Sebastian Vettel kvalstarkast i Mexiko…

Sebastian Vettel snabbast i Mexiko

Sebastian Vettel snabbast i Mexiko

Vilken rackarrökare till kval vi fick uppleva inför Mexikos GP med Sebastian Vettel som slutlig polsitter 86 tusendelar före Max Verstappen. För en gång skull hade Mercedes inget extra att plocka fram och fick nöja sig med P3 och P4 för Hamilton och Bottas.

Allt handlade om att få igång däcken vilket är extra knepigt på den höga höjden här i Mexiko där bilarnas downforce går ner med ca 30 procent och inte alls genererar samma energi i däcken. Hur man uppnår detta varierar lite från bil till bil men även från förare till förare där vi såg tämligen stora skillnader i vissa team rent tidsmässigt, tänker främst på Red Bull och Ferrari. Max Verstappen tvingades göra två varv innan sitt pushvarv och var den ende som gjorde på det viset, troligen av en tillfällighet då han tvingades backa av sitt försökt i Q2 för att ta ny fart på nästa och då kom tiden. När han gick igen för att göra ytterligare ett försöka med bara ett vidtaget varv fick han inte igång däcken lika bra och därmed var taktiken given inför Q3. Kanske borde Daniel Ricciardo provat något liknande för han var nästa en sekund långsammare än Verstappen i dagens kval men jag tvivlar ändå på att det räckt ändå fram.

Angående Max Verstappen så har han återigen domarnas ögon på sig denna gång för att eventuellt ha hindrat Valtteri Bottas på finländarens första försök i Q3. Att han störde Bottas var tämligen klart om det sedan renderar i en bestraffning återstår att se, personligen tycker jag han kunde gjort ett bättre jobb med att hålla undan t ex kört snabbare tillbaka till depån. Tom Kristensen är förardomare denna helg och har följaktligen det icke avundsvärda uppdraget att kanske flytta ner Max Verstappen, är livvakterna redo?

Ferrari höll sig till konventionell uppladdning inför sina kvalförsök och Sebastian Vettels sista varv var något alldeles extra där han trots en liten miss i kurva 6 ändå lyckades ta pole. Kimi Räikkönen däremot hängde inte med alls och att i en Ferrari ”bara” vara 2 tiondelar före Force India är ett bra bevis på att det inte fungerade speciellt bra för Kimi i detta kval. Än värre för Daniel Ricciardo som t o m fick stryk av Esteban Ocon men en hundradel och givetvis är mycket besviken på sin insats.

Nyss nämnde Ocon är för närvarande i strålande form och slog idag teamkamraten Sergio Perez rejält och är just nu den starkare hos Force India. Svider förstås lite extra för Perez att på hemmaplan få se sig slagen på detta sätt men det fanns inte mer att ge idag. Även hos Renault är det en stenhård kamp om att vara snabbast i teamet och där var det Nico Hülkenberg som drog det längsta strået med ett starkt avslutande försök som räckte för att hålla Carlos Sainz bakom sig.

I Sauber var det återigen Marcus Ericsson som var snabbast, tredje kvalet i rad han slår Pascal Wehrlein och börjar verkligen hitta rätt med hur han vill ha bilen och framförallt hur däcken ska köras för max prestanda. Det står nu 9-7 till Wehrlein i den interna kvalstatistiken där Marcus har chansen att utjämna om den fina formen håller i sig det två återstående helgerna. Tycker även det är kul att Sauber som team klarar att slå Haas på merit idag, det amerikanska teamet har tappat all fart och kämpar just nu ordentligt med att få däcken att fungera på bilen och därmed ha bättre balans.

Inför racet i morgon är det som Lewis Hamilton sa efter kvalet närmast omöjligt att köra om, banposition blir därför väldigt viktigt och att kunna göra ”rätt” varvtider när läget kommer med t ex en ”undercut” för att komma förbi. Samtidigt är det som Eje mycket riktigt påpekade så att detta gäller bara så länge bilarna fungerar som de ska, när det börjar bli överhettade motorer och bromsar (vilket nästan är garanterat här i Mexiko) som tar slut kan det vara en helt annan bild där det kan hända massor. Marcus Ericsson gjorde t ex 18 varv i början av FP3 för att testa lite olika saker som gör att man kan hålla ner tempen om det blir kritiskt, som de körde bilen i fredags hade man inte klarat att ta med ta målflagg i morgon. Det kan visa sig helt avgörande att teamet fick de varven i förmiddags och t o m något som med väldigt mycket tur kan ge VM-poäng. Det kan handla om allt från andra inställningar på motorn till att helt enkelt korrigera körstilen med ”lift and coast” eller vad det kan bli tal om. Skulle en förare börja få problem kan den tappa många placeringar så att ta hand om bilen blir av yttersta vikt och avgörande för slutresultatet.

Resultat kval Mexikos GP

1 Sebastian Vettel Ferrari 1m16.488s -
2 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m16.574s 0.086s
3 Lewis Hamilton Mercedes 1m16.934s 0.446s
4 Valtteri Bottas Mercedes 1m16.958s 0.470s
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1m17.238s 0.750s
6 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m17.437s 0.949s
7 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m17.447s 0.959s
8 Nico Hulkenberg Renault 1m17.466s 0.978s
9 Carlos Sainz Renault 1m17.794s 1.306s
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m17.807s 1.319s
11 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m18.099s 1.611s
12 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m19.159s 2.671s
13 Brendon Hartley Toro Rosso/Renault - -
14 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m19.176s 2.688s
15 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1m19.333s 2.845s
16 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m19.443s 2.955s
17 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m19.473s 2.985s
18 Fernando Alonso McLaren/Honda - -
19 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda - -
20 Pierre Gasly Toro Rosso/Renault