Red Bull är med i matchen…

Red Bulls Daniel Ricciardo var mycket stark i dag med sin nyuppdaterade bil

Red Bulls Daniel Ricciardo var mycket stark i dag med sin nyuppdaterade bil

Första dagen inför Ungerns GP indikerar att vi kanske har ytterligare ett team med och slåss på allvar om de främsta positionerna. Red Bull och Daniel Ricciardo toppade båda dagens träningspass och även om det är tidigt in i helgen ännu så är det tydligt att Red Bulls medhavda uppdateringar verkar fungera som önskat. Det var också rätt tydligt att just Ricciardo trivdes bäst vilket är lite tvärtemot hur det sett ut under flera helger, även om Daniel Ricciardo gjort bra raceresultat så har haft svårt att matcha Verstappens fart, framförallt i kval. Idag var det raka motsatsen och det är ett ganska vanligt fenomen när man gör stora förändringar på bilen att det kan pendla från den ena föraren till den andra när det gäller känslan i bilen.

Nu ska vi dock inte skena iväg för mycket ännu, det mest troliga är ändå att det i morgon kommer att se ut ungefär som vanligt med Mercedes och Ferrari längst fram men där jag ändå tror Red Bull är betydligt närmare denna helg. De sex första bilarna skildes åt med enbart en knapp halvsekund vilket är mindre tidsavstånd än vi sett på länge.

Idag var det också tydligt hur årets bilar kan överraska förarna ganska ordentligt med tre rejäla avåkningar och ytterligare några smärre incidenter. Årets bilar, med mer downforce och bredare däck, går att åka så mycket fortare med än tidigare års bilar men detta betyder också att marginalerna för misstag minskar drastiskt och går man över gränsen för det tillåtna greppet är det nästan omöjligt att hinna reda ut situationen vilket tre förare, på ett grymt sätt, fick erfara idag.

Antonio Giovinazzi körde idag sitt andra fredagspass för Haas och tog i lite för hårt med resultatet att han åkte av i kurva 11 med stora skador på bilen som resultat. För Giovinazzi var det tämligen dålig timing med tanke på att Sauber idag meddelade att man kör med Ferrarimotorer nästa säsong och många, åtminstone i mediacentret, tror därmed att Italienaren har stora chanser att få en styrning hos Sauber nästa säsong. Att då krascha som han gjorde redan andra gången han kör bilen hjälper självklart inte till att höja hans aktier, speciellt inte med hans två race för Sauber i början av säsongen i minnet där han kraschade inte mindre än två gånger  under helgen i Kina. Samtidigt tog den han förmodligen konkurrerar med om Ferraris goda vilja, Charles Leclerc, sin sjunde raka pole position i F2 och fortsätter att imponera stort. Nu tror jag ändå att det är andra saker som i slutänden avgör men inte hjälper det att krascha F1-bilar om man vill bli ordinarie förare på den här nivån.

Renaults Jolyon Palmer har varit väldigt ifrågasatt den senaste tiden med omväxlande misstag och tekniska problem hittills under säsongen och ett självförtroende kört i botten. Många har gissat på att han ska bli ersatt till efter sommaruppehållet där bl a Robert Kubica finns med i diskussionen som tänkbar kandidat att ta över redan i år, speciellt som Polacken ska köra testen här nästa vecka. Renault har dock tillbakavisat att Palmer ska vara på väg att bytas ut och att han sitter säkert resten av säsongen men frågan är om inte dagens missöde i FP2 var det som fick bägaren att rinna över. Palmer kraschade in i sista kurvan under sin kvalsimulation och jag är rädd att detta kan ha varit nådastöten för 2015 års GP2-mästare. Kan inte annat än tycka synd om Jolyon Palmer som kan så mycket bättre än han lyckats visa så här långt men när det börjar gå utför så blir det lätt fritt fall.

Den tredje föraren att krascha ordentligt idag var Saubers Pascal Wehrlein som också överskattade greppet in kurva 11, samma ställe som Antonio Giovinazzi körde av. Tufft för Wehrlein som såg ut att vara lite på bakfoten hela dagen och som nu kanske får går tillbaka till den äldre konfigurationen på bil då jag gissar det är snålt om reservdelar av det nya uppdateringpaketet som kommit hit till Ungerns med bl a ett nytt och, för prestandan, extremt viktigt kylsystem.

Marcus Ericsson i Sauber under FP2

Marcus Ericsson i Sauber under FP2

Angående Saubers uppdateringar var det som väntat ingen världsomvälvande men på den positiva sidan verkar ändå den nya kylningen fungera tillfredställande. Även de aerodynamiska grejerna kändes enligt Marcus Ericsson helt ok, där kylningen i allra högsta grad är inkluderad, då man tidigare tvingats öppna upp chassit för att lösa problemen med överhettning vilket i sin tur påverkat aerodynamiken negativt. Som Marcus själv sa så är man något närmare konkurrenterna idag fredag mot vad man varit flera andra fredagar bakåt och kan man bygga vidare på detta så har man åtminstone inte halkat längre efter.

Mer Sauber där bekräftelsen på att det blir Ferrari-motorer av senaste spec nästa säsong är en rätt viktig nyhet för teamet där det igår blev officiellt att Hondadealen inte blir av och som ett brev på posten kom så idag beskedet att Ferrari fortsätter leverera motorer även nästa säsong. Dealen med Ferrari är ett flerårsavtal och visar återigen på att arbetet med att få ordning på teamet fortsätter oförtrutet. Gissar att detta har varit klart en tid, troligen redan innan det blev klart med Vasseur som nog inte tagit jobbet som teamchef om första uppgiften blivit att skriva nytt motorkontrakt. Om det ändå var så är det verkligen raska tag att få till ett sådant avtal med mindre än två veckor på posten som Saubers teamchef.

Med ett nytt motoravtal med Ferrari för Sauber börjar självklart spekulationerna om att Ferrari också bakat in en förare i denna uppgörelse. Detta är tämligen vanligt och det kan mycket väl vara så och som jag skrev lite längre upp står det sannolikt mellan Antonio Giovinazzi och F2-dominanten Charles Leclerc där åtminstone Leclerc tillhör Ferrari driver academy men där även Giovinazzi har tydligt stöd från den italienska tillverkaren. Att båda skulle få en styrning känns osannolikt och innan idag hade jag nog sagt att Giovinazzi stod längst fram i kön med möjligen en testroll för Leclerc nästa säsong. Ferrari har trots allt investerat en hel del i Antonio Giovonazzi så här långt och jag har svårt och tro att man skulle ”köpa” 7 fredagsträningar av Haas om ”Gio” inte vore aktuell för en ordinarie plats nästa säsong, speciellt med tanke på dagens besked från Sauber i motorfrågan som jag tror har varit klart några veckor bakåt i tiden. För mig lutar det, trots dagens avåkning, åt Giovinazzi i Sauber nästa säsong med Leclerc på tillväxt som testförare hos antingen Haas eller Sauber. Jag frågade givetvis nye teamchefen hos Sauber, Fred Vasseur, om detta men fick bara ett klassiskt undanglidande svar på detta att man ska reda ut vilka förare som är aktuella för nästa år inom kort. En längre intervju med Fred Vasseur hör ni i vår sändning inför loppet på söndag.

Resultat FP2 Ungerns GP

1 Daniel Ricciardo Red Bull Racing Red Bull/Renault 1m18.455s - 32
2 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari Ferrari 1m18.638s 0.183s 28
3 Valtteri Bottas Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes 1m18.656s 0.201s 33
4 Kimi Raikkonen Scuderia Ferrari Ferrari 1m18.755s 0.300s 28
5 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes 1m18.779s 0.324s 31
6 Max Verstappen Red Bull Racing Red Bull/Renault 1m18.951s 0.496s 25
7 Nico Hulkenberg Renault Sport F1 Team Renault 1m19.714s 1.259s 33
8 Fernando Alonso McLaren Honda McLaren/Honda 1m19.815s 1.360s 31
9 Carlos Sainz Scuderia Toro Rosso Toro Rosso/Renault 1m19.834s 1.379s 35
10 Stoffel Vandoorne McLaren Honda McLaren/Honda 1m19.909s 1.454s 18
11 Esteban Ocon Sahara Force India F1 Team Force India/Mercedes 1m20.126s 1.671s 34
12 Sergio Perez Sahara Force India F1 Team Force India/Mercedes 1m20.266s 1.811s 33
13 Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso Toro Rosso/Renault 1m20.577s 2.122s 37
14 Lance Stroll Williams Martini Racing Williams/Mercedes 1m20.791s 2.336s 31
15 Felipe Massa Williams Martini Racing Williams/Mercedes 1m20.869s 2.414s 22
16 Jolyon Palmer Renault Sport F1 Team Renault 1m21.175s 2.720s 12
17 Kevin Magnussen Haas F1 Team Haas/Ferrari 1m21.345s 2.890s 11
18 Romain Grosjean Haas F1 Team Haas/Ferrari 1m21.504s 3.049s 25
19 Marcus Ericsson Sauber F1 Team Sauber/Ferrari 1m21.559s 3.104s 31
20 Pascal Wehrlein Sauber F1 Team Sauber/Ferrari 1m21.722s 3.267s 16