”Avgörandets timme närmar sig för Sauber”

Fortfarande många åsikter om det som hände i Monaco i söndags

Fortfarande många åsikter om det som hände i Monaco i söndags

Fem dagar har gått sedan Monacos GP och fortfarande är det, i vissa fall, heta diskussioner om det som hände mellan Marcus Ericsson och Felipe Nasr. Det finns lika många människor som det finns tvärsäkra åsikter om vems fel det var och hur de inblandade borde ha agerat istället. I grunden får detta anses som positivt, engagemanget finns och många tycker saker och detta är givetvis bra.

Så här skriver Sauber själva om händelsen efter att det gått några dagar

Marcus Ericsson på besök hos en Saubers huvudsponsorer IFS i Linköping

Marcus Ericsson på besök hos en Saubers huvudsponsorer IFS i Linköping

Efter loppet i söndags flög Marcus Ericsson hem till Sverige och tisdags var det besök hos en av Sauber F1:s huvudsponsorer, IFS, i Linköping. Dagen innefattade bl a frågestund med personalen, möte med en del media och frågestund även med några av företagets kunder. Personligen hade jag väldigt lite koll på vad IFS egentligen gör men efter lite påläsning så har jag förstått att man är en av världens ledande leverantörer av affärssystem med ca 1.000.000 användare runt om i världen. Företaget bildades 1983 av några studenter och har idag ca 2.800 anställda, d v s ett väldigt stort företag som valt att visa upp sig i motorsportsammanhang tillsammans med Sauber F1.

Formel 1 går nu in i en väldigt tung period med Kanadas GP om en dryg vecka följt av Europas GP i Baku efterföljande helg, d v s direkt från Montreal till Azerbadjan. Efter detta blir det EN ledig helg innan fyra lopp ska köras inom loppet av fem veckor med start i Österrike den 1-3 juli. Ett extremt tufft schema som kommer att slita väldigt hårt på personalen i teamen. Förarna har också ett tufft program men det är främst teampersonalen som kommer att slita ont under denna period fram till sommaruppehållet.

Formel 1 går in i en tuff period nu men bl a Europas GP i Baku helgen efter Kanada och Montreal

Formel 1 går in i en tuff period nu men bl a Europas GP i Baku helgen efter Kanada och Montreal

För Sauber känns det också som om avgörandets timme närmar sig, ska man lyckas hitta någon ny partner eller ägare, något som är en nödvändighet för att överleva hela denna säsong. Finns vissa tecken på att något positivt är på gång men vi ska vara medvetna om att det krävs mycket pengar för att få denna skuta på rätt köl igen. Det handlar om stora skulder som det måste täckas för och sedan alla löpande kostnader i form av löner, en mycket stor post i teamets budget. Sedan måste även pengar fram till att få verksamheten framåt och det kräver också väldigt stora summor, ingen mening med att släcka alla bränder för att sedan ha tomt i kassan igen. Det som en eventuell investerare måste försöka se är möjligheten att tjäna pengar på lite sikt, om kanske 4-5 år.

Att stora ansträngningar görs för att lösa Sauber kris råder inget tvivel om, frågan är bara om någon är villig att ta på sig det ansvaret att putta in de pengar som behövs? Personligen tror jag det finns en enorm potential i Sauber med sina fina faciliteter som om de kunde användas fullt ut relativt enkelt skulle kunna producera en bil för topp 10 placeringar. Jag tror t o m att man har färdiga lösningar för uppdateringar liggandes som, om man hade råd, skulle ta bilen upp till topp 10. Tror på ett besked åt ena eller det andra hållet inom en inte allt lång framtid.