Europas GP – lovade mycket, levererade lite.

Europas GP i Baku kördes på en häftig bana men själva loppet blev inte så häftigt däremot

Europas GP i Baku kördes på en häftig bana men själva loppet blev inte så häftigt däremot

Hemma igen efter en resdag från Baku som startade 04.00 svensk tid i morse och som avslutades kring lunchtid hemma i Lagga utanför Uppsala. Skönt att var hemma igen även om vistelsen i Azerbadjan inte på något sätt var dålig, staden är fin och framför allt var det uppsnyggat kring banan och dess faciliteter med depå och paddock. Självklart är det lite konstigt att vara i ett land och tävla i Formel 1 där de mänskliga rättigheterna ifrågasätts samtidigt är det inget man kan grunna över för mycket just när man är på plats, då är det jobb 12 timmar om dagen i fyra dagar som gäller.

Själva loppet blev inte alls det vi alla laddade för innan start, pratade som hastigast med SKY:s Ted Kravitz efter loppet och vi var båda rörande eniga om att uppbyggnaden inför racet lovade mycket men det levererades ingenting. Kanske berodde det på att GP2-racen, som blev oerhört händelserika, skrämde Formel 1-teamen en aning och gjorde alla inblandade lite extra försiktiga.

Red Bull och Daniel Riccardo hade bekymmer att få däcken att fungera

Red Bull och Daniel Riccardo hade bekymmer att få däcken att fungera

Däcken fick också stor påverkan för utgången på racet där de som fick igång däcken klarade racet på ett depåstopp enligt den uppgjorda planen medan de som inte lyckades med detta fick ta alternativa lösningar. Av teamen längst fram var det Red Bull som hade störst bekymmer och enligt vad de själva kommit fram till berodde detta på att man tvingades köra med så låg domwnforcenivå för att inte tappa för mycket på raksträckorna att bilen sladdade lite för mycket med bakänden på främst supersoft med graining som följd. Ferrari och Mercedes hade inte det problemet med mer effekt från motorn, även om det var på vippen att Ferrari tog Vettel tidigt för att inte riskera en undercut från Ricciardo. Vi hörde själva över radion att Sebastian Vettel ifrågasatte beslutet, med all rätt, han gjorde i det läget bra varvtider och ville därmed stanna kvar på plan A vilket räckte för andra plats i mål. Red Bull kämpade på men fick inte igång däcken under stint nummer två heller, då på soft. Inte förrän man la medium började Red Bull bilarna uppföra sig som de skulle och då gick det desto fortare. Tyvärr hade  ”tåget redan gått” och någon pallplats fanns inte längre i sikte.

Det som Red Bull råkade ut för var nog exakt samma som Marcus Ericsson led av, för lite downforce och ingen möjlighet att jobba igång främst bakdäcken. Marcus sa till mig igår efter loppet att efter typ 10 varv på varje set däck så var bakdäcken i princip okörbara och vi såg ju själva hur han halkade efter hela tiden, samma sak som för Red Bull hände dock under sista tredjedelen av racet, då  banan dessutom hade blivit lite mer greppig och temperaturen också gått ner en aning, då började varvtiderna krypa neråt en aning. Men om ”tåget hade gått” för Red Bull så stod Marcus Ericsson vid det laget fortfarande kvar på perrongen.

Felipe Nasr var mycket stark i gårdagens Europeiska GP i Baku

Felipe Nasr var mycket stark i gårdagens Europeiska GP i Baku

I Sauber var det istället Felipe Nasr som fick hålla fanan högst med en fin 12:e plats i mål. Felipe hade en bra helg rakt igenom där han verkade trivas med bilen i stort sett från första träningen. Vi pratade i sändningen inför loppet om formtoppar och svackor och där fick vi väl inget klockrent svar på hur man toppar formen respektive hamnar i en svacka mer än att det handlar väldigt mycket om psykologi. Gårdagens race visar dock med all önskvärd tydlighet hur blek en förare kan se ut från en helg till en annan bara för att bil och däck inte harmoniserar med den som kör och vise versa förstås. I Kanada veckan innan var Marcus Ericsson drygt 30 sekunder före Nasr i mål och igår var det omvänt förhållande, trots att ingen av dem blivit varken bättre eller sämre som förare på en vecka. Men det är också detta som det i slutändan handlar om, att tillsammans ingenjören se till att bilen blir som föraren vill ha den, så nära det går åtminstone. Låt oss se hur Österrike blir också, nylagd asfalt där och väldigt låg greppnivå vilket inte riktigt har varit Marcus Ericsson melodi i år.

Lewis Hamilton hade en stökig helg i Baku

Lewis Hamilton hade en stökig helg i Baku

Apropå formtoppar och svackor så vände Nico Rosberg en nedåtgående trend genom att studsa tillbaka med besked efter två dåliga resultat i följd. Ohotad från start till mål och drygade ut sin ledning i mästerskapet till 24 poäng och tog därmed tillbaka allt han förlorade i Kanada veckan innan. Lewis Hamilton däremot hade en av sina sämre helger, visserligen snabb som sjutton men också många misstag som tillslut gjorde att han fick starta först i 10:e rutan. När det dessutom visade sig att han hade en felaktig inställning på motorn (som ensligt Mercedes data kostade ca 2 tiondelar per varv) blev det svårt att få till den riktiga uppkörningen i racet. Flera gånger hörde vi Hamilton tämligen desperat försöka få hjälp av teamet med hur han skulle åtgärda problemet som bestod i att han hade en inställning gjord på motorn som skulle hjälpa honom att ta positioner i början men som sedan började stjäla effekt istället. Lewis Hamilton var inte helt oväntat kritisk till de nuvarande reglerna kring radiotrafik där teamet inte få bistå med råd och tips, han tycker det är farligt att åka runt i +300 kph och fibbla på ratten. Jag kan bara hålla med om just detta, men tycker han så får han väl åka in i depå och få felet avhjälpt där, den möjligheten finns ju också precis som när du måste ha en ny nos eller byta skadade däck eller vad det kan vara. Ingen tvingar en förare att ligga kvar ute och pilla på ratten, tror faktiskt att Lewis tappade mer på sitt pillande än att istället försöka köra så fort det gick med de givna förutsättningarna.

En annan sak som är konstig, eller kanske inte, är att det enbart är Mercedes som verkar ha lite bekymmer rattarna för sina motorinställningar. Inget av de andra Mercedesteamen har vädrat något liknande, det lutar för mig åt att Mercedes fabriksteam har lite mer hokus pokus än vad kundteamen har men samtidigt lite mer komplicerade procedurer som ibland går fel. Vad tror ni?

Jag vet, jag har inte glömt Sergio Perez och ska man snacka formtopp då är nog mexikanen ett praktexempel på en förare som verkligen är i zonen just nu. Otroligt start insats igår och utan misstaget på FP3 och nerflyttning i starten hade han garanterat kunnat utmana Sebastian Vettel om andraplatsen, med detta sagt inte alls säkert att han vunnit den fighten men det hade blivit hårt. Perez starka körning just nu har gjort att han dykt upp som en kandidat till att ersätta Kimi Räikkönen nästa säsong om finländaren inte får förnyat kontrakt och varför inte. Självklart kan man hävda att han fått chansen i ett topp team redan vilket inte alls funkade men samtidigt visar han gång på gång hur snabb han kan vara i sin bästa stunder och detta kan vara tillräckligt för att dra till sig uppmärksamheten från Maurizio Arrivabene och de andra i Ferrariledningen. Besked om hur det blir med en eventuell fortsättning för Räikkönen lär nog dröja åtminstone ett par månader till, troligen mer.

Resultat Europas GP

1 Nico Rosberg Mercedes 1h32m52.366s
2 Sebastian Vettel Ferrari 16.696s
3 Sergio Perez Force India/Mercedes 25.241s
4 Kimi Raikkonen Ferrari 33.102s
5 Lewis Hamilton Mercedes 56.335s
6 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m00.886s
7 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m09.229s
8 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m10.696s
9 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m17.708s
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m25.375s
11 Jenson Button McLaren/Honda 1m44.817s
12 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1 Lap
13 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1 Lap
14 Kevin Magnussen Renault 1 Lap
15 Jolyon Palmer Renault 1 Lap
16 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1 Lap
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1 Lap
18 Rio Haryanto Manor/Mercedes 2 Laps
- Fernando Alonso McLaren/Honda Gearbox
- Pascal Wehrlein Manor/Mercedes Brakes
- Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari Suspension
- Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari Suspension

DRIVERS’ CHAMPIONSHIP

Pos Driver Points
1 Nico Rosberg 141
2 Lewis Hamilton 117
3 Sebastian Vettel 96
4 Kimi Raikkonen 81
5 Daniel Ricciardo 78
6 Max Verstappen 54
7 Valtteri Bottas 52
8 Sergio Perez 39
9 Felipe Massa 38
10 Daniil Kvyat 22
11 Romain Grosjean 22
12 Nico Hulkenberg 20
13 Fernando Alonso 18
14 Carlos Sainz 18
15 Kevin Magnussen 6
16 Jenson Button 5
17 Stoffel Vandoorne 1
18 Esteban Gutierrez 0
19 Jolyon Palmer 0
20 Marcus Ericsson 0
21 Felipe Nasr 0
22 Pascal Wehrlein 0
23 Rio Haryanto 0

CONSTRUCTORS’ CHAMPIONSHIP

Pos Constructor Points
1 Mercedes 258
2 Ferrari 177
3 Red Bull/Renault 140
4 Williams/Mercedes 90
5 Force India/Mercedes 59
6 Toro Rosso/Ferrari 32
7 McLaren/Honda 24
8 Haas/Ferrari 22
9 Renault 6
10 Sauber/Ferrari 0
11 Manor/Mercedes 0