Stor uppdatering för Mercedes…

Mercedes kommer med en större uppdatering denna helg

Mercedes kommer med en större uppdatering denna helg

Race 2 av säsongens ”triple header” (tre race tre helger efter varandra) med Österrikes GP denna helg här på Red Bull Ring. Rent vädermässigt har det denna torsdag varit grått och regnigt men om jag tyder prognoserna rätt så ska det bli mestadels torrt resten av helgen även om det finns risk för skurar. Bortsett från lite regn så är det i övrigt alldeles utmärkt här med Steiermarks vackra landskap som omgärdar banan.

På nyhetsfronten händer också en del där vi bl a närmar oss nytt kontrakt för Lewis Hamilton med Mercedes, enligt uppgift ska detta nya 2-årskontrakt vara värt ca ca 40 miljoner pund per år dvs nästan en miljard kronor över de kommande två säsongerna. Imponerande pengar minst sagt som såklart gör att Hamilton inte kan tacka nej och med tanke på hur starka Mercedes är under nuvarande reglemente så finns ingen anledning att byta.

Daniel Ricciardo är också mycket nära ett nytt förlängt kontrakt. Det har varit en del snack om Mercedes, Ferrari och nu senast Mclaren eller Renault men det blir med all sannolikhet en förlängning med Red Bull. Som jag skrivit förr så är Ricciardo inte helt nöjd med situationen i Red Bull med Max Verstappens starka position inom teamet och som dessutom har en väldigt hög lön, rapporteras om upp mot 20 miljoner dollar till Max. Med Honda ombord de kommande två åren verkar det nu som att även Daniel Ricciardo får en rejäl höjning av lönen och väljer därför att stanna kvar, speciellt med tanke på att de övriga vinnarbilarna ser ut att vara upptagna nästa säsong.

En annan förare det går väldigt mycket rykten om är Saubers Charles Leclerc, det senaste handlar om att Sergio Marchionne har bett Sauber om att Leclerc ska befrias från sitt kontrakt med teamet till efter sommaruppehållet för att i ersätta Kimi Räikkönen hos Ferrari. Om detta inte blir av så går Leclerc med stor sannolikhet till Ferrari från säsongen 2019 men jag bedömer möjligheten till en flytt redan i år som tämligen stor. Kimi är inte längre på den nivå Ferrari vill ha honom och även om han tar pallplatser så sker det oftast först när en eller flera av toppkonkurrenterna fallit bort och detta är inte Ferrari (Marchionne) nöjd med. Att lyfta över Charles Leclerc redan nu skulle också vara en väldigt bra förberedelse för en full säsong från 2019, då skulle han redan från start vara väl integrerad i teamet.

Vad händer då med Kimi Räikkönen? Det senaste är att Kimi finns på Mclarens önskelista för att täcka upp för om Fernando Alonso väljer att satsa fullt ut på WEC och ett nytt försök att vinna Indy 500. Personligen känns detta lite långsökt men varför inte, dock har Kimi varit väldigt tydlig med att han inte kör någon annanstans om han inte får förlängt kontrakt med Ferrari. Jag skulle kunna tänka mig en lösning där Kimi och Leclerc helt enkelt byter plats från SPA och framåt och där Räikkönen avslutar karriären i samma team som han startade den, nämligen hos Sauber. Självklart är detta också ett långskott men känns samtidigt inte helt omöjligt, om inte annat vore det ju sjukt kul och se Kimi Räikkönen och Marcus Ericsson köra tillsammans sista halvan av 2018.

Men Antonio Giovinazzi då undrar säkert en del? Italienaren skulle absolut kunna vara på tapeten för Sauber om Leclerc flyttar på sig och om Kimi inte är intresserad av att ”byta ner sig”, är lite fundersam bara hur hög status Giovinazzi har hos Ferrari, har varit väldigt tyst om honom så här långt och han har inte heller fått några FP1-pass att köra vilket jag tog för givet det skulle bli under året. Hittills har han kört en dag av testerna i Barcelona efter racet där och ska enligt uppgift köra den en av dagarna i Budapest direkt efter Ungerns GP.

Det är kul att spekulera lite kring förarmarknaden och mitt resonemang behöver inte alls stämma även om min samlade bild av saker och ting gör att skriver som jag gör.

I övrigt denna helg rapporteras om ett större aerodynamiskt uppdateringspaket för Mercedes med lite bl a lite tightare form på bilens sidepods, en ny bakvinge plus en hel del andra mindre grejer. Mercedes har med andra ord inga planer på inte ligga på latsidan när det gäller bilens fart med den jämna fight man har med främst Ferrari. Renault kommer också med en ny MGU-K, den del på motorn som gått sönder för Daniel Ricciardo i Monaco och som senast havererade för Carlos Sainz. Denna MGU-K var tänkt att införas redan till starten av säsongen men har av olika skäl blivit fördröjd till nu. Oklart om någon annan än Renault kommer att använda den nya varianten denna helg, troligen väljer både Red Bill och Mclaren att avvakta lite.

Sauber har också lite mer nytt på bilen aerodynamiskt denna helg, förra helgens uppdateringar uppskattades göra bilen ca 3 tiondelar snabbare vilket är mycket välkommet i det superjämnna mittfältet och ytterligare förbättringar kan göra att man även fortsättningsvis kan utmana om avancemang till Q3 vilket Charles Leclerc lyckades med i Frankrike.