Mer tid längs banan…

Antonio Giovinazzi i Sauber C36

Antonio Giovinazzi i Sauber C36

Tillbaka igen efter ännu lite mer tid längs banan tillsamman med Marcus Ericsson och hans nye ingenjör Julien Simon Chautemps, Marcus som naturligtvis vill se lite hur bilarna ser ut från utsidan när han nu inte kör idag.

Främst var det spännande för dem att se Antonio Giovinazzi köra de första varven på soft som efter en sisådär första run på det första setet mjuka däck fick till det betydligt bättre på nästa set där han hittade 1,3 sekunder mot det första setet och landade på 1.24.6. Jämfört med t ex Renault och Jolyon Palmer på samma typ av däck är det en halv sekund långsammare men ändå acceptabelt sett till hur den här dagen varit med motorbyte och begränsat med körning.

Det är främst på den aerodynamiska sidan som Sauber har en del att göra om man får tolka kommentarerna från teamet, detaljer här och där för att göra bilen mer konsekvent. Det är nog ett av det värsta en förare vet när bilen inte uppför sig likadant hela tiden och att inte veta vad man kan förvänta sig i olika kurvor. Det som nu behövs är bantid och inga andra tekniska mankemang för att samla så mycket data som möjligt och utifrån detta göra förbättringar.

Har tidigare nämnt att Mercedes ser bra ut på banan och att Ferrari, åtminstone så här långt, inte ser avhängda ut men hur är det egentligen med det tredje toppteamet Red Bull? Just nu är det svårt att säga om bilen verkligen är en som på allvar kan utmana Mercedes. Idag är Max Verstappen 1,2 sekunder bakom Kimi Räikkönen på samma gummi och det är det enda vi kan gå. Självklart vet vi inga bränslemängder och det kan säkert skilja 10 kg åt ena eller andra hållet.

Mercedes har lite olika testprogram för sina båda förare där Hamilton i förmiddags gjorde kortare stint och även testade supersoft några varv. Valtteri Bottas ägnar eftermiddagen åt en racesimulation och är när jag skriver detta uppe i 80 varv totalt och tillbaka depån efter sitt ”race” fördelat över tre stint, d v s en två-stoppare.

Glada nyheter också för alla Mclarenfans är att man nu bytt motor på bilen och är tillbaka på banan igen och räknar med att kunna köra den avslutande timmen här i Barcelona, låt oss hoppas problemfritt.

I morgon är Marcus Ericsson tillbaka i Sauberbilen, från början var det tänkt att Givinazzi och Marcus skulle dela på de två återstående dagarna men så bestämdes att den regndäckstest som ska göras på torsdag enbart blir en vattning av banan på morgonen och sedan inget mer. Därför blir det heldag för Ericsson i morgon och Giovinazzi som kör någon timme på förmiddagen på torsdag med regndäck och därefter normalt testprogram. Från början var det sagt att Pirelli skulle få vattnad bana hela torsdagen men så blir det alltså inte.