Bahrains GP – En succé!

Bahrains GP blev en mycket spännande historia och för första gången på 2,5 år VM-poäng för Marcus Ericsson

Bahrains GP blev en mycket spännande historia och för första gången på 2,5 år VM-poäng för Marcus Ericsson

Hemma igen för ett kort pit stop och tvättar kläder samt försöker få till detta visum till Kina som fortfarande inte är helt klart! Hoppas på positivt besked i morgon:) Ber också om ursäkt för sen leverans av racerapport, tiden räcker inte riktigt till och dessutom lite sliten efter en natt på flyg hem från bahrain via Istanbul.

Sebastian Vettel vann igår, i sin 200:e start, Bahrains GP men han fick sannerligen slita för det. En bra start och ledning ut på första varvet gav dock bästa tänkbara förutsättningar för att vinna sitt andra raka race.

Bahrains GP blev en blandning av aggressiva fighter och strategiskt spel där positioneringen i inledningen av racet var av yttersta vikt för vilken taktik man sedan skulle välja. I toppen blev det plan D för Ferrari och Sebastian Vettel, en en-stoppare (supersoft-soft), för Valtteri Bottas plan B, en en-stoppare (supersoft-medium) och för Lewis Hamilton plan A, en en-stoppare (soft-medium).

Kimi Räikkönen såg ut att vara på plan A, en två-stoppare (supersoft-soft-supersoft) men för honom gick det alldeles fel i samband med det andra depåstoppet där mekanikerna hade krångel med att få av vänster bakhjul. Trots detta fick Kimi grönt ljus och klartecken att dra iväg, körde över en av sina mekanikers ben, vars underben gick rakt av vilket syntes tydligt på otäcka reprisbilder. Dessbättre har jag sett att denne mekaniker nu blivit opererad och leende poserade på en bild från sjukhussängen i Bahrain. Känns som att det varit lite väl mycket incidenter vid depåstopp redan efter två körda race med liknande bekymmer för Haas i Melbourne och faktiskt ett misslyckat depåstopp för Ferrari och Kimi Räikkönen under träningen i Bahrain.

Det är hård tidspress under depåstoppen och minsta misstag från mekanikerna, kärvande hjulmuttrar eller muttermaskiner får stora konsekvenser för slutresultatet, något som alla är medvetna om och kan leva med. Vad som inte är så bra är att de signalsystem som teamen använder inte är tillförlitliga, vid gårdagens otäcka olycka hade mekanikerna inte ens fått av hjulet som krånglade och ändå fick Kimi klartecken att köra iväg. Samma sak var det för Haas i Australien där man inte fick fast hjulen och mekanikerna var medvetna om det, ändå fick både Grosjean och Magnussen grönt ljus och åkte ut på banan igen. Därför menar jag att det finns anledning att titta väldigt noga på dessa signalsystem redan till nästa helg för att undvika s k ”unsafe release”.

Jag är inte helt säker på hur dessa system fungerar i detalj men om jag inte är helt fel ute har varje muttermaskin en knapp som den som sköter den ska trycka på när hjulet är på plats och när alla fyra har tryckt slår lampan om till grönt och föraren ska köra iväg. Det är ju uppenbart att de kanske trycks av misstag i stressen under depåstoppet eller att systemet har något annat fel som nu behöver kollas över. Sedan har vi en annan intressant faktor, det är enbart bilar med hjulupphängning och hub från Ferrari som haft problem så här långt, även Sauber råkade ut för felgängning under testerna i Barcelona. Kanske har man gått lite väl aggressivt med konstruktionen från Ferraris sida, enklaste sättet att undvika incidenter vid depåstopp är trots allt att det fungerar att byta de fyra hjulen utan störningar.

Tillbaka till utgången av gårdagens race där Sebastian Vettel löste sin tuffa uppgift att köra en-stoppare på ”fel” däck på ett strålande sätt. Vi hörde alla efter loppet hur tufft han hade det att de avslutande varven att hålla Valtteri Bottas bakom sig, Bottas som hade större marginal med sina lite hårdare däck. Men även Bottas var på marginalen det syntes när han väl kom ikapp och fick åtminstone EN chans att attackera, omkörningsförsöket som han gjorde kändes inte hundraprocentigt helhjärtat. Träffade Martin Brundle direkt efter målgång och han var faktiskt lite kritisk till Bottas körning som han upplevde som för försiktig, Brundle hittade förvånande nog saker att klaga på om gårdagens race, han tyckte bl a att DRS-zonen över start o mål blivit för generös. Till saken hör att FIA hade förlängt DRS-zonen ner mot kurva 1 med 100 meter för att göra den lite mer effektiv. Efter allt gnäll om brist på omkörningar i Melbourne och den upplevelse jag hade av gårdagens race tycker jag kanske att det är märkligt att det första man gör efter målgång är att hitta något som inte var bra med Bahrains GP

Sebastian Vettels seger igår var riktigt stark, inte vem som helst genomför en sådan taktik och jag ger högsta betyg till honom för insatsen. Även Valtteri Bottas och Lewis Hamilton gjorde riktigt starka insatser, även de på en-stoppare, men det var faktiskt en till förare som klarade av denna svåra uppgift och det var ingen mindre än Marcus Ericsson.

Marcus Ericsson tog igår sina första VM-poäng (2) sedan Italiens GP och han gjorde det genom mästerlig körning. Vissa tycker kanske att en 9:e plats inte är mycket att skryta om men då förstår man inte den sportsliga insatsen i gårdagens körning. P9 i mål i en Sauber är som att vinna med en Red Bull.. typ. Självklart hade det inte blivit några poäng om Red Bulls båda bilar och Kimi Räikkönen tagit målflagg, men visst bortfall blir det ibland och just detta faktum tar inget från Ericssons insats igår. Självklart hade teamet en bra taktik men inga taktiska planer i världen fungerar om man inte har en förare och bil som kan utföra den plan man tagit fram. Just igår var nyckeln en bra start och inledande varv och efter depåstoppet extremt smart körning för att få däcken att hålla hela vägen i mål och gärna då på poängplats. Allt detta lyckades och som Marcus Ericssin själv sa efter loppet så var detta ett perfekt race från honom själv men också ett perfekt utfört jobb av teamet med depåstopp och val av taktik.

Jag har hört flera säga att detta var Marcus Ericssons bästa lopp i F1-karriären och jag håller med, åtminstone ett av dem. Ericsson har gjort några sådan här insatser förr men då inte fått lika bra betalt när det gäller poäng och därför smäller kanske gårdagens insats lite högre. Hoppas nu att Sauber som team också kan bygga vidare på detta som team, helt klart finns ljuspunkter med bilen men fortfarande är det ett stort jobb att på allvar ta upp kampen med de övriga mittfältsteamen.

Apropå mittfältet så har maktbalansen ändrats en aning, åtminstone igår. Vad säger man annars om att Toro Rosso och Haas var 4: och 5:a i mål? Fenomenala insatser av både Pierre Gasly och Kevin Magnussen där framförallt Magnussen fick kriga hårt bitvis, inblandad i några riktigt tighta situationer som han dock redde ut på ett väldigt bra sätt. När det gäller Pierre Gasly så utklassade han faktiskt sin teamkompis i helgen, Brendon Hartley var inte ens nära att göra samma fina resultat som Gasly som hade ett ganska lugnt race, lite i ingenmansland, långt efter täten men samtidigt tillräckligt snabb för att kunna hålla en komfortabel lucka neråt.

Den största revanschen står dock Honda för, den japanska tillverkaren har med rätta fått mycket kritik för sin insats sedan återkomsten till Formel 1 2015 men nu verkar det vara något riktigt bra på gång. Pierre Gasly hade en ny uppdaterad motor till denna helg och som den gick ihop med vad som också verkar vara ett riktigt bra chassi. Bra fart rakt fram, inga synbara problem med bränsleförbrukning och framför allt höll den. Det är bara att lyfta på hatten för teamets insats totalt sett, från förare, bildesigner till motortillverkare. Som Pierre Gasly sa över radion efter mål gång – Now we can fight!