Lewis Hamilton ett stort steg närmare årets VM-titel..

Lewis Hamilton tog med lite hjälp från sin teamkamrat segern i Rysslands GP och drygade ut ledningen i VM

Lewis Hamilton tog med lite hjälp från sin teamkamrat segern i Rysslands GP och drygade ut ledningen i VM

Lewis Hamilton vann dagens race i Ryssland och med Sebastian Vettels tredjeplats idag så drygar han ut ledning i VM till 50 poäng och tog därmed ett jättekliv mot sin femte VM-titel i Formel 1. Men det var inte utan visst drama som Hamilton kunde vara först över mållinjen, Mercedes höll Lewis ute något varv för länge på det första setet däck och Sebastian Vettel kunde med hjälp av ett väldigt starkt utvarv, efter sitt stopp för nya däck, något varv innan Hamilton ta över andraplatsen ett kort tag. Lewis kunde förvånat konstatera att han hade Ferrarin framför sig efter stoppet och tvingades därmed vara extremt aggressiv om han inte skulle tappa poäng på Vettel. Attacken kom därför inte oväntat och skedde ner mot kurva 2, Vettel stängde bryskt och Hamilton var så när att hamna i muren. Lewis gav dock inte upp utan satsade allt på ett kort genom kurva 3 och klämde sig förbi in i kurva 4, en grym manöver som återställde ordningen. 

I detta läge var dock Lewis Hamilton fortfarande ”bara” tvåa bakom Valtteri Bottas som hade kontroll på racet. Mercedes bestämde sig då för att byta plats på sina förare under förevändning att Hamilton hade begynnande blister på ena bakdäcket och ville inte riskera något med en jagande Vettel bakom. Valtteri gjorde som han blev tillsagd när ordern kom att bilarna skulle byta position in i kurva 13, efter detta var det bara för Hamilton att ta bilen i mål.

Stämningen i Mercedes var trots dagens dubbelseger inte på topp, man vet att det inte ser bra ut med teamorder och man gjorde efter loppet sitt bästa för att trösta loppets moraliske segrare, Valtteri Bottas. En klen tröst för finländaren såklart men för mig ett logiskt beslut att byta plats förarna då det bara är Hamilton som kör om VM-titeln. Alla hade i samma situation tagit detta beslut och inget att egentligen ha några synpunkter på, Bottas är en teamplayer och mycket tack vare detta har han också platsen i Mercedes just nu. Tror säkert det blir mycket surr om detta i efterhand men jag är faktiskt helt oförstående till ev synpunkter på Mercedes teamorder idag, självklart är förartiteln prioriterad en sådan här gång.

Red Bull blev tredje bästa team idag trots startpositioner långt bak och det var framförallt Max Verstappen som briljerade med några fantastiska varv och omkörningar i början av racet där han så småningom, med ett sent planerat depåstopp, även ledde loppet och utan större problem och även höll undan. Lite synd att man hade sina motorbestraffningar idag, baserat på den fart man visade i racet hade Red Bull troligen kunnat utmana om pallplatserna idag.

Vinnare av racet i B-VM blev Charles Leclerc på sjunde plats i mål och den enda förutom de sex bilarna i toppteamen att gå i mål på ledarvarvet. Detta grundlade Leclerc i inledningen med en grym omkörning av Kevin Magnussen och hade därefter fri bana i stort sett hela loppet som han drog full nytta av och belönades därmed med 6 nya VM-poäng. En mycket imponerande insats men också väldigt talande för vad som krävdes i dagens race. Alla förarna klagade efteråt på hur svårt det var att köra om, så fort du kom ikapp en annan bil blev man snart tvungen att bara följa efter. Vi såg långa stunder i loppet båda Force Indiaförarna försöka attackera på Kevin Magnussen, speciellt när han under ett antal varv måste spara bensin, men utan att lyckas komma tillräckligt nära för en omkörning.

Fastnade i trafik gjorde även Marcus Ericsson som inte riktigt fick utdelning i början av loppet där han länge låg och fightades med Romain Grosjean. Ericsson tog sig visserligen förbi en kort stund men kallades kort därefter in i depå bara för att komma ut bakom Grosjean igen och där blev han kvar. Då Grosjeans fart inte riktigt var på samma nivå som Kevin Magnussens idag blev det inga VM-poäng idag utan en rätt blygsam trettondeplats i mål. Ericsson och teamet bestämde sig för att chansa på ett extra depåstopp för nya ultrasoftdäck, man hade inget att förlora på detta stopp då luckan bakåt då luckan till Alonso närmast bakom var tillräckligt stor för att inte tappa någon placering. Chansningen gick inte hem, efter några snabba varv i början  av stinten så gick det snarast långsammare på nya ultrasoft än det gjort på begagnade soft.

Resultat Rysslands GP
Fullständiga VM-tabeller hittar du här.

1 Lewis Hamilton Mercedes 53 1h27m25.181s
2 Valtteri Bottas Mercedes 53 2.545s
3 Sebastian Vettel Ferrari 53 7.487s
4 Kimi Raikkonen Ferrari 53 16.543s
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 53 31.016s
6 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 53 1m20.451s
7 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 53 1m38.390s
8 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 52 1 Lap
9 Esteban Ocon Force India/Mercedes 52 1 Lap
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 52 1 Lap
11 Romain Grosjean Haas/Ferrari 52 1 Lap
12 Nico Hulkenberg Renault 52 1 Lap
13 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 52 1 Lap
14 Fernando Alonso McLaren/Renault 52 1 Lap
15 Lance Stroll Williams/Mercedes 52 1 Lap
16 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 51 2 Laps
17 Carlos Sainz Renault 51 2 Laps
18 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 51 2 Laps
- Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 4 Brakes
- Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 4 Brakes