska GP

Lewis Hamilton var överlägsen i dagens Japanska GP

Lewis Hamilton hade som väntat inga problem med att vinna Japans GP från pole position. Ledning från start till mål och ett perfekt utfört race där han aldrig behövde fresta på grejorna, vare sig däck, bil i övrigt eller sig själv. Valtteri Bottas såg till att göra sitt jobb och bli tvåa och även om han fick slita lite mer än Lewis så var han egentligen aldrig hotad av Max Verstappen som blev 3:a.

Max Verstappen ja, som vanligt lite omdiskuterad och idag inblandad i två incidenter båda med Ferrari. Först så missbedömde han inbromsningen till chikanen med en jagande Kimi Räikkönen som försökte trycka sig förbi. Max åkte av en aning och när han kom upp på banan igen så tryckte han Kimi av banan efter lite lätt kontakt mellan bilarna. För detta fick Verstappen ett fem sekunders straff som känns rimligt med tanke på vad som inträffade, han själv däremot tyckte Kimi skulle ha tagit ett annat spår och väntat på att Max när han kom ut på banan igen. Självklart svårt för Verstappen att göra något annorlunda där men att han var skyldig var det inget tvivel om, föraren PÅ banan har givetvis företräde mot den som precis varit av, så enkelt är det.

Den andra incidenten som Max Verstappen avr inblandad i var med Sebastian Vettel som efter en imponerande uppkörning från start P8 försökte trycka sig förbi Max in i Spoon corner. I dagens race såg vi en hel del omkörningar just där men för att lyckas krävs tämligen stor fartskillnad, i detta fallet var det lite för små marginaler och Vettel understyrde in i sidan Max och snurrade. Domarna såg detta som en raceincident vilket jag kan tycka är en korrekt bedömning. Efter detta hade Max väldigt bra fart och det avgörande läget blev i samband med depåstoppet där han, trots sina fem sekunder tidstillägg, lyckades komma ut framför Daniel Ricciardo. Ricciardo försökte sätta press under några varfv med hjälp av DRS men när det började bli varvningar tappade han kontakten och fick nöja sig med fjärde plats i mål vilket, sett till startpositionen, var ett mycket bra resultat och hans röstades också fram som ”the driver of the day”.

Ferrari hade ingen lyckad dag där Kimi Räikkönen fick skador på bilen efter sammanstötningen med Max som påverkade resten av hans race och han fick nöja sig med att bli femma. Sebastian Vettel hamnade på placeringen bakom och det är, sett till allt som hände, ändå ett ok resultat. Det man kan konstatera är att det lyser av desperation i Vettels körning som bitvis i är briljant men många gånger alldeles är för aggressiv. Sebastian borde definitivt förvaltat läget han skaffade sig tidigt på ett bättre sätt, det lite för giriga försöket att köra förbi Verstappen gjorde att han tappade ner till sista plats och även om han sedan körde upp sig rejält hade han bränt sina chanser att på något sätt sätta press på Mercedes. Sebastian Vettel har hela helgen känts uppgiven och jag tror faktiskt han, redan innan dagens race, hade gett upp hoppet om att vinna VM. Dagens resultat gör att han nu är 67 poäng bakom Hamilton i VM och måste, om Hamilton vinner i USA bli som sämst tvåa för att VM ska leva överhuvudtaget. Att Ferrari ska hitta fart för att slå mercedes framöver känns i nuläget inte så sannolikt.

I mittfältet var det Sergio Perez som var starkast efter att ha kört om Romain Grosjean i samband med omstarten efter den Virtuella säkerhetsbilen när Leclerc kört av i Degner kurvorna. Romain klagade högljutt över att Perez måste ha tjuvat i omstarten då han själv, som han sa efteråt, var precis på deltatiden som gäller. Det blev ingen åtgärd från domarna och vi får nog utgå från att det troligen är någon brist i Haas system kring VS som istället stökade till det för Grosjean.

Marcus Ericsson hade ett konstigt race idag som började med en dålig start där han var sist iväg, lite konstigt då Marcus normalt gör bra starter men idag funkade det inte något vidare. Planen för racet var start på soft och ett tidigt depåstopp för medium resten av racet. När säkerhetsbilen kom ut efter att Magnussen lämnat däckrester kvar på banan efter sin punktering valde också teamet att ta in Ericsson i depå och la på medium.

Så långt såg det ok ut och tanken var nu att tjäna banposition på bilar som startat på mjuka däck och inte varit i depå under säkerhetsbilsperioden. Den taktiken hade kunnat fungera bra om det inte varit för att Marcus i samband med omstarten körde rakt in i Charles Leclerc och skadade framvingen. Självklart en rejäl tabbe som inte får ske men samtidigt ska vi, som Eje sa i sändning, komma ihåg att teamet pushar som galningar över radion och det gick överraskande långsamt in i chikanen vilket överraskade Marcus som då plöjde rakt in i Leclerc. Turligt nog kunde båda bilarna fortsätta men med en skadad framvinge för Ericsson som då skulle försöka ta sin mediumdäck till mål utan att bilen fungerade optimalt.

Marcus Ericsson gjorde trots allt som hände ett ok race och gick i mål som 12:a och var den förare som gjorde klart flest varv på medium (47) detta trots att han länge var hårt uppvaktad av trio förare ledd av Brendon Hartley före Fernando Alonso och Stoffel Vandoorne.

Charles Leclerc hade inte heller något bra race där han till slut tvingades bryta men jag kan tycka att Charles idag visade att han har en hel del kvar att lära när det gäller främst däckshantering. Leclerc var efter lopps kritisk till Magnussens körning i inledningen där dansken väldigt sent stängde dörren ner mot första kurvan vilket resulterade i att Leclerc körde in i Kevin som fick punktering och senare tvingade bryta. Günther Steiner, teamchef hos Haas, var av en helt annan uppfattning där han tyckte Leclerc borde fått en bestraffning för att han kört in i Magnussen, Steiner menade att Kevin inte gjort något fel, han bromsade inte utan tog bara ett defensivt spår. Ser man på det någorlunda objektivt så var Kevins stängning i senaste laget då Leclerc redan hade påbörjat sin omkörning och att då snabbt byta spår gör att bilen bakom tappar all luft på framvingen vilket Kevin borde ha förutsett. Domarna gjorde bedömningen att inget straff behövde delas ut till någon av förarna, kanske avstod man för att främst Kevin drabbades ändå med sin punktering.

Resultat Japans GP
Fullständiga VM-tabeller hittar du här.

1 Lewis Hamilton Mercedes 53 1h27m17.062s
2 Valtteri Bottas Mercedes 53 12.919s
3 Max Verstappen Red Bull/Renault 53 14.295s
4 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 53 19.495s
5 Kimi Raikkonen Ferrari 53 50.998s
6 Sebastian Vettel Ferrari 53 1m09.873s
7 Sergio Perez Force India/Mercedes 53 1m19.379s
8 Romain Grosjean Haas/Ferrari 53 1m27.198s
9 Esteban Ocon Force India/Mercedes 53 1m28.055s
10 Carlos Sainz Renault 52 1 Lap
11 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 52 1 Lap
12 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 52 1 Lap
13 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 52 1 Lap
14 Fernando Alonso McLaren/Renault 52 1 Lap
15 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 52 1 Lap
16 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 52 1 Lap
17 Lance Stroll Williams/Mercedes 52 1 Lap
- Charles Leclerc Sauber/Ferrari 38 Retirement
- Nico Hulkenberg Renault 37 Retirement
- Kevin Magnussen Haas/Ferrari 8 Retirement