Mercedes bygger helt ny motor…

Mercedes kommer ännu starkare till säsongen 2018?

Mercedes kommer ännu starkare till säsongen 2018?

Läser att Andy Cowell, ansvarig för Mercedes mycket framgångsrika motor, säger att det i praktiken blir en helt ny motor inför 2018. Med tanke på hur bra motorn varit så här långt så kan man ju undra hur mycket som finns att förbättra men enligt Cowell så lär man sig hela tiden nya saker som man kan dra nytta av i nästa version av motor. Cowell menar att man t ex hittat sätt att ytterligare minska friktionen i motorn men även minska bortfallet i elsystemet, små detaljer som gör stor skillnad på hela paketet.

Nu tror jag inte att Cowells uttalande betyder att det är en helt ny motor i från grunden men helt klart finns områden där man ser sig kunna göra framsteg trots att detta nu blir femte året med med turbo/hybrid-reglementet. Den stora fråga är om konkurrenterna gör samma framsteg eller istället bör vara än mer oroade över Mercedes kraft i motorn inför kommande säsong. Nu tror jag att både Ferrari och Renault också hittat saker som kan förbättras, frågetecknet är väl hos Honda alltjämt som bör ha det största utrymmet för förbättringar.

Följer annars en spännande diskussion på min facebook-sida efter en artikel jag länkade dit från Autosport där Pierre Gasly säger att hans promotion till Toro Rosso kommande säsong bör uppmuntra andra begåvade ungdomar om att pengar inte är allt. Personligen bli jag en aning provocerad av detta uttalande då Pierre Gasly inte kommit någon vart utan Red Bulls pengar och att pengar i allra högsta grad varit avgörande för att han nått hela vägen till Formel 1. Givetvis är det så att Gasly fart på banan har gjort det möjligt för honom att attrahera finansiärer att täcka upp för sina kostnader och i huvudsak har det varit Red Bull som stått för kalaset. Dessutom har Gasly varit extra dyr då han kört både WSbR, GP2 och Super Formula innan det togs beslut om Formel 1 för hans del. Skulle gissa att anledningen till att han inte droppades från Red Bull långt innan han nådde F1, vilket var extremt nära, var att läget i deras juniorprogram är kärvt när det gäller nya talanger och att man därför inte ville sumpa det man redan spenderat på honom vilket med facit i hand var klokt då hans tjänster nu är behövda i F1.

Vad jag inte begriper är hur Pierre Gasly tror alla andra förare gjort för att ta sig till F1, har inte dom kört snabbt på banan och därmed skaffat sig det ekonomiska stöd som krävs för en plats i F1? Jag skulle säga att det till 100% gäller samtliga förare på gridden på väg fram till F1, någon har behövt betala vad det kostar. Den man möjligen kan säga har familjepengar bakom sig hela vägen är Lance Stroll men även där tror jag det är finansplan som ligger till grund för hela satsningen, tror inte att Lawrence Stroll blivit en framgångsrik affärsman genom att ge bort pengar till höger och vänster.

Lurig diskussion det här då det så lätt blir pajkastning om vilka som är ”betalförare” eller inte. Jag har alltid hävdat att samtliga är det i mer eller mindre stor utsträckning, speciellt i inledningen av F1-karriären. Beroende på hur konjunkturen i världen varit har det genom åren varit mer eller mindre lätt att få fram kapitalet som krävs. Under tobaksreklamens tid flödade t ex pengar från det hållet men när den kranen stängdes behövde man hitta nya marknader och då var det t ex IT- branschen som tog över.

Självklart har det funnits förare genom åren som haft lite speciell väg in i F1, vill minnas en story om Betrand Gachot (ni vet han som hamnade i finkan inför Belgiens GP 91 och som gav Michael Schumacher chansen i Jordan) som kom till varje race med en kasse kontanter som betalning för att få köra. Det är lite mer ”hard core” betalförare över en sådan gubbe.

Många menar att karting är nålsögat då det redan på den nivån skenat iväg med kostnader att sållningen sker hårt redan innan talangerna blir typ 15 år och ska man verkligen göra något åt återväxten så bör kanske internationella förbundet börja titta där för att inte källan med talangfulla förare förr eller senare ska sina.