Kimi Räikkönen träningssnabbast i Montreal…

Kimi Räikkönen var snabbast den första dagen inför Kanadas GP

Kimi Räikkönen var snabbast den första dagen inför Kanadas GP

Första dagen avklarad här i Kanada där Kimi Räikkönen visar att formen håller i sig, Snabbast under FP2 efter kvalsimulationerna och ende föraren under 1.13 i varvtid. Det ser återigen ut att bli en fin fight om pole position mellan Ferrari och Mercedes med Red Bull som vanligt med som tredje bästa team. Faktum är att Max Verstappens varv var imponerande snabbt, en knapp halvsekund bakom Räikkönens snabbaste varv, ett avstånd de inte behöver skämmas för. Det som däremot borde oroa hos Red Bull är tillförlitligheten som var allt annat än bra idag, Daniel Ricciardo körde bara 8 varv i FP2 med ett befarat motorhaveri medan Max Verstappen fick avbryta i förtid med en trasig transmission.

Det var också länge sedan man såg så många förare snurra under ett träningspass som idag och det var främst två kurvor som vållade mest bekymmer, kurva 1 och andra chikanen (kurva 6-7). Fick frågan under sändning om bilarna tappade downforce av någon anledning just där men den troliga orsaken är svårigheten att bedöma hur mycket fart bilen och däcken klarar in i sväng. Trots att vi återigen kör de mjukaste gummiblandningarna så verkar de ändå vara på den hårda sidan, de flesta behövde rätt många varv i däcken innan de började leverera varvtider där det inte var ovanligt att det snabbaste varvet kom efter 8-10 körda varv. Kan tycka det är lite tråkigt, håller med Eje att det är väl konservativt från Pirellis sida där jag istället vill se ett tydligare kvaldäck som förarna bara får en chans på och som inte överlever mer än kanske 10 varv i race. De övriga två blandningarna kan man sedan laborera med som racedäck där de som ha god däcksekonomi kan chansa med en alternativ taktik i racet.

Marcus Ericsson hade en ok dag även om Sauber rent fartmässigt ligger ungefär där de brukar. Under FP1 hade man problem med att växellådan gick för varm vilket tvingade förarna att oftast köra ”push, slow, push” vilket inte var optimalt med tanke på däcksituationen som jag beskrev ovan. Däcken kallande helt enkelt för mycket på mellanvarvet då växellådan behövde kylas och det påverkade varvtiderna. I FP2 var detta åtgärdat och både Pascal Wehrlein och Marcus Ericsson kunde köra mer som normalt. Tyvärr ser det efter dagens körning ut som att Sauber är långsammast men där Wehrlein hade betydligt större bekymmer än Marcus Ericsson att sätta ihop ett helt varv. Efter kvalsimulationerna skiljde 7 tiondelar till Ericssons fördel mest för att Wehrlein hade stora problem i främst den avslutande sektorn. Kan tänkas att tysken körde med lite mindre downforcenivå för rakt fram gick det tillräckligt fort med sjunde bästa toppfartsnotering men fick då istället offra stabiliteten under inbromsning vilket vi såg exempel på flera gånger.

När det gäller bilarna i racetrim var det svårt att göra någon riktig bedömning, allt för många varv blev störda av trafik för att kunna se något riktigt mönster. Det som överraskade var möjligen att Mercedes valde att köra Valtteri Bottas på soft ett antal varv och faktum är att han gjorde riktigt bra varvtider, att soft ska kunna vara ett racedäck på söndag är för mig en stor överraskning men onekligen en möjlighet.

Resultat FP2 Kanadas GP

1 Kimi Raikkonen Ferrari 1m12.935s - 41
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m13.150s 0.215s 41
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m13.200s 0.265s 41
4 Valtteri Bottas Mercedes 1m13.310s 0.375s 42
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m13.388s 0.453s 25
6 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m14.063s 1.128s 38
7 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m14.245s 1.310s 19
8 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m14.299s 1.364s 46
9 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m14.461s 1.526s 38
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m14.501s 1.566s 41
11 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m14.566s 1.631s 33
12 Nico Hulkenberg Renault 1m14.604s 1.669s 38
13 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m14.621s 1.686s 43
14 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m14.676s 1.741s 35
15 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m15.072s 2.137s 8
16 Jolyon Palmer Renault 1m15.127s 2.192s 40
17 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m15.240s 2.305s 40
18 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m15.611s 2.676s 31
19 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m15.624s 2.689s 20
20 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1m16.308s 3.373s 31