Formel 1 2017 – ett bra år med en sömning avslutning

Årets säsong är över, ett bra år men med en sömning avslutning

Årets säsong är över, ett bra år men med en sömning avslutning

Hemma igen efter finalen i Abu Dhabi, har t o m hunnit med ett besök hos tandläkaren. Tyvärr var det inte direkt så att jag bitit sönder en tand för att finalracet var så spännande, snarare att jag gnisslat sönder en tand medan jag sov mig igenom loppet. Yas Marina Circuit är verkligen ingen bra bana att köra Formel 1 på och borde därför inte vara värd för finalracet på säsongen. Anläggningen som sådan är superfin och erbjuder en fantastisk backdrop men racingen blir lidande och jag hoppas verkligen Hermann Tilke får uppdraget att göra något åt det hela inför framtiden. Det går nämligen att göra saker med banan som skulle få saker och ting till det bättre, både partiet innan kurva 7 och chikandelen mellan de båda DRS-raksträckorna går att fixa till rent utrymmesmässigt, frågan är bara om viljan finns – hoppas det.

Valtteri Bottas tog hem segern i säsongens sista race, inget mer att säga om det. Lewis Hamilton pressade på men hade precis som alla andra stora problem att komma tillräcklig nära för en attack vilken avgjorde racet till Bottas fördel. Ferrari och Red Bull saknade båda farten att haka på Mercedes och var aldrig riktigt nära och Max Verstappen hade samma problem bakom Kimi Räikkönen som Hamilton hade bakom Bottas.

Samma visa var det sedan rakt genom hela fältet där ingen riktigt kunde attackera. Försök gjordes och några få lyckades, bl a Romain Grosjean på Lance Stroll. Vi såg också en häftig batalj mellan Pascal Wehrlein och Kevin Magnussen som Kevin gick vinnande ur efter att ha utnyttjat DRS på ett smart sätt.

Marcus Ericsson hade återigen ett race med två ansikten, ingen speed alls på supersoft i början, lite förvånande med tanke på att han med just dessa däck varit stark på fredagens träning. Ericsson tappade mycket tid på t ex Wehrlein men kunde ta tillbaka det mesta av det han tappat under andra stinten på ulttrasoft. Tyvärr var då banpositionen för dålig och när han kom ikapp Toro Rossos båda förare var det stopp.

Egentligen går vi in i en mycket mer spännande period direkt efter säsongen är över med däcktesterna som körs på samma bana, inte själva testerna som sådana utan mer vilka som kör och vad det får för konsekvenser för nästa års grid. Tänker givetvis främst på Robert Kubica som kör under dagen för Williams där många rapporterar att det är denna test som ska avgöra om det blir comeback eller inte. Jag tror det är klart redan, signalerna jag fått var att om han körde denna test är kontraktet redan påskrivet men inte offentligt. Det är inte heller när det gäller hur fort Kubica kan köra som haken finns, det är mer ekonomiska detaljer i kontraktet som man jobbar med, t ex en återbetalning av utbetalat försäkringsbelopp, pengar som Kubica redan fått men som nu måste betalas tillbaka. Dessa pengar får man anta kommer tas från de sponsorpengar som Kubica har med sig till Williams och som teamet givetvis är i desperat behov av.

Rent allmänt känns det lite svajigt hos Williams just nu, samtidigt som man jagar en ersättare till Felipe Massa tappar man sponsorer, har en förare i andra bilen som är alldeles för dålig just nu men som har en väldigt bestämd pappa som med sina ekonomiska muskler är med och bestämmer, kanske lite för mycket. Dessutom värvade man in Paddy Lowe till årets säsong som självklart också vill sätta sin signatur på saker och ting vilket kan bidra till att det inte hela tiden är helt friktionsfritt inom teamet. Låt oss hoppas det lugnar ner sig med att Lance Strolls teamkompis blir offentlig så att  man sedan får lite arbetsro.

Marcus Ericsson och Charles Leclerc fick uppdraget av Sauber att köra veckans däcktester, ett logiskt beslut där Leclerc rimligen har stora chanser att få köra för Sauber nästa säsong och där Marcus Ericsson också är en stark kandidat till att få förlängt kontrakt. Inget är dock klart ännu och vad detta beror på har jag ingen aning om, troligen detaljer i kontrakt åt något håll som man inte är överens om. För Pascal Wehrlein ser det dessvärre mörkt ut, ingen körning för Sauber nästa år och troligen ingen hos Williams heller. Toto Wolff har vid ett flertal tillfällen nu, på ett fint sätt, sagt att Pascal nu får försöka klara sig själv framöver och ska han vara kvar i Formel 1 får det bli utan Mercedes support. Min gissning är att Mercedes support kan sträcka sig till ett år i DTM innan man länge ner där och sedan möjligen GT-racing. Mercedes ska ju också ha förare till sin Formula E satsning 2019 men det kommer vara många förare som vill ha de platserna.