Nico Rosberg i topp och Lewis Hamilton längst bak…

Nico Rosberg tog pole position inför Kinas GP samtidigt som Lewis Hamilton drabbades av motorproblem

Nico Rosberg tog pole position inför Kinas GP samtidigt som Lewis Hamilton drabbades av motorproblem

Säsongens första kval enligt det ”gamla” formatet kändes skönt, dels för att det är enklare att hänga med men också för att vi nu fick en spännande avslutning i Q3. Andra kvalrundan slutade dock lite snöpligt med 1.17 kvar på klockan då Nico Hülkenberg tappade vänster framhjul. Det var sämsta tänkbara timing för de som hade laddat upp för ett sista avgörande försök att ta sig till Q3, främst då Mclaren som jag tror hade en bra chans att peta bort någon av Toro Rosso-bilarna och Sergio Perez. Besvikelsen var tydlig över radion när Fernando Alonso fick reda på att tiden inte räckte till för det sista försöket och i vår sändning sa Alonso att man verkligen hade satsat allt på att gå vidare med ett nytt set däck och med bästa tänkbara ”mode” på motorn.

Frustrationen var tydligt från Fernando Alonso när man inte kunde slutföra sitt kvalvarv i Q2

Frustrationen var tydligt från Fernando Alonso när man inte kunde slutföra sitt kvalvarv i Q2

Marcus Ericsson drabbades också av rödflaggen men hans chans att komma högre upp var ändå marginell med tanke på att man valt ett set soft för det avgörande försöket i Q2. Lite konstigt tyckte jag först för om jag räknat rätt borde de haft ett set supersoft kvar. Nu är det dock så att Sauber, enligt reglerna, måste lämna tillbaka ett två set däck efter FP3, i detta fall ett set soft och ett set supersoft. Vi kan dock fortsatt konstatera att Marcus Ericsson är i sitt livs form just nu och han gör verkligen vad han kan i en bil som inte riktigt motsvarar förväntningarna som fanns innan säsongen. Någon kanske hade hoppats på att Marcus skulle flyttas upp en placering efter Hülkenbergs malör med däcket som ramlade av men det blev bara tre platsers nerflyttning för tysken och start P13, rakt framför Ericsson. Det står nu 3-0 i kval mellan Ericsson och Nasr och det finns inget som pekar på någon vändning från brasilianarens sida, tvärt om fortsätter han att klaga på bilen och även om han lovats ett nytt chassi till Rysslands GP är jag tveksam till om det finns något klart för honom att använda redan om två veckor. Kanske läge att istället rannsaka sig själv litegrann istället för att leta fel på bilen.

Kimi Räikkönen såg länge ut som en utmanare till pole men fick ge sig efter ett misstag på sitt sista varv i Q3

Kimi Räikkönen såg länge ut som en utmanare till pole men fick ge sig efter ett misstag på sitt sista varv i Q3

Längst fram var det återigen Nico Rosberg som var starkast. Det är verkligen imponerande av Mercedes att ha lite extra knuff i motorn för det avgörande försöket, en inställning som man troligen bara kan köra något enstaka varv men som hela tiden räcker för att hålla Ferrari och de övriga bakom sig, skulle uppskatta att denna inställning på motorn ger ca 0,5 sekunder i varvtid. Nico Rosberg valde även en annan taktik i Q2 då han gjorde sitt snabbaste varv på soft och därmed startar på det setet, alla runt omkring honom kommer att starta på supersoft. Detta bör innebära, under förutsättning att han tar starten, att han har några extra varv mot Daniel Ricciardo och Ferrari under den första stinten vilket kan bli avgörande för resten av racets strategi.

Tyvärr fick vi aldrig någon fight mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg om bästa tid i kvalet, redan på de första varven i Q1 rapporterade Hamilton att det var något galet med motorn och han fick aldrig någon tid i kvalet. Lägger vi också till de fem platser nerflyttning han hade för växellådsbyte blir det sista startposition för Lewis om det inte t o m blir start från depån. Mercedes har bekräftat att man tvingas byta motor i Lewis bil, Hamilton kommer dock starta från gridden och inte från depån. 

Länge såg det ut som om både Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel skulle kunna utmana Nico Rosberg om pole, istället blev det Daniel Ricciardo som startar i ruta två med Räikkönen P3 och Vettel först från fjärde rutan. Det blev några ödesdigra misstag från båda Ferrari-förarna på det avslutande försöket som kostade placeringar. Nu bör rimligen Ferrari ändå vara främsta utmanare till Rosberg då jag tror man över längre stint är starkare än Red Bull och Daniel Ricciardo. Tycker det är upplagt för ett riktigt spännande race med en jagande Hamilton från kön och Nico Rosberg på soft under första stinten, ivrigt uppvaktad av Ferrari och Red Bull plus allt som kan där emellan.

Resultat Kval Kinas GP

1 Nico Rosberg Mercedes 1m35.402s -
2 Daniel Ricciardo Red Bull/TAG Heuer 1m35.917s 0.515s
3 Kimi Raikkonen Ferrari 1m35.972s 0.570s
4 Sebastian Vettel Ferrari 1m36.246s 0.844s
5 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m36.296s 0.894s
6 Daniil Kvyat Red Bull/TAG Heuer 1m36.399s 0.997s
7 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m36.865s 1.463s
8 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m36.881s 1.479s
9 Max Verstappen Toro Rosso/Ferrari 1m37.194s 1.792s
10 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes - -
11 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m37.347s -
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m38.826s -
13 Jenson Button McLaren/Honda 1m39.093s -
14 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m39.830s -
15 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m40.742s -
16 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m42.430s -
17 Kevin Magnussen Renault 1m38.673s -
18 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m38.770s -
19 Jolyon Palmer Renault 1m39.528s -
20 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m40.264s -
21 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes - -
22 Lewis Hamilton Mercedes -