Monsterdag för Massa och Vettel

Felipe Massa var en av två förare som hann göra hela 168 varv idag vilket troligen känns i kroppen i morgonbitti.

Felipe Massa var en av två förare som hann göra hela 168 varv idag vilket troligen känns i kroppen i morgonbitti.

Två och ett halvt GP här i Barcelona motsvarar antalet varv som Felipe Massa och Sebastian Vettel gjorde idag (168 varv vardera). Jag tror faktiskt inte jag har upplevt att någon hittills kört fler varv under en och samma dag, kan vara något slags rekord men är inte säker. Hur som helst måste främst Williams var otroligt nöjda med dagen där ambitionen naturligtvis var att ta igen mycket av det man tappade förra veckan av bantid och det gjorde man sannerligen med besked. Det var heller inget större fel på farten då Massa toppade dagens lista med 1.19.7 (supersoft).

Ferrari fortsätter också att imponera med stabil och bra fart i kombination med suverän tillförlitlighet, 1.19 höga för Vettel på en gummiblandning hårdare däck (soft) än Massa (supersoft) och två blandningar hårdare än Red Bulls Daniel Ricciardo (ultrasoft, som dock är för mjuka här) är verkligen inte dåligt. Det som förbryllar är att vissa bedömare ändå anser att Ferrari i nuläget är en bit bakom både Mercedes och Red Bull baserat på de simulatorer man gör och s k bränslekorrigering. Jag har ingen anledning att misstro sådana analyser men samtidigt ser jag vad jag ser, både på banan och på tidlistan och undrar om det verkligen stämmer till 100 procent. Vi kommer nog inte vet med säkerhet förrän vi är på plats i Melbourne och kvalar in bilarna till årets första race.

Mercedes hade också en stabil dag och behöver inte göra rekordmånga varv, redan förra veckan såg alla att de inte har något problem med att bilen inte håller, tvärtom. Detta gör att man nu kan koncentrera sig på att utvärdera de nyheter man tagit med sig hit och fila på den set up som bilen och förarna trivs bäst med. Hamilton och Bottas fick ändå ihop 135 varv tillsammans idag så man har verkligen inte legat på latsidan. Helt problemfritt var det ändå inte då Hamiltons förmiddag blev aning förkortad p g a ett skadat golv.

Många varv blev det också för Esteban Ocon och Force India med 142 varv totalt och en stabil tid runt 1.21.3 på

Lite mer bekymrad är man nog hos Renault som tvingades till ett tidigt motorbyte vilket medförde att det endast blev 15 varv för förmiddagens förare, Jolyon Palmer. När bilen kom ut igen efter lunch med Nico Hülkenberg fick man ihop 58 varv men utan att jaga några varvtider. Det stora frågetecknet kring Renault är just tillförlitligheten, farten i övrigt finns nämligen där och får man till hela paketet kan man bli riktigt farliga i år. Det blev faktiskt bara en rödflagg idag orsakad av just Hülkenberg mot slutet av dagen, men då brukar det oftast handla om att man vill köra slut på bensin för att veta exakt när det är tomt.

Sauber hade som bekant Pascal Wehrlein i bilen för första gången idag, hans körning avslutades dock vid lunchuppehållet, något som inte var planerat från början även om samtliga inblandade hade flaggat för att det kunde bli aktuellt. Beslut togs att låta Marcus Ericsson köra på eftermiddagen och troligen samma upplägg i morgon. För mig känns det självklart med halvdagar för Wehrlein och Ericsson i det läge teamet hamnat i och ett korrekt beslut. Tyvärr var det en lite småstrulig dag idag som inte så lite påminde om hur det såg ut förra måndagen när bilen rullade ut för första gången. Mycket nya delar på bilen, nytt golv bl a, gjorde att man på nytt blev tvungen att viss mån scanna av bilen för att se hur den reagerar på set up-förändringar. Tidsödande jobb som inte hjälptes av några mindre mekaniska problem också, bl a ett läckage, som höll bilen in garaget lite för länge.

Mest oroade är ändå Mclaren Honda vars samarbete verkar har nått gränsen för vad det tål just nu, åtminstone om vi får tro Eric Boullier som medger att det är riktigt jobbigt just nu. Idag drabbades man av ytterligare ett motorbyte, denna gång p g a krånglande elektronik. Börjar bli tjatigt detta men det är självklart inte acceptabelt att det fortsätter strula och även om Boullier säger att man är säker på att Honda klarar att fixa problemen så kan det inte dröja länge nu innan bägaren verkligen rinner över. Vad som då händer är svårt att svara på, det inte bara att montera en annan motor på bilen rent tekniskt plus den kommersiella biten där Honda investerat massor i återkomsten till Formel 1, pengar som man inte bara tänker efterskänka och försvinna ut med svansen mellan benen. Nej, Mclaren och Honda bara måste lösa detta, finns liksom ingen annan utväg och man kan tänka sig hur det är att jobba med detta projekt just nu och den press samtliga inblandade är under, press som självklart kan framkalla nya missar.

1 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m19.726s - 168
2 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m19.900s 0.174s 89
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m19.906s 0.180s 168
4 Lewis Hamilton Mercedes 1m20.456s 0.730s 49
5 Valtteri Bottas Mercedes 1m20.924s 1.198s 86
6 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m21.347s 1.621s 142
7 Nico Hulkenberg Renault 1m21.589s 1.863s 58
8 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m21.676s 1.950s 81
9 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m21.743s 2.017s 83
10 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m22.537s 2.811s 80
11 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1m23.336s 3.610s 47
12 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m23.630s 3.904s 53
13 Jolyon Palmer Renault 1m24.790s 5.064s 15