Olika världar…

Nyutnämnde Ferrariföraren Charles Leclerc ordentligt påpassad under mediadagen inför Singapores GP

Nyutnämnde Ferrariföraren Charles Leclerc ordentligt påpassad under mediadagen inför Singapores GP

Ett svettigt hallå från Singapore där det är precis som vanligt varmt och fuktigt. Faktum är dock att jag antingen klarar värmen bättre denna gång eller så är det aningen svalare än det brukar för även om man såklart svettas så är det långt ifrån outhärdligt.

Det har givetvis varit mycket fokus på speciellt två förare under dagen, Kimi Räikkönen och Charles Leclerc. Båda har jag haft möjlighet att lyssna till idag och det är lite olika världar där Leclerc givetvis är strålande glad över att nu äntligen få berätta att han kör för Ferrari nästa säsong. Kimi Räikkönen, förståeligt nog, inte fullt lika överväldigad över sitt beslut att gå till Sauber när Ferrari nu valde Leclerc bredvid Sebastian Vettel nästa säsong.

Oavsett vad som sagts idag så tror jag inte att vare sig Kimi eller Charles fick sina besked så sent som för någon vecka sedan, att detta var den troliga utveckligen med ett byte dem två emellan. Däremot har det säkert varit lite smådetaljer att reda ut innan en man var redo för en officiell bekräftelse från alla inblandade parter.

Kimi Räikkönen var med på dagens presskonferens och gjorde inte livet speciellt lätt för Tom Clarkson som skötte den inledande utfrågningen. På frågan varför han flyttar till Sauber svarade Kimi kort och gott ”Varför inte”? Vidare undrade Clarkson om han fortfarande har glöden att fortsätta att köra i Formel 1 och Kimi svarade då att det har han inte alls, han kör s k ”head games” med alla journalister och bara råkade skriva på för Sauber de två kommande åren där han kommer tycka livet är allmänt värdelöst… allt givetvis sagt med glimten i ögat. Ganska typisk Räikkönenreaktion på vad han uppenbarligen tyckte var tämligen konstiga frågor och jag är denna gång benägen att hålla med.

Självklart har Kimi fortfarande suget att köra annars hade han aldrig valt att fortsätta, på något sätt så tror jag att han kan komma att trivas rätt bra i ”lilla” Sauber utan den ständiga press och uppmärksamhet som han haft som förare i Ferrari. Jag mötte Kimi på ut från paddock ikväll och fick ett snett leende när han passerade, något sådant är man inte direkt van vid och det säger mig att han ändå känns rätt nöjd med livet just nu även om han tvingats ta steget ner från Ferrari till Sauber.

Jag har förstått på kommentarerna i de senaste inläggen att det är många som spekulerar i Marcus Ericssons chanser att stanna kvar med gårdagens besked. Jag skulle säga att läget är oförändrat mot hur det varit en längre tid, det handlar om att göra en så bra avslutning på säsongen som möjligt för att vara med när det avgörande beslutet ska tas. Konkurrensen kring den andra platsen i Sauber för 2019 är hård men inte omöjlig där jag fortfarande anser att det står mellan Stoffel Vandoorne, Antonio Giovinazzi och Marcus Ericsson.

Just Vandoorne har jag gjort en lite längre intervju med ikväll och han verkar inte tro att det är speciellt troligt att han kör Formel 1 nästa säsong. Giovinazzis chanser är det svårare att ha en direkt uppfattning om, han tillhör Ferrari driver academy och har kört två FP1 för Sauber denna säsong. Antonio Giovinazzi har på sitt kontrakt att få köra 6 FP1 under säsongen och har således 4 kvar som, om han får köra dessa, ska fördelas på de sex helger som är kvar efter denna. Om Giovinazzi inte får köra någon mer FP1 i år kan vi nog räkna bort honom ur diskussionen kring en plats i Sauber nästa säsong. En annan sak med Antonio är att jag inte heller riktigt ser hur Ferraris plan för honom i framtiden ser ut. Vill man verkligen betala vad det kostar för en förare som troligen aldrig kommer att köra för Ferraris egna team. Självklart kan det finnas en poäng att ha en Italienare i ett Alfa Romeosponsrat team men det är inte gratis och det kostar redan en hel del med den exponering Alfa har på bilen. Med Kimi Räikkönen i Sauber har man  ett riktigt stort namn som är starkt förknippat med Ferrari och Italien och därmed även en utmärkt representant för Alfa Romeo.

En annan ung förare, förutom Stoffel Vandoorne, i rikszonen att inte få köra Formel 1 nästa säsong är Esteban Ocon som verkar väldigt missmodig kring sina chanser till en plats på gridden nästa säsong. Idag har han sagt att han är oroad över att fart på banan och körkvalité inte premieras bättre. Självklart är den situation han hamnat i väldigt tråkig men samtidigt så har han haft sina chanser att övertyga Mercedes om att han är rätt man för en plats i huvudteamet bredvid Lewis Hamilton. När beslutet, för någon månad sedan, skulle tas om vem som skulle köra för Mercedes 2019 tillsammans med Hamilton föll valet på Valtteri Bottas och inte på Esteban Ocon. För mig är det Toto Wolff som Ocon ska vara mest besviken på, uppenbart tror Mercedes mer på Bottas än på Ocon och det är därför Esteban är i den situation han nu befinner sig i, inte beroende på bristen på gridplatser. De två säsonger Esteban Ocon nu fått i Force India borde vara mer än tillräckligt för honom att övertyga ledningen hos Mercedes om att han är bra nog men det verkar han, av någon anledning, inte ha gjort. Att vara medlem av ett juniorprogram hos någon av de stora tillverkarna är självklart en jättemöjlighet för vilken förare som helst men blir samtidigt en försvårande omständighet när tillverkaren i fråga inte har kontroll över mer än ett team.