Halo hej, vad är det fråga om?

Marcus Ericsson med "Halo" monterat på bilen

Marcus Ericsson med ”Halo” monterat på bilen

Har blivit ett fasligt halo (kul ordvits) kring beslutet att införa Halo som förbättrat huvudskydd för förarna nästa säsong. Många har såklart utryckt sin åsikt om detta beslut, både fans och personer inifrån depån, där det varit lite blandad kompott på vad man tycker.

Personligen har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om den lösning man nu väljer att införa, den s k Halon som blir en slags skyddande ring i kolfiber över förarens huvud som då ska skydda mot större föremål som kommer mot cockpitöppningen. Vi har de senaste åren haft ett antal incidenter som visat på behovet av förbättrat huvudskydd med allt från flygande mindre bildelar (en fjäder som träffade Felipe Massa i huvudet med en svår huvudskada som följd men där Massa återhämtade sig fullt ut) till däck och andra bildelar som kommit flygande och träffat föraren i huvudet (Henry Surtees i F2 som fick ett däck i huvudet och Justin Wilson som träffades av en större del från en nos. I båda fallen avled förarna av skadorna). Det är mot bakgrund av detta inte så konstigt att man nu väljer den lösning som skyddar mot att större flygande saker träffar förarens huvud då det vid dessa olyckor varit dödlig utgång.

Halo-skyddet på Sebastian Vettels Ferrari

Halo-skyddet på Sebastian Vettels Ferrari

Att införa ett huvudskydd som skyddar mot allt tror jag blir svårt att få till utan att täcka cockpitöppningen helt och hållet, tyvärr medför detta andra problem som hur man extraherar en förare tillräckligt snabbt om det skulle krävas vilket f ö alltid är ett problem när man ska skydda förarens huvud. Just huvudet är ju den del på föraren som inte har något mer skydd än hjälmen och har alltid varit den svaga delen i förarskyddet, efter Ayrton Sennas krasch 1994 gjordes ändå stora förändringar i skyddet av föraren men det går aldrig att komma ifrån att en del av huvudet alltid blir oskyddat på en Formel-bil så som den designats hittills.

Jag har, bl a på twitter, skrivit att jag har lite svårt att förstå de experter som avfärdar Halon på utseendemässiga grunder, vi pratar trots allt om något som ska skydda föraren och åtminstone jag tycker man ska vara beredd att offra en hel del av utseendet på bilen om det ger förbättrat skydd för föraren. Argumentet att motorsport är farligt är svårt att ta på allvar med tanke på hur mycket som redan gjorts genom åren för att förbättra säkerheten, självklart ska det vara en pågående process och vi kommer säkert se en brant utveckling av Halo-skyddet och dess utformning de närmaste åren när man ser vilka förbättringar som behövs och kan göras.

Halo-skyddet testat av Nico Rosberg

Halo-skyddet testat av Nico Rosberg förra säsongen

Att det sedan är så många som faktist blir upprörda över att FIA nu bestämt sig är också lite konstigt, det var inte långt ifrån att det blev av redan till i år och Halo-skyddet är dessutom det mest testade där samtliga förare fått köra med det och den som jag pratat med, Marcus Ericsson, hade inga synpunkter på sikt eller utformning i övrigt. För övrigt ska tilläggas att anordningen som testats är i plast och inte i kofiber vilket gör att den inte kan belastas som tänkt när man kliver i och ur viker gjort just den biten lite extra knepig men som inte blir något bekymmer när man väl inför ”the real deal”.

Nej, Halo-skyddet är inte snyggt men kan det skydda mot det mest troliga som kan drabba en förare och därmed se till att man undviker allvarliga skador och i värsta fall att någon mister livet så säger jag ”go for it”.