Lewis Hamilton knappar in på Vettel…

Lewis Hamilton högst upp på podiet efter söndagens race i Belgien

Lewis Hamilton högst upp på podiet efter söndagens race i Belgien

Snabbt tillbaka på hemmaplan innan avfärd mot Italien i morgon och ber om ursäkt för sen feedback efter Belgiens GP, blev en lite strulig resdag hem från Bryssel igår.

Blev annars ett bra race på Spa Fracorchamps där Lewis Hamilton hade det lilla extra övertaget att hålla Sebastian Vettel bakom sig. Dnen bästa möjligheten för Vettel att ta sig förbi kom i omstarten efter säkerhetsbil då han var uppe jämsides men utan den extra toppfarten för att ta de avgörande meriterna i slutet Kemmelrakan. Efteråt var just omstarten det som Vettel var lite missnöjd med där han konstaterade att kom lite ”för” nära genom Radillon och tvingades går ur slipstreamen aningen för tidigt. Mercedesbilen är det där extra km/tim snabbare än Ferrarin rakt fram så det krävdes perfekt timing med just den manövern för att kunna gå förbi. Nu visade det sig att Lewis Hamilton valt en felaktig inställning på motorn vid omstarten vilket gjorde att Vettel kom närmare än planerat för tysken vilket konstigt nog faktiskt försvårade snarare än hjälpte till.

Lewis Hamilton först iväg i starten av Belgiens GP

Lewis Hamilton först iväg i starten av Belgiens GP

Att klara attackerna i starten och efter omstarten var det som avgjorde racet till Hamiltons fördel, efter detta fanns inga möjligheter för Sebastian Vettel att köra om, bilarna och förarna är helt enkelt för jämna och det blev långa stunder något av ett dödläge där man visserligen åkte väldigt fort men samtidigt väntade på varandras eventuella misstag. Några misstag kom dock aldrig och för Vettel blev omstarten efter säkerhetsbil den chans han fick och han försökte sannerligen men det räckte inte hela vägen.

Sammantaget kan man konstatera att den promenadseger många trodde Mercedes skulle ta inte alls blev så enkel. Ferrari har gjort hemläxan och den ordentligt uppdaterade bilen efter sommaruppehållet klarade av att sätta press på Mercedes som verkar ha tappat sitt stora övertag man hade t ex på Silverstone tidigare under säsongen, en bana som i karaktär påminner om den i Belgien. Vi får se hur högfartsbanan kommande helg på Monza passar de båda paketen där Mercedes säkerligen kommer vara starka men där Ferrari, på hemmaplan, alltid lyckas plocka fram lite extra fart.

Bakom Lewis Hamilton och Sebastian Vettel hade vi deras teamkamrater där ingen av finländarna åker från Belgien med godkänt betyg. Valtteri Bottas såg trög ut hela helgen, lyckades aldrig hitta den rätta känslan vilket avspeglades i hans fart. Måste säga att detta förvånade lite, trodde på förhand att Spa skulle passa riktigt bra med ultrasoft som just Bottas fått att fungera bättre än Hamilton tidigare under säsongen. Nu blev det precis tvärtom, Valtteri letade efter den perfekta inställningen på bilen men utan att lyckas och att bli femma i en Mercedes är inget annat än ett underbetyg.

Kimi Räikkönen hade en stark helg fram till kvalet, i racet såg det ut som många gånger förr där han är snabb men några tiondelar långsammare än Sebastian Vettel. Farten hade dock ganska lätt räckt till för att bli trea i mål och han sa t o m att bilen kändes riktigt bra. Men tidigt i racet när Max Verstappen tvingades bryta och man hade dubbel gulflagg ut på Kemmelrakan så valde Kimi Räikkönen att inte släppa av det där lilla på gasen förbi den platsen och blev såklart rapporterad till domarna. Reglerna är tydliga på den punkten där det vid dubbel gulflagg ska iakttas extra försiktighet, förarna skalenligt reglerna t o m vara beredda att stanna helt. Nu vet alla som följer Formel 1 och annan bilsport att det inte riktigt fungerar så i verkligheten, man brukar nöja sig med att förarna visar med ett tydligt släpp på gaspedalen att man är medvetna om gulflaggen och då är domarna nöjda.

Kimi Räikkönen hade ingen perfekt helg i Belgien

Kimi Räikkönen hade ingen perfekt helg i Belgien

Kimi Räikkönen var den enda av de då 18 förarna som då cirkulerade på banan som inte gjorde något lyft och domarna hade därmed inget annat val än att ge honom en bestraffning. Jag pratade faktiskt med Mika Salo efteråt och frågade hur man såg på saken och han sa då att i o m att Kimi blivit rapporterad och det bevisligen var så att han inte gjort det obligatoriska släppet på gasen så fanns inget annat att göra än dela ut bestraffningen.

Jag tyckte efteråt att det var ett hårt straff speciellt med tanke på att man släppte incidenten mellan Sergio Perez och Esteban Ocon, en grej som skapat mycket diskussioner i efterhand. Men när Mika Salo förklarade domarnas sätt att se på saken blev det snarare så att jag kan tycka det är lite nonchalant och slarvigt av Kimi och inte göra det där lilla som krävdes för att slippa bestraffning. Sen är det en helt annan diskussion hur mycket ett sådant släpp på gasen egentligen betyder i praktiken, vi såg ju alla att Verstappens bil stod långt åt sidan och i det läget inte utgjorde något hinder. Jag kan tycka detta med gulflagg är svårt, hur mycket ska man tvinga förarna att sakta ner innan det blir överbeskyddande? Just nu känns det som att gullflaggans status är lite urvattnad hos förarna och då kommer jag genast att tänka på t ex Jules Bianchi som om han verkligen varit tvungen att ta ner farten under Japans GP 2014 varit i livet idag.

Frågade självklart också Mika Salo om Perez/Ocon-incidenten och hur de kom fram till att inte dela ut något straff där och motiveringen var att man bedömde att Esteban Ocon, nerför backen, var för långt ut åt höger t o m utanför banans markeringar och därmed borde backat ur hela situationen innan det blev kontakt. Ocon borde helt enkelt förutsett att det inte skulle finnas tillräckligt med plats och dragit sig ur striden och därmed inget straff för någon av förarna.

Nu blev båda förarna ändå drabbade där Sergio Perez fick punktering, Esteban Ocon tvingades byta sin nos och istället för att hamna i onåd hos domarna har dessa båda gentlemän istället fått sig en rejäl utskällning av teamledningen. Båda bilarna var på väg mot ett lysande resultat igen och då har man helt enkelt inte råd att köra varandra av banan, så enkelt är det. Teamet hotar nu med avstängning om detta händer igen och möjligheten att få fortsätta fightas på banan är nu borta.

Jag tycker det hedrar Force India att man låtit sina hetsporrar till förare köra fritt mot varandra i racen, samtidigt har man nog inte varit tillräckligt tydlig med att det är teamet totala resultat som räknas först. Ganska exakt samma scenario hade vi ju i Mercedes mellan Nico Rosberg och Lewis Hamilton när dessa två var ihop lite för många gånger. Att två teamkamrater kör ihop är för en teamchef helt oacceptabelt har aldrig varit något som uppskattats men att hantera två förare som så uppenbart hamnar på kant med varandra är svårt. Vem ska vika sig när, vilka förutsättningar (rules of engagement)  ska gälla under racen och framförallt hur får du förarna att hålla sig till de uppgjorda reglerna.

Om jag får gissa har frågan diskuterats ganska många gånger hos Force India med tanke på att händelserna i Belgien inte var första gången och ändå så fortsätter man att köra på varandra. Båda förarna tycker sig uppenbarligen ha en stark ställning i teamet och kan därmed ta sig lite extra friheter. Sergio Perez bidrar med en stor del av teamets budget och vill nog ha lite extra utrymme, plus att Perez faktisk har varit knappt men klart före Ocon under hela säsongen. Esteban har sin support via Mercedes som levererar motorer till Force India och vill självklart bevisa sin förmåga. Väl medveten om hur läget är resultatmässigt den här säsongen så vill Ocon självklart slå Sergio Perez som dock inte bjuder på något. Minns ni t ex i Kanada när Perez låg före Ocon länge och där fransmannen ville ha hjälp av teamet att ta sig förbi då han tycktes ha bättre speed för att jaga på Red Bulls Daniel Ricciardo. Glöm det sa Perez som höll sin position och var även först av dem i mål vilket är det enda som syns i statistiken trots att Esteban Ocon nog var den snabbare av de två den gången.

Relationen mellan Sergio Perez och Esteban Ocon i Force India är kraftigt ansträngd

Relationen mellan Sergio Perez och Esteban Ocon i Force India är kraftigt ansträngd

Den interna statusen i ett team är grymt viktig och en spelare som Sergio Perez lurar du inte upp på läktaren hur som helst och det är just detta maktspel mellan veteranen Perez och nykomlingen Ocon som vi just nu får avnjuta. Tycker mig se vissa likheter med hur det var i Mclaren 2007 när Lewis Hamilton kom till teamet som rookie för att ställas mot den tvåfaldige världsmästaren Fernando Alonso som anslutit med löfte om att få vara nr 1 och kunna räkna med full uppbackning från Hamilton och vi vet alla hur detta slutade. Spännande fortsättning väntar, att känslorna svallade efter loppet i söndags var tydligt med Ocon som på twitter anklagade Perez för dubbla mordförsök vilket i sin turfick Perez att spela in en video där han var tydlig med hur han såg på söndagens händelser och hur besviken han var på Ocons uttalanden. Esteban Ocon har i efterhand gått ut med ett pressmeddelande där han försöker tona ner den ilska han visade på på social medier efter loppet. Självklart har Ocon fått ”hjälp” med att komma till denna insikt om att det är teamet som går först i jakten på fjärdeplatsen i konstruktörs-VM.