Tillbaka i Tyskland…

Formel 1 är tillbaka i Tyskland och Hockenheim igen

Formel 1 är tillbaka i Tyskland och Hockenheim igen

På plats på Hockenheim och Tysklands GP som gör comeback på kalendern. Förra året blev det som bekant inget tyskt GP då arrangören på Nürburgring inte klarade av att arrangera loppet och då gick budet till Hockenheim som bedömde att det blev för kort om tid att hinna marknadsföra racet och därför tackade nej. Allt detta ska ses mot bakgrund av att 2014-års race, som kördes här på Hockenheim, inte drog mer än 58.000 åskådare vilket var en stor besvikelse med ekonomisk förlust som följd.

Jag kan tycka det är märkligt att F1-stormakten Tyskland har så svårt att locka de stora publikskarorna men sannolikt beror det på att biljettpriset som arrangören sätter för att försöka räkna hem det ekonomiska är för högt och då stannar tyskarna hemma och tittar på TV istället. Allt detta trots att Mercedes är oerhört framgångsrika på banan, med en fyrfaldig världsmästare hos Ferrari och en tysk som kört om VM-titeln de senaste två åren plus årets säsong. Låt oss hoppas tyskarna går man ur huse i år så att vi får den inramning som Formel 1 förtjänar.

För egen del har det varit det vanliga jagandet av intervjuer från förarna, något som är rätt frustrerande emellanåt. Just idag var t ex Sebastian Vettel med på presskonferensen och möter då alla journalister efteråt i den s k mixade zonen. Där stod vi, runt 10 TV-bolag, och väntade på att han skulle komma till just vår mikrofon men för många av oss blev det tji. Att Sebastian Vettel tar tid på sig hos tysk och italiensk media är inte så konstigt men när han var klar där så får vi beskedet att de har nästa punkt på Vettels späckade schema inom kort vilket innebär att de ca 5–7 bolagen som är kvar får möjlighet att ställa en fråga, totalt på alla, vilket naturligtvis gör det omöjligt att få till något vettigt.

En som hade gott om tid för TV idag var faktiskt Lewis Hamilton, han var på ovanligt bra humör och väldigt tålmodig, det märks verkligen att han leder VM igen. Han svarade bl a hur han såg på frågan om gulflagg som blev aktuell efter kvalet senast i Ungern när han själv tvingades avbryta sitt avgörande försök medan värste konkurrenten Nico Rosberg gjorde ett symboliskt avsläpp på gasen förbi den dubbelt vinkade gulflaggen och tog pole position. Hamilton menar att regeln har sett likadan ut under hela hans karriär men att tolkningen av den förändrats. Vidare menar han nu att beslutet som domarna tog senast när man friade Nico Rosberg blir prejudicerande för hur förarna nu kommer att förhålla sig till liknande situationer i framtiden. Nico Rosberg fick samma fråga och sa då ironiskt att han var förundrad över hur mycket Lewis Hamilton nu helt plötsligt bryr sig om säkerheten.

Självklart förstår jag vad Nico menar, att Hamilton använder media för sitt psykkrig dem emellan men oavsett det så pekar Lewis Hamilton på ett allvarligt bekymmer. Problemet som jag ser det är att förarna, generellt, bara försöker förlora så lite som möjligt istället för att reflektera vad över vad en eventuell gulflagg vinkas för. Tar vi exemplet dubbel gulflagg så ska faktiskt förarna vara beredda att stanna och som jag skrivit förr så är min uppfattning klar, den finns där för förarnas och funktionärernas säkerhet och inte något som man ska försöka att undvika att tappa tid vid. Gulflaggen som sådan visar inte vad som hänt bara att något HAR hänt och det kan vara en fara på banan. Att då bara göra ett symboliskt lyft är inte tillräckligt och jag tycker FIA ska vara väldigt tydliga med att detta inte accepteras, varken i Formel 1 eller i någon annan form av racing. Som Sebastian Vettel sagt i veckan så ger man felaktiga signaler neråt i klasserna vilket kan få ödesdigra konsekvenser.

Hann även med att prata med Marcus Ericsson som längtar efter att få ha en problemfri helg igen där han kan maximera materiellt och sin egen prestation. Ferrari har jobbat hårt på att hitta vad som spökat med hans motor de senaste två loppen med riktigt dålig körbarhet. Förhoppningsvis har man nu löst detta på Marcus racemotor som han ska använda lördag och söndag, i morgon fredag kör han återigen den äldsta motorn för att spara på km på sin racemotor. Sauber kommer även denna helg att testa den nya bakvingen som efter lite modifieringar nu förhoppningsvis ska ge de siffror aerodynamiskt som man vill ha och att känslan blir den rätta även på banan.

Avslutningsvis bjuder jag också på veckans F1-podd som idag innefattar väldigt mycket snack om regeltolkningar, men även om att vara tillbaka i Tyskland igen.. mycket nöje