Inget kontrakt klart för Daniel Ricciardo…

Daniel Ricciardo gav klart idag klart besked - Inget kontrakt är klart för 2019

Daniel Ricciardo gav klart idag klart besked – Inget kontrakt är klart för 2019

Torsdag inför Azerbadzjans GP i Baku där årets upplaga körs i april mot juni de tidigare gångerna vi varit här vilket betyder vårtemperatur snarare än högsommar. Just idag har det varit klarblå himmel och knapp 20 grader varmt vilket är stor skillnad mot t ex förra året då det var stekande hett och helt andra förutsättningar. Vädret kommer vara relativt stabilt under hela helgen med liknande temperatur men kanske något mer moln lördag och söndag.

Mannen på alls läppar är förstås Daniel Ricciardo efter hans fenomenala race senast i Kina. Att Ricciardo står utan Formel 1-kontrakt efter denna säsong verkar inte bekymra honom det minsta och inte undra på det. Samtliga tre toppteam är garanterat intresserade av hans tjänster nästa säsong och rapporter har kommit om att Ricciardo redan skrivit på ett förhandskontrakt med Ferrari. När han fick en rak fråga om detta vid dagens presskonferens svarade han dock, lika rakt, att så är inte alls fallet. Skulle dock tro att han svarar nej på denna fråga oavsett om det stämmer eller inte då mycket fortfarande kan hända även om ett eventuellt förhandskontrakt skulle finnas med t ex Ferrari. Hans nuvarande team, Red Bull, har enligt SKY Sports i England gett honom en deadline i augusti med att bestämma sig hur han ämnar göra. För mig känns Ferrari hetast just nu men det kan svänga igen om det visar sig att Red Bull fortsätter vara starka framöver, Daniel har själv sagt att han kör där han får en vinnarbil och vann gjorde han som sagt senast i en Red Bull.

När det gäller banan här i Baku, Baku street circuit, så verkar de flesta tycka det ska bli kul att köra här igen. Den speciella banlayouten med den enormt långa raksträckan i kombination med i övrigt långsamma kurvor gör det lite knepigt att hitta rätt inställningar. Både Mercedes och Ferrari testade nya bakvingar i Kina med lite lägre downforcenivå som man troligen vill använda här i Baku och samtliga team kommer trimma av så mycket downforce som möjligt för att inte bli för sårbara på den 2,2 km långa rakan fram till kurva 1. Även Sauber ska försöka köra med lite lägre downforcenivå under träningarna men Marcus Ericsson är öppen med att detta kanske bara blir under träning. Fortfarande handlar det om att ha en bil det går att attackera med och skulle det visa sig vara snabbare över ett varv med lite mer vinge får man offra lite toppfart trots allt. Det är inte första gången Sauber, innan träningarna dragit igång, analyserat fram att lite lägre downforce kan fungera men när bilarna väl kommit ut på banan har man fått backa tillbaka på detta.

Baku street circuit är annars, på pappret, en bana som ska passa Sauber hyfsat bra med mest långsamma, korta kurvor där problemen man har genom medelsnabba och snabba svängar maskeras. Detta i kombination med den starka Ferrarimotorn bör därför göra årets paket någorlunda konkurrenskraftigt. Q2 är en rimlig målsättning och skulle detta lyckas finns även chansen till nya poäng på söndag. Blir inte heller förvånad om vi återigen får ett händelserikt race där säkerhetsbil eller liknande kan bli avgörande för resultatet.