From Russia with love…

Sotji och olympiafacklan som var tänd under vinterolympiska spelen 2014.

Sotji och olympiafacklan som var tänd under vinterolympiska spelen 2014.

Använder en gammal James Bond-titel på detta inlägg då vi som bekant packar väskorna för avfärd mot Ryssland och Sotji. Ska väl inte påstå att Sotji är mitt favoritresmål som jag ”älskar”, samtidigt så är det väldigt liten skillnad på var man befinner sig när man väl jobbar, det kvittar var depån ligger om ni förstår. Självklart är det skillnad på att t ex hitta någonstans att äta i Sotji som är någorlunda trevligt jämfört med att gå ut i centrala Barcelona där tapas-haken avlöser varandra och där de flesta håller hög kvalité. Det som vi kommer leverera kommande helg görs däremot med mycket kärlek (oerhört krystat sätt att hänga ihop rubriken med race i Ryssland;)).

På nyhetsfronten verkar det som att ett offentliggörande att Sauber kör med Hondamotorer från 2018 kommer allt närmare. Har fiskat lite via egna källor och att det blir Honda känns numera rätt säkert men när detta blir officiellt är mer oklart, kan bli denna vecka men det kan också dröja någon vecka till. Skulle gissa att beslutet är taget men att det fortfarande återstår detaljer kring kontraktets utformning.

Många har uttryckt farhågor kring att ta Honda som motorleverantör och som läget är just nu är detta fullt förståeligt. Samtidigt läser jag att Formel 1:s strategigrupp planerar diskussioner kring hur man ev kan hjälpa Honda att komma upp på en rimlig nivå jämfört med konkurrenterna och detta är säkert uppmuntrande. Självklart är det ingen lätt sak att driva igenom, tror inte någon av de andra leverantörerna är särskilt intresserade av att ”hjälpa” en konkurrent bli starkare, samtidigt håller jag med Mclarens Racing Director Eric Boullier om att det vore bättre för sporten som helhet om även Honda får en möjlighet att komma ikapp på allvar. Det som dock talar mot ett sådant resonemang är att det borde vara upp till varje tillverkare att göra jobbet så att säga, att se till att man har tillräckligt bra grejer för att kunna vara med och slåss om segrar om förutsättningarna i övrigt tillåter detta.

Marcus Ericsson i Sauber C36 under testerna som kördes i Bahrain förra veckan

Marcus Ericsson i Sauber C36 under testerna som kördes i Bahrain förra veckan

När vi ändå är inne på Sauber så fick jag en pratstund med Marcus Ericsson igår som trots en mer eller mindre dålig helg i Bahrain kände sig riktigt laddad inför Ryssland. Stor anledning till detta är att Sauber och Marcus hade en riktigt bra testdag efter racet senast där man hittade en hel del bra saker att bygga vidare på. Bl a så tycks man ha hittat ett sätt att få bättre prestanda vid inbromsning och där finns mycket varvid att tjäna.

Det man även jobbade mycket med under testen var att hitta ett bättre sätt att förbereda däcken för kvalvarv och för omstarter efter säkerhetsbil och även här hittade man lite bra saker som kan göra stor nytta. Vet inte om ni tänkt på det men toppteamen kör oftast sina utvarv innan ett kvalvarv väldigt långsamt, detta för att yttemperaturen i däcken inte ska skena iväg för högt. Problemet med detta är att man även behöver få energi i däcken för att ha rätt innertemperatur och däcktryck när man väl börjar det snabba varvet och den ekvationen har åtminstone Sauber haft lite svårt att få ihop, något man förhoppningsvis delvis löste under testen i Bahrain. Det handlar bl a om att värma upp däcket som helhet lite mer redan innan man åker ur depån, man använder även bromsarna för att värma upp däcken inifrån. Klarar man det på ett bra sätt kan man köra utvarvet ganska försiktigt och därmed inte riskera att däcken är för varma i ytan men samtidigt ha dem redo för ett varv i övrigt.

Marcus var kort och gott väldigt nöjd med testen som enligt honom var väldigt produktiv, mer än normalt. Många gånger känner man att det inte gett speciellt mycket att köra alla dessa varv men denna gång var det alltså en riktigt god känsla.

Fernando Alonso passade på att provsitta en Indycar-bil under sitt besök i Alabama den gångna helgen

Fernando Alonso passade på att provsitta en Indycar-bil under sitt besök i Alabama den gångna helgen

Jag var förra veckoslutet i USA och Los Angeles och man kan inte direkt påstå att det var någon Indycarhysteri i de amerikanska medierna, detta trots att Fernando Alonso var på plats i Alabama för att titta lite närmare på och bekanta sig med sitt nya team, Andretti Autosport, som han ska köra Indy 500 med. I början på maj får Fernando en första smak på dessa bilar då han kör en privat test som ordnats på IMS, Indianapolis Motor Speedway. Blir spännande att följa förberedelserna inför hans första försök på Indy500, ett av de tre race race som kallas Triple Crown.