Uppdaterad med F1-podden: Strategifokus denna helg…

Paddocken på Sepang international circuit

Paddocken på Sepang international circuit

Torsdag på Sepang och som vanligt en intensiv dag för oss med diverse intervjuer att klara av. Marcus Ericsson var för en gång skull påpassad under sin mediaträff med många som ville höra allt om ”hönkraschen” under träningslägret. För den som inte har läst det redan så kolliderade Marcus med en höna under ett intervallpass på cykeln under träningslägret i Thailand innan han kom hit till Malaysia. Man körde snabba intervaller på den TT-bana som man använder och i ca 45 km/t sprang en höna upp på vägen som Marcus Ericsson körde in i med en väldigt smäll och gick i backen. Resultatet blev ordentliga skrubbsår men som Ericsson själv sa så hade han ändå tur som inte slog sig mer och t ex bröt nyckelbenet vilket brukar vara en vanlig skada när något sådan händer, då hade det inte blivit någon körning denna helg. Även om såren säkert smärtar en del så är det inga som helst problem för honom att genomföra helgen.

Vi på Viasat fokuserar lite extra denna helg på detta med strategierna som teamen lägger upp inför varje race, att det kan bli fel emellanåt såg vi bl a resultatet av hos Sauber med Marcus Ericsson men även med Kimi Räikkönen hos Ferrari där man, i mångas tycke, fegade lite när man inte höll honom kvar ute mot slutet av racet och försökte ta den sista pallplatsen.

En av dem vi idag intervjuat i detta ärende idag är Alan Permane hos Renault och något som stack ut lite extra var när han påpekade att man inte alls sparar bränsle på det sätt som många fått uppfattningen om. Permane menar att man alltid strävar efter att köra med så lite bränsle i bilen som möjligt då vikten påverkar prestandan i så stor utsträckning som den gör. Han sa att det varit lika i alla tider och att man inte sparar mer nu än när man hade fri tillgång till bensin, ofta är det snabbare att köra bilen lättare även om det betyder att föraren måste hålla igen lite under vissa perioder under loppet. Självklart var det annorlunda i början av detta motoreglemente med den nya tekniken innan utvecklingen av motorerna tagit fart, detta har man numera bra koll på och ofta är man undertankade i ett lopp av den anledningen, d v s man kör inte ens med full tank från start.

Apropå bränsle så gör vi även ett jobb på bensinen som används i Formel 1 där det var oerhört intressant att få reda på att t ex Petronas tillsammans med Mercedes nu har en verkningsgrad på 47 procent vilket skall ställas i relation till den första förbränningsmotorn som byggdes för över 100 år sedan som hade 18 procent och de V8:or som fanns i det förra reglementet där siffran låg på ca 30 procent. Det tog alltså över 100 år att komma upp från 18 till 30 procent, en siffra man på tre år nu fått upp till 47, detta är inget annat en grymt imponerande. Mer om allt detta hör ni alltså under helgens sändningar.

När det gäller motorer så har Honda använt två av sina uppdateringspoäng på att förbättra förbränningsmotorn (ICE)  och den uppdateringen får Fernando Alonso använda denna helg med tillhörande bestraffning.

Tidig uppstigning i morgonbitti för den som vill vara med från start av FP1, kl 04.00 börjar sändningen, bara att ladda kaffebryggaren!

Som pausunderhållning rekommenderar jag även veckans F1-podd..