Daniel Ricciardo – Magisk i Shanghai!

Daniel Ricciardo på väg mot seger i Shanghai

Daniel Ricciardo på väg mot seger i Shanghai

Sitter på flyget hem från Shanghai och reflekterar lite över Kinas GP, förhoppningsvis ska internetanslutning vara tillräckligt bra för att detta inlägg ska kunna publiceras innan landning i Köpenhamn.

Daniel Ricciardos seger känns nästan regisserad för att få till bästa tänkbara spänning i mästerskapet. Red Bull, som haft en väldigt tuff start på säsongen och även inledningsvis i Kina, lyckades studsa tillbaka med besked genom både smart strategi, lite tur med timingen och åtminstone en förare som har koll på vad han gör på banan.

Daniel Ricciardo har aldrig vunnit ett lopp när han startat 3:a eller bättre, samtliga sex vinster i karriären har kommit från startposition fyra eller sämre med segern i Baku förra året från ruta 10 som utropstecknet. I gårdagens race startade Daniel P6 och inte mycket talade i det läget för att det skulle kunna bli en ny seger i det läget. Återigen visade Daniel Ricciardo att han kanske är fältets bästa racer, få förare på dagens grid har förmågan att läsa lägen och situationer som Ricciardo gör och samtidigt utföra nödvändiga omkörningar på ett närmast perfekt sätt och gårdagens race var inget undantag. Just denna förmåga är också till stor del anledningen till den ovan nämnda statistiken där vinster normalt kommer från betydligt bättre lägen än de Ricciardo haft när han vunnit race. Självklart finns även ett visst mått av tur med i spelet och Red Bull var visserligen snabba att ta rätt beslut men fick också lite hjälp med timingen när säkerhetsbilen kom ut på banan.

Den mest slående skillnaden när det gäller Ricciardos ”racecraft” jämfört många av konkurrenterna visar sig väldigt tydligt inom det egna teamet där Max Verstappen inte alls besitter samma förmåga att läsa av situationer på banan. Hans tidigare så hyllade aggressivitet börjar nu istället jobba mot honom där han igår var inblandad i två tämligen oövertänkta situationer som han själv gick förlorande ur. Först var det omkörningsförsöket av Lewis Hamilton som inte alls lyckades, ett rätt slarvigt försök på ett omöjligt ställe där Hamilton också markerade tydligt mot Verstappen att måttet nu är rågat, självklart med hopstötningen i Bahrain i färskt minne. Den andra incidenten med Sebastian Vettel var om möjligt ännu sämre genomförd och för den fick han dessutom 10 sekunder tidstraff. Max Verstappen har det tufft just nu och måste på något sätt göra en omstart på säsongen, speciellt om han några ambitioner att vara med och köra om VM-titeln.

Nu bad Max Verstappen Sebastian Vettel om ursäkt efter loppet vilket är bra men han måste börja få ordning på körningen igen. I Australien tappade han en placering i starten och stressade sedan däcken för mycket och avslutade med en snurrning. I Bahrain kraschade han under kvalet, i racet körde han ihop med Hamilton som gjorde att han fick bryta. Historien om 150 extra hästkrafter i kvalkraschen stämde som bekant inte heller, från teamchefen Christian Horner kröp det istället fram att det var ett misstag där Verstappen helt enkelt gasade lite för mycket och därför snurrade av. Horner fick visserligen backa på sitt uttalande med ursäkten att det varit någon form av språkförbistring hos icke engelsktalande media där det han sagt blivit felaktigt översatt men journalisten som Horner sa detta till är i allra högsta grad britt. Horners pudel kring kring avåkningen kom efter att han fått en uppsträckning av Dr Marko som hellre skyddar sin gunstling än Renault. Minst sagt stökigt för den unge holländaren vars aktier i depån inte är speciellt högt stående just nu.

Desto högre aktievärde på teamkompisen Daniel Ricciardo som inte bara är en sjujäkla bra förare, han har även depåns största leende och måste vara en marketingdröm med sin goa personlighet. Att hans kontrakt med Red Bull går ut efter denna säsong gör att han är högvilt hos samtliga tre toppteam och ryktena placerar honom både hos Mercedes och Ferrari 2019. Nu tror jag inte att det är helt uteslutet att han även kan stanna hos Red Bull även efter denna säsong men det bygger på att Red Bull har ett bra paket i sikte framöver, inte minst på motorsidan. Daniel sa själv i helgen, efter turboracet i lördags under FP3 och brutet race i Bahrain på de inledande varven med en krånglande power unit, att han börjar misströsta kring att Renault har förmågan att komma upp på samma nivå som Ferrari och Mercedes. 2016 års världsmästare Nico Rosberg tycker att Daniel Ricciardo ska ta över från Kimi Räikkönen i Ferrari 2019, han menar att Ricciardo då får en väldigt bra bil och slagit Sebastian Vettel har han gjort tidigare när de körde tillsammans i Red Bull.

Hur som helst så har han skaffat sig ett bra förhandlingsläge där det nog kommer kosta litegrann att få möjlighet att nyttja hans tjänster efter denna säsong. För honom själv tror jag ändå det är allra viktigast att han får en bil att köra om ytterligare segrar med och kanske övertygade Red Bull honom i helgen att man har en sådan, annars går jag också på Nico Rosbergs linje att Ferrari är ett väldigt starkt kort att satsa på. Det finns en sak som jag upplever att Ricciardo behöver bli starkare på och det är kval, det är ingen tillfällighet att han ofta blir slagen av Max Verstappen över ett varv och det är en egenskap som måste bli bättre i framtiden, man har inte råd att ge bort startpositioner i onödan i den absoluta toppen, även om man är väldigt skicklig på att vinna från lite knepigare lägen.

Kort också några ord om Marcus Ericsson som trots en mindre bra helg i Kina ändå var starkast i teamet i söndags. I lördagens kval gjorde han ett misstag och fick starta sist, i racet startade han visserligen bra men blev avtryckt i kurva 8 på första varvet i kamp med Brendon Hartley. Detta ledde till att Ericsson var sist efter det första varvet och i det läget var åtminstone jag väldigt pessimistisk till att det skulle bli något vidare resultat. Marcus lyckades ändå vända på steken någorlunda och tog målflagg som 16:e bil, klart före sin teamkamrat.

Charles Leclerc i den andra Sauber-bilen har det lite tufft just nu. Ferraris ”the next one” har inte levt upp de högt ställda förväntningarna som finns och pressen är hård från Ferrari att lyckas. Marcus rykte som karriärdödare gör inte saken lättare för Leclerc som just nu verkar tämligen desperat att slå Ericsson, har flera bevis på det. Gårdagens snurrning i kurva 1, som Charles menade berodde på skador på golvet, när han hade läget fullständigt under kontroll i den interna teamkampen ett annat bevis på att han fortfarande har mycket att lära. Sauber-teamet menade att Leclers skadade golv istället var en konsekvens av att han snurrade av och inte anledningen till avåkningen.

Vi ska dock var väldigt medvetna om att han är en oerhört snabb förare, Ericsson beskriver honom bl a som den snabbaste han kört mot men det krävs så mycket mer än enbart snabbhet för att lyckas i Formel 1 vilket Leclerc just nu får erfara.

För aktuell ställning i förar- och konstruktörs-VM, se vår sida med aktuell ställning.

Pos Förare Team/motor Varv Tid
1 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 56 1h 35:36.380
2 Valtteri Bottas Mercedes 56 8.894
3 Kimi Raikkonen Ferrari 56 9.637
4 Lewis Hamilton Mercedes 56 16.985
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 56 20.436
6 Nico Hulkenberg Renault 56 21.052
7 Fernando Alonso McLaren/Renault 56 30.639
8 Sebastian Vettel Ferrari 56 35.286
9 Carlos Sainz Renault 56 35.763
10 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 56 39.594
11 Esteban Ocon Force India/Mercedes 56 44.050
12 Sergio Perez Force India/Mercedes 56 44.725
13 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 56 49.373
14 Lance Stroll Williams/Mercedes 56 55.490
15 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 56 58.241
16 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 56 1:02.604
17 Romain Grosjean Haas/Ferrari 56 1:05.296
18 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 56 1:06.330
19 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 56 1:22.575
20 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 51 Gearbox