Red Bull favoriter inför helgen…

Utsikten från kommentatorsläktaren denna helg här i Monaco

Utsikten från kommentatorsläktaren denna helg här i Monaco

Monaco och allt är precis som det brukar här, en härlig blandning av förare, journalister och fans som ska samsas på en väldigt liten yta. Lägg därtill att trafiken ska flyta någorlunda som normalt samtidigt som förare och team genomför sina trackwalks.

Red Bull har av många lyfts fram som favoriter denna helg då man dels har en bil som genererar mycket downforce, precis som vi vant oss vid, men också är väldigt stark när det gäller mekaniskt grepp. Banan här i Monaco är inte heller lika motorkrävande som konventionella banor vilket bör innebära att Red Bull inte missgynnas i det avseendet. Kan bara hålla med, Monacos GP känns som Red Bulls bästa chans i år att vinna på egen fart i kraft av att man på allvar kan utmana om pole position och därmed få chansen att diktera racet från spets. Kommer någon av Red Bull-förarna iväg först tror jag ingen annan kan hänga på och framförallt inte köra om, inte ens i samband med depåstoppen.

Mercedes har i försnacket varit inne på att just Red Bull blir teamet att slå, man har även förklarat svårigheterna som en längre hjulbas innebär. En längre bil betyder med downforce men samtidigt understyrt i främst långsamma svängar och sådana finns det gott om i just Monaco. Mercedes, som har kanske den längsta hjulbasen, har därför gjort vissa förändringar i framänden på bilen för att minska nackdelen genom långsamma kurvor med bl a 40 procent mer styrvinkel genom hårnålen här i Monaco än vad man har i den som finns i Kanada som är nästa race. Sådant kan bara ett team med väldigt starka resurser lösa och jag gissar att även Ferrari och Red Bull har vissa specialgrejer mekaniskt för just den här tävlingen. Apropå Mercedes farhågor om att inte vara snabbast denna helg så går Lewis Hamilton så långt som att man riskerar vara tredje bästa team denna helg.

Ferrari håller lite låg profil i uppsnacket men är gissningsvis konkurrenskraftiga även om man till i år också gått för en bil med lite längre hjulbas. Förra året startade man 1:a och 2:a och gick i mål på samma positioner även om förarna sinsemellan bytte plats under racet. Ni minns kanske att Kimi Räikkönen förra året åkte på en ”overcut” i samband med depåstoppen där Sebastian Vettel stannade ute längre och för ovanlighetens skull lyckades åka fortare på gamla ultrasoft än vad Kimi gjorde på nya supersoft. Många menade att Ferrari strulade bort en given seger för Kimi den gången och det är faktiskt denna helg 100:e GP:t sedan Kimi Räikkönen vann senast. Ferrari har f ö ändrat designen på sina backspeglar som fortfarande sitter på halon men nu utan den extra vingen, precis som FIA ville.

Angående Kimi så fick jag en liten egen pratstund med honom idag, en intervju ni ser på söndag i vår sändning inför racet. Det var en Kimi på mycket gott humör som kom upp på balkonen i deras motorhome där jag väntade och öppnade med att leende gratulera till VM-guldet, hockey är som bekant ett stort intresse och när jag beklagade att Finland åkt ur så sa han att han levt nästan halva sitt liv i Schweiz så det var helt ok.

En förare som är grymt påpassad inför helgen här i Monaco är hemmaföraren Charles Leclerc som kommer hem hit med två väldigt bra helger bakom sig och med starkt självförtroende. Utmaningen för honom blir att behålla fokus vilket inte blir helt lätt något som Marcus Ericsson kanske kan utnyttja. Ericsson var, när jag pratade med honom, som vanligt på bästa humör och känner sig stark inför helgen. Känns som han lagt ner en hel del arbete senaste veckan på att försöka hitta tillbaka till den fina form han hade de tre första helgerna och då på det mentala planet såklart. Marcus såg, precis som alla de andra förarna, fram mot att få köra hypersoft för första gången, ett däck som Marcus menar, med god marginal, är det bästa däcket som Pirelli tagit fram.

Just det, i helgen kommer arrangören ha skyltar vid respektive bil på gridden inför start med ett meddelande som föraren i fråga fått via #livefromthegrid. Om man vill kan man alltså, på sociala medier, skriva under den hashtaggen och kanske få med detta för den förare man riktar sig till. Givetvis valfritt vem man vill skriva till men om det görs till Marcus Ericsson är önskemålet på svenska.