Ute men inte uträknad…

Marcus Ericsson blir inte kvar i Formel 1 2019 och sneglar nu efter alternativ, ett skulle kunna vara västerut

Marcus Ericsson blir inte kvar i Formel 1 2019 och sneglar nu efter alternativ, ett skulle kunna vara västerut

På plats i Sotji inför Rysslands GP, en på många sätt lite märklig helg då vi för någon dag sedan fick reda på att Marcus Ericsson inte blir kvar i Formel 1 nästa säsong. I tisdags kom beskedet att Antonio Giovinazzi helt väntat tar platsen bredvid Kimi Räikkönen då Ferrari utnyttjade sin option på platsen i teamet som man har med Alfa Romeo som huvudsponsor. För någon månad sedan var kändes Ericssons plats tämligen säker då Leclercs flytt till Ferrari bara var en formsak och där en uppflyttad Giovinazzi i det läget inte var något hot mot en fortsättning i Formel 1 Marcus. Det som sedan hände känner vi till, Kimi Räikkönen var inte sugen att lägga hjälmen på hyllan och när en världsmästare hör av sig till ett mittenteam som Sauber och erbjuder sina tjänster är valet troligen enkelt.

Idag fick jag för första gången chansen att prata med Marcus Ericsson efter beskedet att han inte fått förlängt kontrakt och han är såklart besviken över att inte få chansen att fortsätta. Det svider speciellt med tanke på att han, som han själv säger, varit väldigt lojal och hela tiden jobbat hårt men får nu inte chansen att visa vad han går för när teamet verkligen kommit på fötter och sannolikt har ett väldigt bra paket på startlinjen nästa säsong. ”Tråkigt men sådan är sporten, bara att acceptera” som han själv uttryckte det.

Nu var det dock långt ifrån någon deppig Marcus Ericsson jag mötte i depån idag, tvärtom kändes han revanschsugen fast besluten att hitta en bra körning nästa säsong utanför Formel 1. Jag frågade om det fanns något konkret på gång? ”Jag stänger inga dörrar, jag vill köra på högsta möjliga nivå och det kan vara allt från Indycar till Sportvagn till Japanska Superformula. Det viktiga är att jag håller igång, om jag ska ha någon chans att ta mig tillbaka till Formel 1 så krävs det att jag fortsätter tävla”.

När vi fortsatte prata om alternativ för nästa säsong så poängterade Marcus återigen att det är Formel 1 som är huvudspåret med en comeback till 2020 som första prioritet men att han, i det korta perspektivet, sneglar ordentligt på Indycar vilket jag uppfattar är högst upp på önskelistan för 2019.

Jag har sett att många ställer sig frågande till att Ericsson tar rollen som tredjeförare i Sauber men för mig känns det helt logiskt att i mesta möjliga mån behålla kontakten med teamet, vad som helst kan hända och då gäller det att finnas tillgänglig. Skulle det t ex bli Indycar nästa säsong är ambitionen att kunna kombinera detta med tredjeförarrollen, skulle detta inte vara möjligt är det inga som helst problem att komma ur det uppdraget.

Så långt Marcus Ericsson. I övrigt denna fredag florerar som vanligt en massa rykten om förarmarknaden, det är trots allt 8 platser kvar att fylla på nästa års grid. Det starkaste ryktet är att Kevin Magnussen blir bekräftad för två nya år med Haas denna helg. Optionen som teamet har går ut på söndag och jag tror inte att Haas har några ambitioner att byta bort dansken.

Vidare sägs det att Sergei Sirotkin här på hemmaplan bekräftas för Williams. Esteban Ocon har idag sagt att hans enda chans att stanna kvar i Formel 1 2019 är hos just Williams men den chansen är liten då det ryktas bli två ryska förare i teamet nästa säsong där den andre är nuvarande F2-föraren Artem Markelov, återstår att se om detta stämmer