Nico Rosberg i pole när Hamilton råkade ut för motorstrul…

Nico Rosberg var snabbast i dagens kval till Rysslands GP

Nico Rosberg var snabbast i dagens kval till Rysslands GP

Nico Rosberg tog ett rejält kliv mot en fjärde raka seger den här säsongen genom att mycket komfortabelt vara snabbast i dagens kval till Rysslands GP. Detta samtidigt som hans teamkollega fortsätter att ha problem med tillförlitligheten i sin bil, inför sitt andra försök i Q2 råkade Hamilton ut för samma problem han drabbades av i Shanghai, som är relaterat till ERS, och det var därmed färdigkört och en preliminär 10:e startposition för den regerande mästaren. Nu blir det Valtteri Bottas som startar snett bakom Rosberg då Sebastian Vettel, som var näst snabbast, tvingades byta växellåda på sin Ferrari efter gårdagens stopp på banan i FP2 och flyttas ner fem platser. Lewis Hamilton är dessutom uppkallad till domarna för det som skedde när han genade i kurva två under ett av hans varv och inte körde rätt väg ut på banan igen. På förarmötet var det sagt att om man missar i kurva 2 så måste man återansluta på banan efter att ha kört på vänster sida om en markering som står uppställd i avåkningszonen. I Hamiltons fall tror jag kanske att han kan klara sig från ytterligare bestraffning då hans miss inte gjorde att han hamnade så djup in i avåkningszonen och för att köra rätt väg hade han tvingats göra en rätt kraftig manöver vilket jag upplever var svårt för honom att helt enkelt hinna med. Lewis ska till domarna med en representant från teamet kl 17.00 rysk tid och när detta skrivs är det fortfarande en kvart kvar så vad utfallet blir får jag återkomma till.

Det är helt enkelt många saker som går Nico Rosbergs väg just nu och sett till det försprång Mercedes har fartmässigt mot konkurrenterna är det väldigt lite som talar för att det blir någon kamp om segern överhuvudtaget i morgondagens race. Självklart kommer Lewis Hamilton och Sebastian Vettel köra upp sig en aning men det kommer ändå inte räcka mot Rosberg om han kommer iväg ordentligt i starten.

Som jag varit inne på tidigare är det troliga att samtliga gör enbart ett depåstopp vilket gör möjligheterna till alternativa strategier små, det som möjligen kan stöka till det är om säkerhetsbilen tvingas ut en eller flera gånger under racet.

Att få däcken att fungera är något alla förare, i olika utsträckning, har haft problem men det är nog ett större bekymmer när det gäller kvalet än i racet då en tyngre bil hjälper till att få lite energi i däcken och därmed en bättre arbetstemepratur.

Inget lyckat kval och en sista plats för Marcus Ericsson i Sotji

Inget lyckat kval och en sista plats för Marcus Ericsson i Sotji

Marcus Ericsson går just nu igenom sin tyngsta helg sedan han kom till Sauber förra säsongen med en sista plats i dagens kval och fortsatta problem att få igång framdäcken. Många har antytt att det faktum att han är långsammare än Felipe Nasr så här långt under helgen skulle ha att göra med att Nasr fått ett nytt chassi. Detta tror jag har liten betydelse för skillnaden denna helg, det är snarare relaterat till körstil och banans egenskaper än något annat. Det är bara att konstatera att den körstil Marcus har, med en mjukare insvängning in i kurvorna, inte alls fungerar på en bana och asfalt som finns här i Sotji där det krävs mer aggressiv körning in i sväng för att få temperatur i framdäcken. Nasr har en mer aggressiv körstil men det är i gengäld något han fått lida för i de andra loppen så här långt under säsongen. En liknande skillnad på körstil kan vi även se hos Force India där Sergio Perez kunde utnyttja däcken betydligt bättre än Nico Hülkenberg.

Finns inte så mycket för Marcus Ericsson att göra i morgon mer än att försöka så gott det går och sedan glömma det här bottennappet så fort som möjligt, förhoppningsvis kommer han längre än förra året då det tog slut redan i kurva 2 på första varvet. I övrigt tror jag det kan bli riktigt intressant i mittfältet där bilarna ser otroligt jämna ut och ska man tjäna placeringar lär det krävas att man gör det på banan i rena kamper mot bilar med samma förutsättningar och på däck som uppenbarligen ser ut att tåla stora påfrestningar. Med andra ord ganska precis tvärtom mot vad vi hade i Kina för två veckor sedan då ett nytt omkörningsrekord slogs med över 120 registrerade omkörningar, får vi ihop 20 i morgon får vi vara nöjda men det behöver inte alls betyda att det blir sämre underhållning för det.

Resultat kval Rysslands GP

1 Nico Rosberg Mercedes 1m35.417s -
2 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m36.536s 1.119s
3 Kimi Raikkonen Ferrari 1m36.663s 1.246s
4 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m37.016s 1.599s
5 Daniel Ricciardo Red Bull/TAG Heuer 1m37.125s 1.708s
6 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m37.212s 1.795s
7 Sebastian Vettel Ferrari 1m36.123s 0.706s
8 Daniil Kvyat Red Bull/TAG Heuer 1m37.459s 2.042s
9 Max Verstappen Toro Rosso/Ferrari 1m37.583s 2.166s
10 Lewis Hamilton Mercedes - -
11 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m37.652s -
12 Jenson Button McLaren/Honda 1m37.701s -
13 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m37.771s -
14 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m37.807s -
15 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m38.055s -
16 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m38.115s -
17 Kevin Magnussen Renault 1m38.914s -
18 Jolyon Palmer Renault 1m39.009s -
19 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m39.018s -
20 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m39.399s -
21 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m39.463s -
22 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m39.519s -