Mot Kanada…

F1-cirkusen far nu över Atlanten till Kanada och Montreal

F1-cirkusen far nu över Atlanten till Kanada och Montreal

Sista dagen på en välbehövlig kortsemester på en spansk ö. Nu tillbaka till verkligheten för ett ännu kortare pit stop hemma och sedan iväg till Kanada för nästa VM-deltävling.

Blev ett fasligt liv efter Monacos GP om huruvida det var det tråkigaste racet i mannaminne och att ”nu måste något göras”. Även Erik och jag tog upp frågan i senaste F1-podden där jag föreslog att man kanske skulle slopa själva racet och istället ha ett utbyggt kval där man verkligen utsåg den som var snabbast på gatorna i Monaco istället för ett utdraget tåg med bilar som inte kan köra förbi varandra. 

Har dock lite svårt att förstå upprördheten över att racet senast blev som det blev då inget annat var att vänta, det som möjligen bidrog till ”tristessen” var väl att ingen körde för fullt och då uteblir misstagen och den just typen av dramatik. Monacos GP är en avart som finns där av helt andra skäl än det sportsliga och så är det bara och att något skulle ändras kring formatet just där inom överskådlig tid är nog enbart en from tanke.

Nu drar vi istället över Atlanten för Kanadas GP som till att börja med kommer ha hypersoft på menyn igen. Blir spännande och se hur den allra mjukaste gummiblandningen fungerar på Circuit Gilles Villeneuve med lite annan typ av påfrestning än den i Monaco. Banan i Kanada är av typen startstopp, snabba partier följt av en hård inbromsning och tight chikan i princip hela varvet runt utom när man vänder tillbaka där det är en full 180 graders sväng.

En större ombyggnad är planerad för banan och ska enligt uppgift vara klar till 2019

En större ombyggnad är planerad för banan och ska enligt uppgift vara klar till 2019

Tog en titt på förra årets race och konstaterar snabbt att däckslitaget var lågt, t ex körde Romain Grosjean 68 varv på ett set supersoft (då den mellanhårda blandningen) efter ett tidigt depåstopp i på första varvet vilket indikerar att vi knappast får se ngt annat än enstoppare även i år baserat på hur däcken fungerat så här långt under säsongen. Det som teamen och förarna måste undvika är återigen graining som på denna bana främst drabbar bakdäcken. Oerhört viktigt att ha en bil med god traction i Kanada och får du graining är du hjälplös ut ur svängarna till de snabba partierna. Vidare är det viktig med en stabil bil under inbromsning och i Montreal får man inte lika mycket support från aerodynamiken då downforcenivån trimmas ner för bra toppfart längs långa rakan ner mot startomål. Därför viktigt att ha koll på kylningen av bromsarna för att undvika överhettning  samtidigt som man vill använda s k ”rim heating” för att hjälpa till att få/hålla värme i däcken, en mycket fin balansgång där det är lätt att gå fel.

För vår del på Viasat, på plats, så är det i år förhoppningsvis sista gången vi får sitta och kommentera i det gamla tornet på insidan av banan vid ”the wall of champions”. Ett riktigt gammalt ruckel som var uttjänt redan när jag var i Montreal för åtminstone 10 år sedan. Med förlängt kontrakt för arrangemanget bestämdes att en större renovering av banan ska göras och då bl a en helt ny depåbyggnad där även mediacenter och kommentatorsplatser kommer finnas. Mediacentret är idag inhyst i ett större typ partytält invid roddstadion och funkar hyfsat men visst vore det på sin plats med något rejälare.

Just det, veckans F1-podd blir en dag sen då jag måste hinna fram till Montreal innan vi kan spela in och den bör finnas tillgänglig onsdag eftermiddag hoppas vi.