Gammal Ferrari-motor 2017, men vad blir det 2018?

Senast det begav sig med en Mercedesmotor för Sauber var 1994

Senast det begav sig med en Mercedesmotor för Sauber var 1994

Viss tysk motormedia skrev igår om att Sauber inte förlängt sitt avtal med Ferrari och att man därför letar ny motorpartner inför 2018. Med Pascal Wehrleins ankomst till teamet blev det för många lätt att dra slutsatsen att det per automatik ingår Mercedesmotorer från och med 2018 då Wehrlein som bekant tillhör Mercedes juniorprogram.

Samma tyska motormedia hävdar att Honda är en tänkbar ersättare vilket då går stick i stäv med de slutsatser många dragit. Personligen tror jag att det mycket väl kan stämma det som som skrevs igår, att Sauber inte velat förlänga med Ferrari och att man nu överväger alternativen som kan vara Mercedes men också, högst sannolikt, Honda. Rykten om japanska motorer till Sauber har funnits ganska länge nu, redan under fjolårssäsongen var det flera som hävdade att förhandlingar pågått mellan Honda och Sauber något som dock aldrig bekräftats officiellt från något håll.

2004 var det Ferrari som leverade motorer till Sauber

2004 var det Ferrari som leverade motorer till Sauber

Vilket skulle då vara att föredra? På pappret som det sett ut de två senaste säsongerna är det öppet mål för Mercedesalteranativet på rent prestandamässiga grunder men de kliv som Honda tog från 2015 till 2016 imponerar. När Honda nu dessutom väljer att ändra filosofi kring hur motorn ska designas så finns det anledning att vara ännu lite mer optimistisk och jag skulle inte bli förvånad om man tog riktigt stora kliv under 2017 och då blir plötsligt Honda-alternativet betydligt bättre, kanske t o m det bästa.

Mclaren har hittills varit det enda teamet med Honda-motor men där Honda har varit väldigt angelägna om att komma överens med ytterligare ett team för att ha fler att testa sina grejer med. Honda har hela tiden varit inställda på att leverera till eventuella kunder men har stoppats av Ron Dennis hos Mclaren som krävde fullt fokus på hans eget team enbart. Så här i efterhand var detta extremt kortsiktigt tänkt av Dennis som hade haft stor nytta av ett ytterligare team att testa fram produkten på. Nu är dock Ron Dennis borta, ersatt av amerikanen Zak Brown vilket öppnar upp för att göra Honda till lags.

Hittills är Mclaren varit det enda teamet med Honda-motorer, något det kan bli ändring på från 2018

Hittills är Mclaren varit det enda teamet med Honda-motorer, något det kan bli ändring på från 2018

Mitt tips angående motorer till Sauber från 2018 går därför åt Honda-hållet snarare än Mercedes även om det också vore ett bra alternativ. Det känns dock mer sannolikt att Honda laddar på för att verkligen bli bäst snarare än att Mercedes spenderar ännu mer pengar på en motor som redan är omvittnat stark och snabb och där kan ett team som Sauber verkligen åka snålskjuts på satsningen.

Hur bråttom är det då att bestämma sig? Inte så bråttom även om man inte heller får dröja för länge, jag tror på ett beslut runt mitten på sommaren då bör man ha bra koll på hur stora framsteg Honda gjort och en bedömning av läget är därför möjlig inför framtiden.