Mr E på apoteket…

Lewis Hamilton vann USA:s GP i övertygande still

Lewis Hamilton vann USA:s GP i övertygande still

Med några dagars fördröjning kommer här en blogg efter USA:s GP men om jag uppfattat det hela rätt så har diskussionerna gått varma ändå i ”LIVE-tråden”. Måste verkligen säga också att nivån på diskussionerna är fortsatt hög och kunnig, många gånger spårar det ur på olika forum när det ska diskuteras sport vilket jag uppfattar inte är fallet i kommentarsfältet här på bloggen, KUL!

Innan vi går in mer på racet senast en lite kul episod, som en del kanske känner till är mitt ena knä inte helt friskt och självklart åkte jag hit till Nordamerika utan den medicin som gör att jag kan gå någorlunda obehindrat, glömde den hemma helt enkelt. Av den anledningen så var jag igår tvungen att besöka ett apotek för att få någonting som gör att smärtan lindras en aning och när vi står där mellan hyllorna inne på apoteket ser vi en liten man gå omkring, till synes ute efter någon choklad eller vad det kan vara, han är åtminstone vid godishyllan. Det är fotomange som ser honom först och vi kan ju snabbt konstatera att det är Bernie Ecclestone som uppenbarligen är godissugen, med sig har han sin fru som till slut kommer till undsättning och tar ett stadigt tag om några chokladkakor. Mr E visar inga tendenser av att känna igen oss även fast det var Magnus som ”kraschade” in i honom i depån i Singapore för en månad sedan, Eje däremot får en liten diskret nickning. Utanför apoteket stod en Mercedes av det lyxigare slaget redo att köra sällskapet Ecclestone vart de nu än skulle, kanske till flyget för vidare transport mot Mexiko och då med god choklad att smaska på under flygturen.

USA:s GP då. Själva racet blev kanske inte så rafflande som jag hoppats på, framme i täten var det tämligen statiskt och den enda platsförändringen topp tre skedde med hjälp av virtuell säkerhetsbil. Lewis Hamilton vann racet övertygande och var egentligen aldrig hotad och när det som varit hans svaghet under säsongen (bra reportage om detta i sändningen i söndags nämligen starterna inte var något problem i söndags så är han självklart svårstoppad.

Nu räcker det som bekant inte för Hamilton att bara vinna det som återstår av säsongen, Lewis måste ha lite hjälp. Nico Rosberg tappade visserligen en placering i starten senast men ”tappade aldrig huvudet” utan jobbade på med en strategi som till att börja med nog kändes lite märklig med en mellanstint på medium, vad teamet kallade ”the long game” och där han dessutom fick lite hjälp att smita förbi Ricciardo när Max Verstappen parkerade sin bil vilket tvingade tävlingsledningen att använda virtuell säkerhetsbil. Lite ironiskt kan man tycka att Verstappens haveri var det som kostade Daniel Ricciardo andraplatsen i loppet, hur som helst var Rosberg tvåa i mål och har fortfarande läget under kontroll även om jag gissar att han inte vill bli världsmästare efter att får stryk av Hamilton fyra lopp i rad här på slutet.

Marcus Ericsson fick strålande bra betyg av de medier som väljer att dela ut sådana till alla förarna efter loppet. Jag tycker som bekant att man får ta dessa förarbetyg med en stor nypa salt oavsett åt vilket håll de går men just denna helg tycker jag Marcus förtjänade ett högt betyg, det var en stark insats i både kval och race.

Marcus Ericsson gjorde en stark insats i söndag och fick välförtjänt högt betyg

Marcus Ericsson gjorde en stark insats i söndag och fick välförtjänt högt betyg

Det som diskuterats efter loppet är mer den strategi som Sauber valde att använda i sin jakt på VM-poäng. Sauber ändrade under loppet taktik och valde en enstoppare istället för ursprungsplanen som var två depåstopp. Anledningen till detta var att man bedömde det som närmast omöjligt att nå poängplats med två depåstopp medan det ändå fanns en liten chans till poäng med en enstoppare om varvtiderna var tillräckligt bra och att däcken höll emot. Men det var en rejäl chansning 38 varv på medium var ingen lek och när man väl hade bestämt sig för att köra en enstoppare var det försent att gå tillbaka, då måste man löpa linan ut. Med facit i hand kan vi alla konstatera att det inte räckte men teamet resonerade att banposition var mer värd än fräschare däck då Saubers bil inte är tillräckligt snabb för att hantera trafik en takt som krävdes för att en tvåstoppare även om man haft övertag av bättre däck. Självklart hade Sauber kunnat göra som Renault och tagit in Marcus på slutet för ett set supersoft, Magnussen var ju faktiskt bakom Ericsson när han gick in och gick i mål före, dock hela 20 sekunder från poängplats så det hade inte förändrat något för Saubers jakt på poäng. Men som flera har poängterat så kan ju bilar få problem ändå mot slutet och då är det självklart viktigt att vara så nära poängplats som möjligt för kunna ta den där 300-miljonerspoängen om oturen är framme för någon annan.

Som tur är så punktmarkerade vi Sauber och Marcus Ericsson under loppet i söndags och har hela förloppet på band, tanken är att vi på söndag inför Mexikos GP ska köra ut ett reportage där vi kan åskådliggöra vad som hände i loppet och hur resonemanget gick. Även om det från utsidan ser ut som om enkla misstag kan det många gånger finnas väldigt logiska förklaringar när man har tillgång till alla fakta.

Utmärkelsen ”Driver of the day” gick i söndags till Max Verstappen, för mig är därmed den utnämningen inte värd något alls. Om det ska vara någon konstig fansröstning som inte har något med hur man presterar att göra kan man lika gärna lägga ner. Max Verstappen var absolut inte på topp i söndags och ska inte vinna en sådan omröstning. Vi kan såklart inte bestämma hur folk ska rösta men man undrar på vilka grunder Max Verstappen fick sina röster. Det fanns flera kandidater som var betydligt mer berättigade att få den, tänker främst på Fernando Alonso och Carlos Sainz som båda böjda på fantastisk körning i söndags och gav oss dessutom en rafflande avslutning.

Kanadensiske Lance Stroll är utvecklingsförare hos Williams  men kommer snart att presenteras som en av de ordinarie föraren under 2017

Kanadensiske Lance Stroll är utvecklingsförare hos Williams men kommer snart att presenteras som en av de ordinarie föraren under 2017

På förarmarknaden är det nu bara en formsak innan Valtteri Bottas och Lance Stroll bekräftas för Williams 2017. Lance Stroll går just igenom ett omfattande testprogram där han med en Williamsbil från 2014 testar de flesta banorna på kalendern och hela testprogrammet ska enligt uppgift kosta ca 200 miljoner kronor. Det är givetvis inte Williams som står för slantarna utan Lance Strolls ekonomiska backning, främst han pappa, men det kan definitivt varit ett krav från Williams att Lance Stroll körde ett testprogram av det här slaget och hade pengarna till det. Williams har aldrig varit kända för att chansa med sina förare men denna gång är det en chansning som man ändå försöker ha kontroll på. Att det dröjer lite med bekräftandet beror på att man väntar på att  Stroll ska fylla 18 år, när han gjort detta kommer båda föraran att presenteras samtidigt. Det är f ö den omfattande testningen som gör att Lance Stroll inte kör i Macau och där ersätts av Felix Rosenqvist.

Red Bull-junioren Pierre Gasly verkar få se sig om efter något annat än en körning i något av Red Bull-teamen. Enligt vad jag hört så har Dr Marko sagt att han är fri att leta annat att göra och att Marko ska hjälpa till så gott det går. Manor sägs vara en av dem som Gasly nu börjat prata med men det känns inte så sannolikt att han återfinns på F1-gridden nästa år.

Kanske är det då större chanser för Pierre Gaslys teamkamrat i GP2, Antonio Giovinazzi, som har imponerat stort under sin debutsäsong i näst högsta serien. Giovinazzi har stort stöd från Ferrari som pushar hårt för honom just nu, först och främst hos Ferraris kundteam. Skulle han vinna GP2 i år så blir inte jag superförvånad om han återfinns i t ex Haas organisation nästa år, åtminstone som fredagstestare, eller varför inte i Sauber i en liknande roll.