Supersoft i Ryssland…

Mitt i den Olympiska parken i Sotji  ligger Sochi Autodrom

Mitt i den Olympiska parken i Sotji ligger Sochi Autodrom

Racevecka igen, detta efter en helg späckad med mycket annan motorsport än Formel 1. Jag försökte se så mycket jag hann med och det blev lite MotoGP, WTCC och TCR. Från Jerez var det faktiskt Moto3 som bjöd på bäst underhållning med sydafrikanen Brad Binder som körde upp sig från sista startposition till seger. I WTCC gjorde Volvo emn stabil insats med två fjärdeplatser i blötan på Hungaroring. TCR körde sin andra helg på Estoril och man slås verkligen av hur bra ”gamle” Gianni Morbidelli fortfarande är, en seger och en tredjeplats i Portugal för svenska Westcoast Racing. Vi hade även Joel Eriksson i farten på Hungaroring i Formel 3 och han har börjat säsongen strålande, i Ungern blev facit en 2.a plats, en 3:e plats och en DNF. Joel är trea i mästerskapet efter 6 race bakom Maximilian Günther och Lance Stroll och bästa rookie.

Idag flyttar vi fokus mot Ryssland och Sotji, fjärde gången jag åker till badorten vid Svarta havet, skillnaden i år är att loppet går på våren istället för på hösten. Väderprognosen säger soligt väder, inget regn och strax under 20 grader varmt. Helt ok förutsättningar om det stämmer, det är trots allt nästan en vecka till race.

Teamen och förarnas val av däck i Ryssland

Teamen och förarnas val av däck i Ryssland

Som många redan sett har teamen valt däck baserat på den släta asfalten i Olympiaparken. Första året klarade t ex Nico Rosberg att köra ett helt race på ett enda set medium men även fjolårets race hade lågt däckslitage, mest aggressiva är Red Bull och Haas som valt 10 set supersoft till sina förare. Räkna bort det set supersoft som Pirelli lägger undan för race eller Q3 så återstår 4 set däck varav 2 är referensdäck, ett medium och ett soft varav ett måste köras i race. Det kommer helt enkelt bli mycket körning på supersoft kommande helg.

Apropå däck så rapporterar motorsport.com att teamen kan tvingas välja däck för de inledande loppen 2017 långt innan de har testats på de nya bilarna. Vi hade samma situation i år där teamen var tvungna att göra sina däckval i god tid innan de nya bilarna rullat på bana för första gången. Skillnaden är att årets däck inte skiljer sig speciellt mot fjolårets medan nästa års däck kommer att vara helt annorlunda med det nya reglementet både när det gäller bilar och däck. Det finns enligt Pirelli en liten chans att man hinner ha de slutgiltiga däcken klara för teamen att åtminstone testa innan premiären men att tidsramen är extremt tight. Att valen för de första loppen måste vara gjorda långt innan någon hunnit testa dem på banan gör att inledningen på nästa säsong kan bli mycket oförutsägbar

En klassisk vy från Circuit de Catalunya..

En klassisk vy från Circuit de Catalunya..

Avslutningsvis ett litet tips för dig som inte ännu bestämt om och var du ska se Formel 1 på plats denna säsong. Svenska sportreseföretaget Sports International har ett antal biljetter till Spaniens GP som man nu säljer till ett mycket fördelaktigt pris (ca 1.700:-/st) på en bra sektion (J), finns även några paketlösningar kvar där även hotell och flyg ingår men då är det lite brådis, fanns inte jättemånga kvar. Finns intresse så hör ni av er snarast till johan@sportsinternational.se eller går in deras hemsida www.sportsinternational.se/formel1.