Man vinner och förlorar tillsammans…

Lewis Hamilton med sitt team bakom sig.. en väldigt viktig ingrediens för segern i söndags

Lewis Hamilton med sitt team bakom sig.. en väldigt viktig ingrediens för segern i söndags

Har tagit ett par dagar och bara varit ledig från F1. Kanske låter konstigt men ibland blir det fullt på hårddisken och det krävs en liten paus för att ladda om. Troligen var det inte bara jag som behövde lite vila efter senaste racet som var krävande på många sätt. Vi hörde alla Lewis Hamiltons tunga andhämtning under racet öser teamradion och vi hörde också hans egna ord efter loppet där han sa att detta var det hårdaste lopp han kört på mycket länge och där han refererade till den fysiska ansträngningen.

Det var några förare som inte bara var trötta fysiskt utan troligen även psykiskt efter ett race som inte alls blev som de hade tänkt sig. Tänker på en sådan som Jolyon Palmer som INTE verkar komma ur den ”brygga” han hamnat i och hur mår egentligen Lance Stroll just nu, debutsäsongen i Formel 1 har långt ifrån blivit den succé han hade hoppats på.

Med några dagars eftertanke efter Spaniens GP så kan man också konstatera att detta var ett lopp som verkligen vanns eller förlorades med hjälp av teamet. Mercedes genidrag att ta in Lewis Hamilton för det avslutande depåstoppet direkt när VSC avslutades tog Ferrari på sängen. De röda trodde nog att det var väl tidigt att gå in för soft som Hamilton gjorde med mer än 30 varv kvar att köra dessutom var tidpunkten för stoppet lite udda, att gå in precis när det blir grönflagg hör inte till vanligheterna men för Mercedes blev detta ett vinnande drag. En sådan grej går inte att få till utan att strategerna i teamet verkligen är på tårna och då spelar ingen roll hur snabb du är som förare, sådana tidsvinster går liksom inte att få till på banan.

Pascal Wehrlein med team som så framgångsrikt säkrade 4 VM-poäng i söndags

Pascal Wehrlein med team som så framgångsrikt säkrade 4 VM-poäng i söndags

Samma sak med Pascal Wehrlein, tänk om han missat depåinfarten med några meter till och inte kunnat gå i depå när han gjorde, då hade hans raceresultat blivit helt annorlunda. Nu reagerade Ruth Buscombe och de övriga vid depådisken blixtsnabbt och kallade in Wehrlein som visserligen missade att åka på rätt sida om konen vid infarten till depån och fick fem sekunders tidstillägg för detta, ett straff som det alla dagar i veckan var värt att ta då det ändå gav teamet och Wehrlein en rimlig chans på VM-poäng. Detta i kombo med riktig bra fart i loppet gjorde att 8:e platsen grejades i mål och fyra VM-poäng på kontot, något som varit omöjligt utan att strategerna varit på hugget.

Sauber har fått mycket kritik de senaste säsongerna för sin många gånger konservativa taktik i loppen, en taktik som sällan fungerat. Denna gång gjorde den det vilket visar på vilka små marginaler det är som gäller, i Spanien var det tidpunkten för den virtuella säkerhetsbilen som blev avgörande och hur snabbt teamen hann reagera i kombination med att bilen i fråga var på rätt ställe när VSC började användas.

Nu när sommarvärmen börjar infinna sig passar det väl också bra med en ny F1-podd där Erik Stenborg och jag själv är inne lite på just detta med hur en riktigt bra strategi krävdes för att vinna Spaniens GP