Ovisst inför Belgiens GP…

Nico Rosberg tog karriärens 28:e pole position igår på Spa Francorchamps.

Nico Rosberg tog karriärens 28:e pole position igår på Spa Francorchamps.

Ytterligare en dag med strålande solsken och relativt varmt väder, igår kväll kände man dock igen sig när det helt plötsligt passerade ett kraftigt åskväder med ordentligt regn och några spektakulära smällar från himlen. Gårdagskvällens regn har troligen gjort banan ”grön” igen och förarna får nog räkna med lite lägre greppnivå igen, ungefär som under fredagen.

I gårdagens kval blev det som väntat att toppteamen försökte kvala sig till Q3 på soft och därmed slippa att starta racet på det bräckliga supersoftdäcket. Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo och Nico Rosberg startar alla på soft idag, enda undantaget är Max Verstappen som gick mot strömmen och startar racet på supersoft från P2. Enligt vad Red Bull själva sagt så var det upp till förarna själva att välja däckstrategi där Ricciardo föredrog soft medan Verstappen insisterade på att köra supersoft. Superintressant och se vilken taktik som fungerar bäst, gissningsvis siktar Verstappen på att ta starten och rycka problemet är bara att han troligen måste in och byta däck redan efter 5-6 varv och hamnar då mitt i en massa trafik. Men som påtalats tidigare så är banan här i Belgien synnerligen omkörningsvänlig, främst i slutet på Kemmelrakan men kräver då en bil som är stark genom Eau Rouge.

När det gäller däcken rent generellt så har Pirelli fått kritik från flera förare att lägstanivån på däcktryck är på tok för högt där flera av förarna vittnar om att de aldrig kört med så höga däcktryck någonsin tidigare i karriären. Pirelli är givetvis nervösa över att få en upprepning av förra året när både Nico Rosberg och Sebastian Vettel råkade ut för däckhaverier i hög fart, man tog t o m med sig extra förstärkta bakdäck ifall det skulle bli problem under träningen. Problemet är att däcken får mycket energi med de extra höga nivåerna för däcktryck och det bildas så mycket värme i hela däcket (även inifrån) att det smälter, (blistrar), däckkonstruktionen klarar helt enkelt inte påfrestningarna och överhettar. Detta är främst anledningen till att vi inte sett de riktigt vassa varvtiderna denna helg, däcken har helt enkelt varit för begränsande.

I racet måste sex förare starta racet på supersoft (fler kan givetvis välja att göra det) och det kommer bli en kort första stint, efter detta blir det nog enbart körning på soft och medium, eventuellt kan det bli ett extra stopp för supersoft mot slutet om det blir för tight med slitaget på soft eller medium. Generellt bör dock en två-stoppare fungera, förra året provade Sebastian Vettel en en-stoppare men det tog ju som bekant slut med några enstaka varv kvar då hans däck gav upp genom Radillon. En tre-stoppare kan som sagt också bli aktuell om slitaget för någon enstaka blir för högt men jag tror enbart i i undantagsfall.

Marcus Ericsson hade inget roligt kval igår med en motor som inte drog tillräckligt på raksträckorna, tappade en antal tiondelar som annars hade säkrat en plats i Q2, såpass jämnt var det. Om jag förstått det hela rätt så har detta med ERS att göra när man försöker maximera allt under kval, något relaterat till MGU-H. Detta ska enligt uppgift inte vara något problem när motorn körs i race-mode men Marcus var givetvis besviken över att man inte lyckades lösa problemet mellan hans två försök i gårdagens kval även om resultatet hade akademisk betydelse då han ändå startar P20 med sin motorbestraffning.

Att det var jämnt i gårdagens kval visar om inte annat att Felipe Nasr var enbart 1,2 sekunder bakom bästa tid i Q1 och ändå utslagen och Marcus Ericsson var alltså med en krånglande motor bara 12 hundradelar bakom Nasr. Jag förstår därmed om Marcus Ericsson ändå känner att bilen har blivit bättre med de nya uppdateringarna och verkligen upplever att det finns potential även om det kommer ta några helger innan verkligen börjar få kläm på hur bilen ska ställas in för optimal prestanda.

Gustav Malja gjorde en ok insats i gårdagens GP2-lopp också, han startade 3:a och var genom en som vanligt bra start snart uppe i ledningen och höll den några varv. Såg dock ut att ha för mycket överstyrt, antingen p g a inställningarna på bilen eller att han överkörde bakdäcken en aning rakt igenom hela racet och hade svårt med tempot i täten, det var samma tendens på båda seten däck. Det slutade ändå med en 8:e plats i mål och start från pole position i sprintracet om en stund. Låt oss hoppas att han har lite bättre balans idag och kan försvara sin ledning som jag räknar med att han har ut på första varvet.

Resultat kval Belgiens GP

1 Nico Rosberg Mercedes 1m46.744s -
2 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m46.893s 0.149s
3 Kimi Raikkonen Ferrari 1m46.910s 0.166s
4 Sebastian Vettel Ferrari 1m47.108s 0.364s
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m47.216s 0.472s
6 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m47.407s 0.663s
7 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m47.543s 0.799s
8 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m47.612s 0.868s
9 Jenson Button McLaren/Honda 1m48.114s 1.370s
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m48.263s 1.519s
11 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m48.316s -
12 Kevin Magnussen Renault 1m48.485s -
13 Jolyon Palmer Renault 1m48.888s -
14 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m49.038s -
15 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m49.320s -
16 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m48.949s -
17 Esteban Ocon Manor/Mercedes 1m49.050s -
18 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m48.598s -
19 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m49.058s -
20 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m49.071s -
21 Lewis Hamilton Mercedes 1m50.033s -
22 Fernando Alonso McLaren/Honda