Nico Rosberg startar längst fram efter dramatiskt kval i Budapest…

Nico Rosberg startar Ungerns GP från pole position

Nico Rosberg startar Ungerns GP från pole position

Regnet gjorde att vi fick ett lite annorlunda kval igår, det var ett rejält skyfall som drog in över banan en knapp halvtimme innan det skulle starta och kvalkörningen fick skjutas upp. När det väl kom igång kom mer regn och en ny rödflagg efter detta kunde det dock sätta igång på riktigt. Tyvärr var det inte slut på rödflaggorna för det, tre förare körde av under Q1 i de svåra förhållandena och först ut var tyvärr Marcus Ericsson som fick vattenplaning i kurva 8 och tappade kontrollen över bilen. Tyvärr blev skadorna enligt teamet så stora att det blir chassibyte även denna helg och start från depån. Kraschen som sådan inte mycket att säga om, för optimistisk helt enkelt och en felbedömning av greppet samtidigt som det var väldigt svåra förhållanden. Det jag kan tycka är att det var onödigt nära gränsen med såpass gott om tid kvar av Q1, å andra sidan var det viktigt att banka en tid så snabbt som möjligt då risken för fler gul/rödflaggor var överhängande.

Även Felipe Massa och Rio Haryanto körde av i Q1 och det var när Haryanto körde av och rödflaggan kom ut med 1.18 kvar av Q1 som det blev lite problematiskt i efterhand. Inte mindre än fem förare (av de som kunde köra vidare) hade misslyckats med att göra en tid inom 107 % i Q1 och skulle, om regeln används bokstavligen, tvingas starta sist och eftersom det var fler än en bil, i den ordning man hamnat i FP3. Efter många timmars debatterande kom tillslut domarna fram till att gridden står fast och att några nedflyttningar inte blir aktuella då man man lutat sig mot en annan regel som helt enkelt beskriver hur bilarna ska rangordnas efter kval snarare än den som beskriver vad som sker om men bil är utanför 107 %, en regel som om den används inte heller kan överklagas.

Generellt tycker jag de kan ta bort 107% regeln, den har ingen funktion nu när vi har ett startfält där alla hela tiden är tillräckligt snabba för att vara inom den marginalen. Den togs i bruk för att hålla ”lycksökare” borta, team som inte hade resurser att vara tillräckligt snabba skulle heller inte får tävla på banan.

Den andra stora diskussionen efter gårdagen var huruvida Nico Rosberg kört för snabbt förbi gulflagg eller inte. På TV-bilderna, på sitt pole-varv, kör han förbi både dubbel gul och ytterligare åtminstone en blinkfyr längs banan, rimligen tvungen att ”backa av” för att inte riskera en bestraffning. Trots detta lyckades han göra en ”lila” andra sektor och vara snabbast av alla just på det partiet på banan och sedermera tillräckligt snabb för pole före Lewis Hamilton som tvingade tar ner farten ordentligt på sitt försök. Som många men kanske inte alla vet så är banan indelad i 200 meter intervall och för att inte riskera en bestraffning på ett snabbt varv vid en gull flagg ska föraren tydligt visa att han är medveten om situationen i just det 200 metersintervallet. Eftersom FIA nu friade Rosberg får vi utgå från att telemetri stödjer det beslutet, finns liksom inget annat och gå på. Generellt börjar dock bedömningarna blir lite diffusa vid passering av gulflagg, personligen så anser jag flaggan vara ett verktyg för att varna förarna och eftersom den inte kan tala om vad exakt som har hänt måste man som förare utgå från vad som helst i form av hinder på banan, speciellt om det är dubbel gul flagg. Att bara göra en extremt kort lyft, i huvudsak för att det ska synas på telemetrin som domarna får, tycker inte jag är tillräckligt försiktigt. Hoppas verkligen inte något allvarligt kommer att hända, typ som med Jules Bianchi, innan man på allvar adresserar denna fråga på allvar.