Red Bull vassast efter första dagen i Baku…

Max Verstappen toppade båda av dagens träningspass inför Azerbaijans GP

Max Verstappen toppade båda av dagens träningspass inför Azerbaijans GP

Red Bull var snabbast i båda träningspassen första dagen inför Azerbaijans GP i Baku på den till synes svårbemästrade stadsbanan. Sällan har vi fått uppleva så många gulflaggor under ett och samma pass som under FP2 idag. Greppnivån är av naturliga skäl låg då det inte tävlas här normalt men vi hörde många förare klaga på att de hade väldigt svårt att hålla temp i främst framdäcken vilket troligen är anledningen till de många avåkningarna. Lägg därtill den enormt långa raksträckan innan kurva 1 där både däck och bromsar får gott om tid att svalna i kombination med att resten av varvet inte genererar speciellt mycket energi i däcken så har vi ytterligare en förklaring till att det var så svårkört.

Gissningsvis lär problemen minska allt eftersom helgen rullar på och mer gummi kommer ner i asfalten men det vållar säkert en del huvudbry hos förare och ingenjörer. Genom hela passet hörde vi framförallt en förare, Romain Grosjean, klaga på känslan under inbromsning. Ungefär som vanligt kanske många tycker men Grosjean är uttalat känslig för detta och jag tror det förstärks extra mycket på en bana som den här i Baku. Vi raljerade lite över hans ideliga synpunkter på bromsarna och det märktes även att han själv nu börjar tycka det blir lite pinsamt men samtidigt får man förstå honom, det är helt avgörande för hans körning att få till denna detalj och det blir då extra knepigt när förhållandena är som idag.

Det var långt ifrån bara Romain Grosjean som hade problem, i princip alla hade mer eller mindre bekymmer och se bara på Lewis Hamilton och Sebastian Vettel som båda var av banan ovanligt många gånger under de båda träningarna och främst Hamilton har lite att fundera på inför morgondagen för att det inte ska bli en upprepning av det som hände under kvalet här förra året då han körde av. Dagens snabbast förare, Max Verstappen, illustrerade också hur svårkört det var med att i slutminuten av träningen missbedöma farten under inbromsning in i kurva 1 där han någon tiondel för sent bestämde sig för att avbryta insvängningen och bredsidade sin bil in i barriären med rätt stora skador som följd

I mittfältet fortsätter Force India att imponera stort med båda bilarna återigen med topp 10 men faktum är att det var Williams och Lance Stroll som var närmast bakom toppteamen på en mycket stark 6:e plats. Verkar som att det fina resultatet på hemmaplan senast har stärkt hans självförtroende enormt och att köra så bra på denna unika och svårkörda bana som den här i Baku är ett väldigt stort fall framåt.

Tvärtemot Lance Stroll fortsätter Jolyon Palmer att gå kräftgång hos Renault, ingen vidare fart och ett ganska grovt misstag under FP2 i tighta kurva 8, förbi den gamla borgen, är inget som stärker hans aktier direkt. Självklart är det bevisligen en svår passage (fråga Sergio Perez) men det var ändå synd att han råkade ut för detta just nu, ett redan stukat självförtroende blev gissningsvis ännu sämre idag.

Marcus Ericsson hade en ok dag som dock präglades av att han körde en fredagsmotor med en krånglande MGU-H som stökade till det. Ingen fart alls i FP1 men något bättre, åtminstone närmare Pascal Wehrlein, i FP2 och troligen betydligt mer fart att plocka fram när racemotor sitter i bilen inför FP3, kval och race. En annan detalj inför helgen är att de uppdateringar som tagits med hit gjort bilen tyngre vilket i sin tur gör att Marcus bil med honom i är ca 9 kg över minimivikten, Pascal Wehrlein är runt 10 kg lättare än Marcus och ligger därför precis på gränsen för de 728 kg som bil och förare som minst ska väga tillsammans.

Sammanfattningsvis ser det denna helg ut att bli en härlig batalj mellan tre team i morgondagens kval vilket är perfekt för oss som tittar på. Ju fler som är med i toppen desto bättre och jag ser verkligen fram mot morgondagen där Max Verstappen, trots avåkningen mot slutet av dagen, just nu är en av favoriterna till pole position.

Avslutningsvis några ord också om vem som ev ersätter Monisha Kaltenborn som teamchef hos Sauber. Under dagen idag har det i vissa media sagts att Frederic Vassuer redan skulle vara bekräftad för jobbet. Detta dementerades dock från Sauber men faktum är att det är väldigt mycket som talar för att det under helgen kommer en bekräftelse på just detta där de flesta är tämligen övertygade om att det blir Vasseur som tar över efter Kaltenborn. I sådant fall ett, i mitt tycke, bra val då Vasseur har rykte om sig att vara väldigt duktig och har dessutom ett ”track record” som talar sitt tydliga språk. Att Frederic Vasseur fick lämna posten hos Renault efter förra säsongen beror enligt vissa på att det blev en form av maktkamp mellan honom och Cyril Abiteboul där den sistnämnde hade ett visst övertag av att varit med och dragit igång Renaults nysatsning på Formel 1 och därmed gick vinnande ur den striden.

Resultat FP2 Azerbaijans GP

1 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m43.362s - 36
2 Valtteri Bottas Mercedes 1m43.462s 0.100s 32
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m43.473s 0.111s 34
4 Kimi Raikkonen Ferrari 1m43.489s 0.127s 35
5 Sebastian Vettel Ferrari 1m43.615s 0.253s 35
6 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m44.113s 0.751s 27
7 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m44.306s 0.944s 34
8 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m44.321s 0.959s 27
9 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m44.484s 1.122s 37
10 Lewis Hamilton Mercedes 1m44.525s 1.163s 23
11 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m44.609s 1.247s 33
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m45.515s 2.153s 15
13 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m45.733s 2.371s 34
14 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m45.831s 2.469s 33
15 Nico Hulkenberg Renault 1m46.003s 2.641s 29
16 Jolyon Palmer Renault 1m46.061s 2.699s 17
17 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m46.174s 2.812s 28
18 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1m47.150s 3.788s 25
19 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m47.347s 3.985s 25
20 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m47.722s 4.360s 22