Uppdaterad Sauber…

Soligt och fint väder på Spa hör inte till vanligheterna

Soligt och fint väder på Spa hör inte till vanligheterna

Så var vi igång på riktigt inför omstarten av Formel 1 här i Belgien som idag bjudit på extremt ovanligt väder för att vara just här. Normalt är det kallt blåsigt med regn i luften men idag var det ca 30 grader och inte ett moln på himlen. Det intressanta är att prognoserna för resten av helgen ser ungefär likadana ut med varmt väder och uppehåll, om det inte regnar denna helg får vi för andra året i rad en torr Belgisk helg, något jag aldrig trodde man skulle få uppleva.

På nyhetssidan är självklart Saubers stora uppdateringspaket intressant. Det är en rejäl uppdatering av bilen till denna helg, nästan så man kan kalla bilen en B-spec. Ny nos och framvinge, nytt golv, nya luftintag till bromsarna både fram och bak plus en del mindre saker på motorkåpan samt den nya bakvingen som började testas på Silverstone gör att det känns som en ny bil. Självklart är förväntningarna stora på detta paket men som Eje mycket riktigt påpekade är det inte alls säkert att det som testats fram i vindtunneln fungerar i verkligheten, bilen måste med den nya delarna ha balans annars är det inte mycket värt. Samtidigt kan det knappast gå sämre och det faktum att det är så omfattande uppdateringar på bilen gör att man ändå måste tro att bilen åtminstone inte blir långsammare, vi måste dock vara medvetna om att det kan dröja några helger innan man ”lärt sig” hur bilen nu måste ställas in då detta är helt otestade delar.

Så ser den ut, den nya uppdaterade nosen/framvingen på Sauberbilen

Så ser den ut, den nya uppdaterade nosen/framvingen på Sauberbilen

Tråkigt nog för Marcus Ericsson lär det ändå inte bli någon framskjuten startposition då man tvingats byta turbo på hans bil då den tidigare versionen behövt förstärkas. Det var just turbon som gick sönder för Felipe Nasr i Tyskland och man kom då fram till att den behövde byggas om en aning. Detta turbobyte betyder därför 10 platser ner på gridden och sannolikt start från sista startled på söndag. Felipe Nasr slipper detta då han hittills använt fyra turboaggregat och därför först nu går in på sin femte och sista innan bestraffning.

Apropå bestraffningar så drabbas även Lewis Hamilton av samma öde denna helg, redan i morgon kör man med en ny turbo för att byta resten av motorn till lördag men med den fredagskörda turbon monterad. Kan alltså bli Ericsson och Hamilton från sista startled på söndag. Att Mercedes gör detta byte av motor just på SPA beror nog på att man på den här banan ändå kan köra om relativt lätt och att Lewis därmed tappar minst på sin motorbestraffning just här i Belgien

Vi har även kunnat läsa oss till att Honda nyttja 7 nya tokens på en ny version av sin motor, troligen i jakt på bättre bränsleekonomi vilket varit deras stora akilleshäl så långt. Både SPA och Monza nästa helg är banor som är hårda på förbrukningen vilket gör att Mclaren-Honda har det extra tufft där och en ny version på motor är säkert välkommen.

Felipe Massa kommer att byta chassi denna helg och gå tillbaka till det han startade säsongen med. Förklaringen till bytet är dock lite diffus då man egentligen inte hittat något galet med chassi som han använde i Tyskland men att man ändå byter för att utesluta att det var chassit som var anledningen till att bilen kändes mer eller mindre okörbar senast i Tyskland. Känns resonemanget igen från en annan Felipe? Tron kan försätta berg säger man, låt oss därför hoppas att Massa blir nöjdare med detta utbyteschassi.

Nu ska jag försöka sova ikapp lite, jetlagen slog nämligen till föregående natt då jag var klarvaken från 03.15, det svider allt lite i ögonen just nu och därför blir det sängen tidigt. Tyvärr är det typ 30 grader varmt på rummet vilket inte hjälper till att ge god nattsömn.. jag vet, I-landsproblem!