Fredag utan några egentliga utropstecken…

Mercedes ser ut att ha ett stort försprång efter den första dagens körning inför Ungerns GP

Mercedes ser ut att ha ett stort försprång efter den första dagens körning inför Ungerns GP

Fredagen avklarad inför Ungerns GP och en tämligen normal sådan sett till körningen på banan. Mercedes snabbast med förkrossande marginal, åtminstone idag, före Red Bull och Ferrari. Som många spått på förhand verkar det vara just Red Bull som är närmaste utmanare men jag har väldigt svårt och tro att någon ska kunna rubba Mercedes från från första startled i morgon.

Anmärkningsvärt var dock Lewis Hamiltons avåkning tidigt i FP2 där han plötsligt tappade bilen in i kurva 11 och bredsidade däcksbarriären tämligen hårt. Lewis kunde visserligen ta sig till depå för egen maskin men kom aldrig ut igen då reparationer på bilen var nödvändiga. Lite svårt att säga vad som exakt hände då de enda bilderna vi fick se ordentligt från avåkningen var onboard och där ser det normalt ut fram till dess att han ska styra in då han helt plötsligt tappar bakänden och åker av. Eje Elgh var inne på att det eventuellt var något fel med bilen men samtidigt kan Hamilton ha varit ute lite för långt åt höger på vita linjen. Vi såg flera förare snurra idag efter att ha bromsat med ett hjulpar på den vita avgränsningen på banan. Det som talar mot något sådant är att man inte bromsar speciellt, om något, in i kurva 11. Vi får väl se vad som sägs från teamets håll så småningom.

I övrigt verkar däcken stå emot riktigt bra här utan någon dramatisk ”drop off”, det troliga är dock en två-stoppare som det sett ut under dagen. Detta förutsatt att vädret inte ställer till det, det har faktiskt utlovats regn på söndag. Det är ganska typiskt ”Ungernväder” med varma dagar och regn/åskmoln som byggs upp under tidig eftermiddag, just idag har det dock hållit uppe men prognoserna för söndag pekar mot regn.

Det har införts ett nytt system för elektronisk övervakning av de kurvor där man bedömer risken som störst att förarna utnyttjar för mycket bana. Än så länge en test men det verkar ha fungerat så här långt, lite underligt bara att man lägger den gränsen så att förarna ändå kan lägga hela bilen utanför den vita linjen, åtminstone i kurva 4. Detta spelar egentligen ingen avgörande roll då det är systemets gräns som blir den verkliga avgränsningen av banan och då det är lika för alla så kvittar den extra metern känns det som.

För Marcus Ericsson såg det skapligt ut idag, speciellt med tanke på att man i Sauber körde båda bilarna med en väl begagnad motor (den man startade säsongen med). Den nya bakvingen Sauber planerat köra här och som testades under FP1 användes inte under FP2, den gav inte de siffror man hoppats på.

Att det börjar bli ont om km på träningsmotorerna syns tydligt, det var ett par förare som tvingades avbryta träningen i förtid medan några blev sittande i depån längre perioder medan reparationer pågick. Om ni lyssnat på den senaste podden med Marcus Ericsson så fick ni reda på hur viktigt det är att få köra hela fredagen ostört så det påverkar helt klart förberedelserna inför race om det strular med t ex motorerna under de första två träningspassen. Låt oss t ex se hur dagens avåkning för Lewis Hamilton kommer påverka resten av helgen, han kommer givetvis att vara snabb i kvalet men det kan få konsekvenser för racet och den strategi man delvis tvingas gissa sig fram till.

Resultat FP2 Ungerns GP

1 Nico Rosberg Mercedes 1m20.435s - 45
2 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m21.030s 0.595s 36
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m21.348s 0.913s 31
4 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m21.770s 1.335s 35
5 Lewis Hamilton Mercedes 1m21.960s 1.525s 4
6 Kimi Raikkonen Ferrari 1m22.058s 1.623s 46
7 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m22.328s 1.893s 21
8 Jenson Button McLaren/Honda 1m22.387s 1.952s 34
9 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m22.449s 2.014s 41
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m22.653s 2.218s 38
11 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m22.673s 2.238s 38
12 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m22.681s 2.246s 39
13 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m22.689s 2.254s 24
14 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m22.773s 2.338s 38
15 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m22.864s 2.429s 28
16 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m22.948s 2.513s 43
17 Kevin Magnussen Renault 1m23.347s 2.912s 41
18 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m23.437s 3.002s 36
19 Jolyon Palmer Renault 1m23.528s 3.093s 12
20 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m23.986s 3.551s 31
21 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m23.992s 3.557s 22
22 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m24.265s 3.830s 36

Resultat FP2 Ungerns GP