En klassisk VM-fight på gång, men kommer teamorder krävas redan nu?

Sebastian Vettel leder VM efter tre lopp.

Sebastian Vettel leder VM efter tre lopp.

 

Hemma igen från Bahrain och ber direkt om ursäkt för att en racesammanfattning dröjt men jag har prioriterat resa och sömn istället, det som är bra med att det dröjer lite innan man skriver är att man får tid att tänka lite lite extra på det som hände under helgen.

Några saker stack ut lite i hettan;

Sebastian Vettel har verkligen hittat rätt med bilen efter sina önskemål och sett till att Lewis Hamiltons fått en riktig fight i inledning på säsongen, detta är lätt att konstatera bara genom att titta i resultatlistan. Det är också väldigt tydligt att det är just Vettel och Hamilton det handlar om, de kör helt enkelt på en annan nivå än sina teamkollegor, tillfälligtvis är bägge två från Finland.

Jag tycker det är extremt tydligt att både Mercedes och Ferrari har varsin etta och en lika klar tvåa i teamen och där har faktiskt Ferrari en liten fördel, de har alltid varit tydliga med att teamorder är inget man drar sig för. Annat är det hos Mercedes där Lewis Hamilton på en rak fråga i vår kamera i helgen sa att detta inte finns i Mercedes filosofi och att han inte heller tycker sig behöva hjälp av detta då han är tillräckligt snabb ändå.

Om vi tittar på hur de två senaste loppen sett ut så växer behovet av att välja vem som ska gå för titeln allt mer. I Kina fastnade Vettel bakom Räikkönen och tappade då i praktiken möjligheten att utmana Hamilton om segern där. Senast tvingades Valtteri Bottas släppa förbi en snabbare Lewis Hamilton vid två tillfällen under racet för att Hamilton skulle ha minsta chans att köra om segern. I båda dessa fall har den andre föraren i teamet inte varit i närheten av den fart som krävs för att vinna.

Jag är egentligen ingen förespråkare av teamorder men har full förståelse för att det används och när det så tydligt två starkare kort hos både Ferrari och Mercedes blir det naturligt att dessa får prioritet. Jag har många gånger också hävdat att detta är en nödvändighet för att vinna titeln, att Mercedes kunnat vara generösa med racingen mellan sina båda förare de senaste säsongerna beror enbart på att de varit så överlägsna att de inte rejsat någon annan än sig själva. I år ser det uppenbarligen annorlunda ut och trycket på teamledningarna att bestämma sig för en av sina två förare ökar snabbt. Vad man väljer att göra är givetvis viktigt att kommunicera tydligt både internt och utåt så att vi alla vet vilka förutsättningar som gäller och jag tycker inte att vi som följer F1 från sidan ska kritisera Arrivabene och Wolff för det, användande av teamorder kan bli skillnaden mellan succé och fiasko.

https://twitter.com/pwehrlein/status/853916321133842432

Det andra som stack ut lite extra var Pascal Wehrleins insats som var riktigt stark och som för mig visade att han knappast har några problem med fysiken och troligen inte haft det på ett tag heller. Vad som gjort att han inte velat köra de tvåa första helgerna är fortfarande ett mysterium för mig och förblir nog så, men det är intressant att det helt plötsligt dyker upp bilder på honom med nackkrage på sjukhus när han nu visat sig kunna köra igen. Varför har vi inte få se dessa bilder förr, av vilken anledning har detta mörkats? Man kan kort konstatera att det varit ganska vårdslös hantering av sanningen i detta fall. Hur det än är med den saken så visade Wehrlein att han inte glömt bort hur man kör racerbil över vintern och elfteplatsen i söndags ska han ha välförtjänt beröm för.

Tyngre gick det för Marcus Ericsson som inte alls hittade rätt med bilen i de annorlunda förhållanden som rådde under den gångna helgen. Det blev väldigt mycket en gissningslek vilken väg man skulle gå med set up och där blev det uppenbarligen lite galet denna gång. Sedan hjälper det naturligtvis inte att Ericssons bil var långsammare rakt fram än Wehrleins, oavsett anledning. Just banan Bahrain handlar mycket om toppfart och är man inte med där så försvinner det snabbt värdefull varvtid.

Något som också diskuterats flitigt är Saubers val av strategi för Ericsson i racet, har inget och tilläga där mer än att det från utsidan såg ut som att de borde försökt vara mer aggressiva och åtminstone låtit Marcus köra även det andra setet supersoft man hade tillgängligt, om inte annat för att se hur långt det skulle räcka. Helt klart är att de defensiva strategierna väljs oavsett vem som har positionen som chefsstrateg och det är ingen tillfällighet tror jag, farten saknas troligen i Sauberbilen för att vinna något på ett extra depåstopp. Som vanligt är det dock svårt att uttala sig om stragier utan att ha alla fakta på bordet, det får bli min ”tråkiga” slutsats i detta ämne.