Nico Rosberg stod pall för trycket…

Nico Rosberg tog idag sin andra raka pole position här i Tyskland

Nico Rosberg tog idag sin andra raka pole position här i Tyskland

Det blev Nico Rosberg som tog hand om pole position inför Tysklands GP, faktiskt efter lite drama mot slutet. På sitt första försök fick nämligen Nico avbryta med några få kurvor kvar när gaspedalen slutade att fungera, istället för att avsluta vad som såg ut att vara ett snabbt varv fick han istället dyka i depån. Teamet rapporterade något fel med elektroniken och rullade bilen i i garaget men med drygt fyra minuter kvar av Q3 kom Nico Rosberg ändå ut efter lite justeringar och satte högsta fart med ett varv som räckte för P1, detta trots att bilen var uppvaknad för ett extra varv om något skulle hända på d et avgörande försöket. Rosberg hamnade därmed lite ur synk med de övriga och Lewis Hamilton hade fördelen av att gå på Rosbergs tid men lyckades för ovanlighetens skull inte hålla ihop det och fick stryk med en dryg tiondel. Mycket starkt gjort av Nico Rosberg att stå pall för trycket och leverera på det han ändå anser vara sin hemmaplan.

Bakom Mercedes var det fortsatt en hård kamp mellan Red Bull och Ferrari som Red Bull till slut gick segrande ur. Daniel Ricciardos första försök i Q3 var tillräckligt för P3 före Max Verstappen som hade Ferraris Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel närmast bakom. Detta var enbart tredje gången som Kimi kvalade ut Vettel den här säsongen och finländaren har hela helgen sett ut att trivas riktigt bra i bilen. Dock får man anta att Ferrari ändå inte är nöjda över att nu endast vara det tredje bästa teamet. Tror faktiskt att Ferrari kan få det lite körigt att ta sig förbi Red Bull och upp på pallen, visserligen var det inte några gigantiska skillnader mellan teamen under långstintarna, inte ens fram till Mercedes men det känns ändå som att de tre teamen är 1:a, 2.a och 3:a i den ordningen man hamnade i kvalet även när det gäller racefart. Man kan ju hoppas och drömma om att Mercedes få lite motstånd men ska jag vara ärlig så tror jag inte mycket på det.

För Marcus Ericsson blev det ingen rolig dag med sista startposition, slagen av samtliga inklusive Felipe Nasr. Detta är givetvis inte godkänt men främst handlar det om att Sauberbilen är för långsam rent generellt, att Ericsson sedan är en tiondel bakom istället för någon tiondel framför är ju mer detaljer i sammanhanget. Det är rätt tydligt att Sauber inte alls har samma marginal mellan träning och kval som konkurrenterna där t ex Renault hittade en sekund mellan FP3 och kval medan Ericsson, som får bli riktmärket, endast bättrade sig med en halv sekund. Tyvärr känns det inte som att det finns speciellt mycket mer att plocka fram inför morgondagen då man hade problem att hitta den rätta känslan under sina ”long runs”, speciellt på soft. Min gissning är att det blir så mycket körning som möjligt på supersoft i morgon och enbart en kort stint, troligen mot slutet, på soft.

Så här många däck har förarna tillgängliga i morgondagens race

Antal däck per förare inför morgondagen

Antal däck per förare inför morgondagen

Två förare har bestraffningar inflöt morgondagens race. Carlos Mainz fick tre platsers nerflyttning av domarna för att ha hindrat Felipe Massa i kurva 2 och Romain Grosjean har fem platser för det växellådsbyte teamet tvingades till mellan FP3 och kval.

Avslutningsvis så är ett grattis på sin plats till Joel Eriksson som idag, på SPA, vann sitt första Formel 3-race, vill även lyfta fram Gustav Maljas sjundeplats i dagens GP2-race vilket betyder start från P2 i morgondagens sprint. Verkligen bra gjort av båda.

Resultat kval Tysklands GP

1 Nico Rosberg Mercedes 1m14.363s -
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m14.470s 0.107s
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m14.726s 0.363s
4 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m14.834s 0.471s
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1m15.142s 0.779s
6 Sebastian Vettel Ferrari 1m15.315s 0.952s
7 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m15.510s 1.147s
8 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m15.530s 1.167s
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m15.537s 1.174s
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m15.615s 1.252s
11 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m15.883s -
12 Jenson Button McLaren/Honda 1m15.909s -
13 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m15.989s -
14 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m16.041s -
15 Jolyon Palmer Renault 1m16.665s -
16 Kevin Magnussen Renault 1m16.716s -
17 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m16.717s -
18 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m16.876s -
19 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m16.977s -
20 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m16.086s -
21 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m17.123s -
22 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m17.238s