Lewis Hamilton allt närmare VM-titeln…

Lewis Hamilton snabbast i Austin här tillsammans med världens snabbaste man på 100 m Usain Bolt

Lewis Hamilton snabbast i Austin här tillsammans med världens snabbaste man på 100 m Usain Bolt

Lewis Hamilton tog ett stort steg närande årets VM-titel genom att i stor stil och tämligen överlägset vinna USA:s GP igår. Hamilton släppte visserligen ledningen några varv i början after att ha passerats av Sebastian Vettel i starten men återställde ordningen och var efter detta ohotad. Visst var det lite tight vid depåstoppet men Mercedes hade marginalerna på sin sida och jag tror faktiskt Hamilton kunnat köra om Vettel igen om han hade blivit passerad, så mycket snabbare var han igår.

Mercedes säkrade också med gårdagens seger och femteplats konstruktörstiteln. Man vinner den för fjärde året i rad befäster sin position på toppen och är det enda teamet som vunnit konstruktörs-vm sedan den nya turboeran infördes.

Finns inte så mycket mer att säga om tätstriden, den var i ärlighetens namn inte så spännande vilket det istället var kring många andra positioner under racet. Det som det pratas mest om är förstås Max Verstappens omkörning av Kimi Räikkönen på sista varvet där han, med betydligt bättre däck, klämde sig förbi en Kimi Räikkönen som också kämpade med att hålla fart trots att han gjort av med lite för mycket bensin. Problemet för Verstappen var att tiden var på väg att rinna ut, det tog eventuellt lite längre tid än beräknat för honom att komma ikapp finländaren, och omkörningen blev tvungen att utföras på det sista varvet med blott tre kurvor kvar att köra. Kimi gjorde vad han kunde för att försvara sig men in i långa högern kurva 16-17-18 kunde Verstappen åka snävare än Räikkönen och smet förbi. Tyvärr blev han lite girig med bana och placerade hela bilen utanför den vita linjen vid omkörningen och domarna hade inget annat val än att dela ut en bestraffning som blev fem sekunders tidstillägg och en slutlig fjärde plats för Verstappen.

Diskussionerna har givetvis gått varma efter detta där många fördömer FIA och tycker man straffade bort en grym omkörning, andra tycker det var en glasklar överträdelse då det inte är tillåtet att köra vid sidan av banan för att passera andra förare. Jag tycker nog att just denna situationen var lite för tydlig för domarna att släppa, problemet är snarare den inkonsekvens som finns när det gäller bedömningar av track limits. Jag tror många gånger det är svårt för förarna att veta vad som är tillåtet eller inte när det gäller dessa saker samtidigt som regeln är väldigt tydlig. En annan sak som är besvärande är att många har uttryckt önskemål om att FIA ska vara lite mindre inblandade i fighter på banan, vilket man numera är, och då blir balansgången fin mellan när man ska gå in och bestraffa respektive låta saken bero.

Att det gick att köra om i nyss nämnda kurva inom bangränserna visade en annan förare, nämligen Carlos Sainz. Manövern när han tog sig förbi Sergio Perez var för mig den klart bästa omkörningen i gårdagens race, mest för att Sainz och Perez fightades med någorlunda lika förutsättningar vilket inte var fallet i Verstappens omkörning av Kimi. Den var också sjukt vass men Max hade ett stort övertag prestandamässigt i det läget, på det sista varvet, och jag tror faktiskt inte att Verstappen hade klarat att köra om ifall han hållit sig inom banans avgränsningar.

Carlos Sainz ska ha stort beröm för sin insats rent allmänt, han får det ihop med Esteban Ocon och Marcus Ericsson. Alla tre överträffade mina förväntningar med sin körning där Ocon, visserligen lite hjälpt av teamorder, nu för andra racet i rad slog Sergio Perez.

Marcus Ericsson tycker jag fick lite upprättelse denna helg som varit stark rakt igenom. Ett otroligt bra kvalvarv följdes upp av stark körning i racet där han för första gången på länge kunde fightas med andra bilar. Nu blev det en 15:e plats i mål av16 totalt som tog målflagg men det var bud på bättre. Teamet tyckte själva att man valde rätt strategi med en enstoppare för Ericsson och jag tror nog att jag håller med så här i efterhand även om jag i sändningen var inne på att de kanske skulle speglat Hartley och Stroll och gjort ett andra depåstopp för fräscha däck. Problemet med den taktiken var att Marcus troligen kommit ut bakom och då tror jag inte Saubers bil är tillräckligt stark för att köra om med. Detta bekräftades av Marcus Ericsson efter loppet när han sa att han knappt tog något på bilarna framför ens med DRS och då blir det svårt att attackera. Det var också detta som gjorde att han tog beslutet att hänga på Vettel förbi Magnussen som resulterade i att Kevin och Marcus körde ihop. Sauberbilen var helt enkelt för långsam rakt fram för att på allvar kunna attackera och därför ansåg Ericsson att detta läget var värt att utnyttja.

Den lilla incidenten till trots var det en överlag stark körning i racet där Sauber och Marcus Ericsson för en gång skull fick däcken att fungera på ett bra sätt. Att starta på supersoft var också ett smart drag som betalade sig väl, de som gjorde det hade allihop ett bra race, se bara på Max Verstappen.

Tycker även båda förarna i Toro Rosso bör ha ett omnämnande där Daniil Kvyat tog poäng i sin comeback vilket är väldigt starkt med tanke på hur han behandlats på sistone och Brendon Hartley gjorde verkligen inte bort sig med den ringa förberedelse han haft inför sin debut. Hartley tyckte själv han var lite för konservativ med däcken, vilket inte alls är konstigt, och hade nog kunnat ösa på lite mer men utan att riktigt veta hur däcken fungerar är det väldigt svårt att göra en korrekt bedömning. Jag hoppas att Brendon Harltey nu får någon chans till att visa vad han går för, det är han värd.

Avslutningsvis var det lite extra också att få stöta ihop med en amerikansk ex-president i depån som dessutom var gäst till Sauber. Hur han hamnade där är vad jag förstår en lång historia men har och göra med vissa personer i teamets relation till Clintons och frågan ställdes om han ville komma vilket han gärna ville. En detalj på rätt många secret serviceagenter cirkulerade under helgen runt teamet och i paddocken för att försäkra sig om att allt skedde på ett säkert sätt.

Resultat USA:s GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 56 1h33m50.991s
2 Sebastian Vettel Ferrari 56 10.143s
3 Kimi Raikkonen Ferrari 56 15.779s
4 Max Verstappen Red Bull/Renault 56 16.768s
5 Valtteri Bottas Mercedes 56 34.967s
6 Esteban Ocon Force India/Mercedes 56 1m30.980s
7 Carlos Sainz Renault 56 1m32.944s
8 Sergio Perez Force India/Mercedes 55 1 Lap
9 Felipe Massa Williams/Mercedes 55 1 Lap
10 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 55 1 Lap
11 Lance Stroll Williams/Mercedes 55 1 Lap
12 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 55 1 Lap
13 Brendon Hartley Toro Rosso/Renault 55 1 Lap
14 Romain Grosjean Haas/Ferrari 55 1 Lap
15 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 55 1 Lap
16 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 55 1 Lap
- Fernando Alonso McLaren/Honda 24 Engine
- Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 14 Engine
- Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 5 Accident
- Nico Hulkenberg Renault 3 Oil pressure