Sebastian Vettel kvalkung i öknen…

Sebastian Vettel kvalsnabbast i Bahrain

Sebastian Vettel kvalsnabbast i Bahrain

Sebastian Vettel tog ikväll pole position inför Bahrains GP, den första för Ferrari på den här banan sedan 2007 och det var Vettels 51:a i karriären. Med Kimi Räikkönen tvåa var detta första gången Ferrari tog hand om hela första startled i Bahrain sedan 2006.

Siffror i all ära, när man nu försöker sammanfatta kvalet kan man inte låta bli att imponeras av Vettels förmåga att plocka fram sitt allra bästa när det som bäst behövdes. Kimi Räikkönen har varit snabbare än Sebastian i stort sett hela helgen men fick idag ge sig med 14 hundradelar, syntes dock tydligt efter kvalet att han var duktigt irriterad över störande trafik på sitt sista försök i form av de två Renaultbilarna på väg tillbaka till depån efter sina avslutande försök. Olyckligt såklart men svårt att riktigt förutse, teamen kan trots allt bara styra över sina egna bilar och att Renault var ute tidigare är inget Ferrari kan påverka och när tiden är inne för Kimi att åka ut så måste han  oavsett vad som sker i övrigt. Självklart försöker man undvika situationer som idag men det är inte alttid möjligt. Mina två expertkollegor, Björn Wirdheim och Eje Elgh, var tämligen övertygade om att Räikkönen tagit pole om han fått ett rent varv på slutet.

Mercedes har hela helgen haft problem med att hitta den rätta balansen med supersoft. Idag var Valtteri Bottas den som klarade av detta bäst men det räckte inte hela vägen fram. Ett tydligt tecken på detta är också att Lewis Hamilton enbart hittade två tiondelar i sitt avgörande försök i Q3 på supersoft mot sitt snabbaste varv i Q2 på soft. Mercedes bil verkar kort och gott ha svårt att riktigt nå peaken i den mjukaste gummiblandningen. Idag handlade det inte ”partymode” på samma sätt, mer effekt räcker inte för att vara snabbast om inte balansen finns där. Inte blir det lättare för Hamilton med sin bestraffning för byte av växellåda som betyder start från P9 i morgon, en fördel är möjligen att han valt att starta på soft vilket kanske kan ge vissa strategiska fördelar.

Red Bull var ungefär som förväntat strax bakom Ferrari och Mercedes, där handlar det nog om brist på några viktiga extra hästkrafter för att riktigt kunna utmana. Tyvärr fick man bara med sig en bil till Q3 då Max Verstappen gjorde som Marcus Ericsson i FP2 när han snurrade av ut ur kurva 2 i Q1 och dagen var därmed förstörd. Max får nu starta 15:e och det blir inte någon lätt uppgift att ta sig upp genom fältet. Max Verstappen har det lite tungt i inledningen på denna säsong med ett rätt grovt misstag också i Melbourne under racet efter att även tappat en placering i starten. Intressant och se om han kan fokusera om och studsa tillbaka.

Kvalets stora överraskning utnämner jag definitivt Pierre Gasly till. Vilken fenomenal insats av den unge fransmannen att vara bäst av resten där han med Hamiltons bestraffning nu startar P5. Bättre än så har han inte startat i sin korta F1-karriär, hoppas nu han har tillförlitligheten i motorn i morgon också och kan omvandla den fina startpositionen till ett bra raceresultat också.

Med tanke på Toro Rosso Hondas fina insats idag med sina båda bilar (Hartley P11) så svider det nog lite extra för Mclaren att ”bara” vara 13:e och 14:e i dagens kval, långt från var man vill vara. Fältets ”bästa chassi” är kanske inte så bra som man hoppats och mycket arbete återstår innan man kan utmana de tre stora teamen längst fram vilket är målsättningen.

Avslutningsvis också med beröm godkänt för Marcus Ericsson som fortsätter att vara kvalsnabbast i teamet. Den uppskrivne talangen Charles Leclerc visar på tydliga brister så här långt när det bränner till på allvar och dagens miss i sista kurvan på sitt sista försök kommer sitta i länge gissar jag.

Marcus hade ambitioner att ta sig till Q2 men bilen är inte riktigt där än, fattas fortfarande viktig downforce i medelsnabba och snabba svängar för att det riktigt ska vara möjligt på en sådan här bana. Gårdagens racesimulationer visar dock på ett bra läge med bilen i racetrim och vem vet, med lite tur finns kanske chansen till någon enstaka poäng även om jag gissar det blir tufft. Marcus Ericsson var inne på att man jobbat med bilen mestadels mot race och då främst när det gäller hur man ska hantera däcken. Rakt motsatt mot t ex Mercedes var man tvungna att köra hårda utvarv i kvalet vilket har att göra med hur man väljer att värma däcken med hjälp av från bromsarna upphettade fälgar, s k rimheating. Detta jobbas det väldigt mycket med främst när det handlar om att förbereda däcken för ett snabbt kvalvarv. För aggressiv uppvärmning av däcken kan dock få motsatt effekt i race och därför tror jag läget ser ljust ut inför morgondagen.

Loppet i morgon har alla möjligheter att bli en riktig rysare med två toppförare lite längre ner som jagar vilt samt fyra väldigt snabba förare längst fram som alla vill och har kapacitet att ta en efterlängtad seger – Jag skulle inte missa Bahrains GP för allt smör i Småland!

Resultat kval Bahrains GP

1 Sebastian Vettel Ferrari 1m27.958s -
2 Kimi Raikkonen Ferrari 1m28.101s 0.143s
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m28.124s 0.166s
4 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m28.398s 0.440s
5 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m29.329s 1.371s
6 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m29.358s 1.400s
7 Nico Hulkenberg Renault 1m29.570s 1.612s
8 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m29.874s 1.916s
9 Lewis Hamilton Mercedes 1m28.220s 0.262s
10 Carlos Sainz Renault 1m29.986s 2.028s
11 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m30.105s 2.147s
12 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m30.156s 2.198s
13 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m30.212s 2.254s
14 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m30.525s 2.567s
15 Max Verstappen Red Bull/Renault - -
16 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m30.530s 2.572s
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m31.063s 3.105s
18 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m31.414s 3.456s
19 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m31.420s 3.462s
20 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m31.503s 3.545s