Lewis Hamilton snabbast i mycket dramatiskt kval i Melbourne…

Lewis Hamilton startar säsongspremiären i Melbourne från pole position

Lewis Hamilton startar säsongspremiären i Melbourne från pole position

Nu är det igång på riktigt, dagens kval var en riktig nagelbitare även Lewis Hamilton till slut relativt enkelt körde hem sin femte raka pole position i Melbourne och sin sjunde totalt på banan här i Albert Park. Efteråt ville han inte tillstå att han använt Mercedes ”party mode” på motorn på det avslutande försöket men det är rätt uppenbart när man tittar var han tar den mesta av tiden som är i sektor 1 i stort sett bestående av två raksträckor där extra motorkraft sannerligen gör nytta. Tycker ändå inte det tar bort något från hans insats, varvet ska också köras felfritt i övrigt och det lyckades väldigt väl med.

Att det kan tokigt även i en av toppbilarna visade teamkollegan Valtteri Bottas som efter en miss in i kurva 1 på sitt första försök i Q3 tappade kontrollen över bilen ut ur kurva 2 och smällde hårt in i barriären på utsidan. Dessbättre klarade sig Bottas oskadd men bilen var det värre med, vad kraschen får för konsekvenser för racet och hans startposition är just nu inte känt men det är inte alltför långsökt att det kan bli tal om bestraffningar för byte av t ex växellåda eller ännu värre, hela chassit. Måste man ta ett nytt chassi innebär detta start från depån men oavsett vad så Valtteri skaffat sig en rejäl uppförsbacke i säsongens första lopp i morgonbitti.

Ferrari fick till slut lite fart på sina bilar och såg faktiskt ut att kunna utmana Mercedes och Lewis Hamilton men det var innan Lewis avslutande försök med all tillgänglig effekt från motorn. Kul ändå att Kimi Räkkönen ser ut att trivas minst lika bra som Vettel med årets bil, vore hälsosamt med lite mer intern kamp inom Ferrari i år.

Red Bull gjorde det jag trodde fler skulle testa, att köra Q2 på en hårdare gummiblandning och därmed ha större möjligheter att spela lite med strategin i morgon. Däcken man gör snabbaste varv med i Q2 är de däck som de som går till Q3 måste starta på och Red Bull gjorde just detta och inleder morgondagens race på supersoft och kan därmed eventuellt sträcka ut den första stinten en aning och därmed tjäna viktig banposition. För att detta ska bli en lyckosam strategi måste man dock hålla bra fart ändå fram till sitt, troligen enda, depåstopp i racet. Daniel Ricciardo får tillsammans med Valtteri Bottas en lite tuffare resa i morgon med sina tre platser nerflyttning efter att ha kört för fort under rödflagg igår och startar preliminärt från P8.

Bakom de tre toppteamen var det Haas som drog det längsta strået och visade därmed att man har ett mycket bra paket till årets säsong vilket tiderna från testerna i Barcelona också vittnade om. Starkt också av Kevin Magnussen att vara den som var snabbast i teamet efter en småstrulig fredag och ett blött FP3.

Vad ska vi säga om Sauber? Efter en riktigt dålig fredag repade man mod under natten och hittade fart som åtminstone jag inte hade någon aning om fanns där. Idag fick vi se att man HAR kontakt med mittfältet på allvar och därmed har man uppnått ett av målen inför årets säsong. Efter att ha pratat med Marcus om känslan efter gårdagen och allt snack om brist på downforce så kom dagens resultat från båda förarna som en rejäl men positiv överraskning. Marcus Ericsson fick också inleda med att ta ledningen i den interna kvalkampen men jag måste säga att Charles Leclerc gjorde även han ett bra jobb baserat på prestationen under fredagen. Om teamet blev lite tagan på sängen över bristen på fart igår så borde man var väldigt nöjda idag, speciellt med tanke på hur Sauber teammanager Beat Zehnder uttryckte sig i vår intervju innan kvalet. Med tanke på att det rimligen fick stor utvecklingspotential i bilen, förmodligen mer än hos flera av konkurrenterna, ser framtiden ganska ljus ut just nu.

Resultat kval Australiens GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m21.164s -
2 Kimi Raikkonen Ferrari 1m21.828s 0.664s
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m21.838s 0.674s
4 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m21.879s 0.715s
5 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m23.187s 2.023s
6 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m23.339s 2.175s
7 Nico Hulkenberg Renault 1m23.532s 2.368s
8 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m22.152s 0.988s
9 Carlos Sainz Renault 1m23.577s 2.413s
10 Valtteri Bottas Mercedes - -
11 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m23.692s -
12 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m23.853s -
13 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m24.005s -
14 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m24.230s -
15 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m24.786s -
16 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m24.532s -
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m24.556s -
18 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m24.636s -
19 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m24.922s -
20 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m25.295s -