Första dagen i Australien utan större överraskningar…

Lewis Hamilton visade upp bra fart när F1-säsongen 2018 drog igång med de två första träningarna i Melbourne

Lewis Hamilton visade upp bra fart när F1-säsongen 2018 drog igång med de två första träningarna i Melbourne

Då är säsongen igång här nere i Melbourne med de två första träningspassen och initialt kan man känna att det är inte mycket som är annorlunda mot 2017. Lewis Hamilton toppade både FP1 och FP2 och ser ut att vara i mycket bra form med läget skapligt under kontroll med Red Bull och Ferrari en bit bakom, precis som många förutspått på förhand.

I FP2 fick vi som vanligt se förarna köra sin första riktiga varv för säsongen med lite bränsle ombord och Max Verstappen var närmast bakom och inte avskräckande långt efter, dock får man räkna med att Mercedes ”party mode” i kval säkert är värt några tiondelar till.

Ferrari är med men såg kanske inte riktigt så vassa ut som man hade hoppats för fighten på banans skull. Både Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen körde merparten av FP1 på soft och därmed inte riktigt jämförbara med med Hamilton som gjorde sin tid på ultrasoft. I FP2, när samtliga körde den mjukaste gummiblandningen, var Kimi Räikkönen snabbast av Ferrariförarna knappt tre tiondelar bakom. Gissar dock att vi inte sett allt som Ferrari har att ge än, jag räknar kallt med att det finns lite mer att hämta i morgon vilket kanske kan ge en någorlunda jämn kamp mellan bilarna topp 6.

Däcken den här helgen, Ultrasoft, Super soft och soft, verkar samtliga klara rätt många varv där Ultrasoft såg ut att relativt enkelt klara upp mot 20 varv. Jag tror dock att man behöver göra en två-stoppare om man i något skede av racet väljer den blandningen, kör man istället supersoft/soft ser det faktiskt ut att kunna fungera med en en-stoppare och med tanke på att tidsskillnaden mellan de tre gummiblandningarna inte är speciellt stor tror jag det senare alternativet är tämligen attraktivt.

Den stora frågan blir, om man aspirerar på en plats i Q3, hur stora marginaler man har fartmässigt att chansa på att försöka göra det snabbaste varvet i Q2 på supersoft och därmed få starta på det däcket. Toppteamen, Ferrari, Red Bull och Mercedes, bör kunna klara detta men hur gör de övriga? Det finns som jag ser det tre team som gör upp om resterande platser i Q3, Haas, Mclaren och Renault, men de måste troligen köra Q2 på Ultrasoft för att ta sig dit vilket då troligen betyder en två-stoppare i racet. Med tanke på hur jämnt det är i mittfältet kan det mycket väl vara så att de som hamnar just utanför sista kvalrundan, och därmed får välja startdäck fritt, kan tjäna på detta och gå vinnande ur fighten om de fyra sista poängplatserna.

Nu kan vädret lösa dessa bekymmer för teamen då prognoserna talar om regn i morgon eftermiddag och skulle det bli ett blött kval får samtliga välja fritt vilka däck man startar på och då tror åtminstone jag att väldigt många överväger en en-stoppare.

Efter försäsongen var Haas den stora överraskningen och dagens båda träningar visade att farten under testerna inte var någon tillfällighet. Romain Grosjean var 6:a respektive 7:a under de båda träningarna och kvalsimualtionen i FP2, enbart 7 tiondelar långsammare än Hamiltons bästa tid, är grymt imponerande.

Allt annat än imponerande var det för Sauber som efter första dagen ser ut att vara upp mot en sekund långsammare än närmaste team framför, rakt motsatt vad man hade hoppats på förhand. Jag tror även teamet är lite tagna på sängen över att bilen i nuläget inte är snabbare och har nu fått en hel del att fundera på både inför resten av helgen men också de kommande helgerna framöver. På den positiva sidan för svenskt vidkommande är att Marcus Ericsson var snabbare än Charles Leclerc både i FP1 och FP2. I första passet var marginalen nästan en sekund, betydligt tightare var det i FP2 där enbart en tusendel skiljde de båda förarna åt även om marginalen borde varit större då Ericsson hade ett avslutande varv som var på väg att bli en förbättring med 3-4 tiondelar men som stördes av trafik. Tyvärr ser det nu ut som att målet för Marcus Ericsson denna helg blir att fortsätta hålla Leclerc bakom sig, de övriga teamen ser just nu tyvärr ut att vara utom räckhåll.

Tiderna FP2 Australiens GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m23.931s - 35
2 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m24.058s 0.127s 34
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m24.159s 0.228s 34
4 Kimi Raikkonen Ferrari 1m24.214s 0.283s 39
5 Sebastian Vettel Ferrari 1m24.451s 0.520s 38
6 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m24.648s 0.717s 34
7 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m24.721s 0.790s 28
8 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m25.200s 1.269s 28
9 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m25.246s 1.315s 30
10 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m25.285s 1.354s 34
11 Carlos Sainz Renault 1m25.390s 1.459s 35
12 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m25.413s 1.482s 30
13 Nico Hulkenberg Renault 1m25.463s 1.532s 35
14 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m25.543s 1.612s 32
15 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m25.888s 1.957s 33
16 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m25.925s 1.994s 41
17 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m25.945s 2.014s 39
18 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m25.974s 2.043s 37
19 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m26.814s 2.883s 31
20 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m26.815s 2.884s 35